Har tidigare bollat mitt "lilla" källarproblem med en läckande betongvägg som är gjuten direkt mot berg, där vatten letar sig igenom. Har nu haft diverse hantverkare hemma och fått diverse mer eller mindre kreativa förslag. Att komma åt utifrån går inte, tyvärr. Det alternativ som firman jag anlitat föreslår innebär att stämpa upp hela innerväggen, riva hela innerväggen (30-60 cm tjock betongvägg), fixa dränering som leder ut vatten och sen mura upp igen. Vääldigt stort (och dyrt!) projekt. Risk för sättningar, eftersom hela övervåningen vilar på denna mur...
Har skissat på en alternativ lösning som jag bifogar. Det innebär att man bygger en ny "yttervägg" fast inifrån, och leder bort vattnet mellan. Det borde bli samma sak som att riva ner befintlig mur, och gjuta upp den igen. Eller vad missar jag?
Bild 3 visar rummet om man står och tittar på den läckande väggen. En vattentät kanal tas upp i bottenplattan, dock ej igenom för att inte riskera sättningar. Kanalen leds ut genom väggen till den nydränerade ytterväggen där det leds bort från huset.
Bild 2 visar ytterväggen i hörnet där vattnet leds ut, i genomskärning.
Kommentarer mottages tacksamt!
Har skissat på en alternativ lösning som jag bifogar. Det innebär att man bygger en ny "yttervägg" fast inifrån, och leder bort vattnet mellan. Det borde bli samma sak som att riva ner befintlig mur, och gjuta upp den igen. Eller vad missar jag?
Bild 3 visar rummet om man står och tittar på den läckande väggen. En vattentät kanal tas upp i bottenplattan, dock ej igenom för att inte riskera sättningar. Kanalen leds ut genom väggen till den nydränerade ytterväggen där det leds bort från huset.
Bild 2 visar ytterväggen i hörnet där vattnet leds ut, i genomskärning.
Kommentarer mottages tacksamt!
Hej
Har nästan samma situation som du hemma. Källare med berg på två sidor där det finns sprickor som leder in vatten. Vi har nyligen dränerat om så vi vet hur den är gjort och på vilka nivåer rören ligger.
Det vi håller på att göra är att renovera hela vår källare. Första momentet var att bila ut hela källare (ca 100m2) och nu har vi en firma som spränger lite berg som ligger i vägen.
Tanken med det hela är att göra som på din bild tre, leda vattnet under ”golvet” bort till de två sidorna av huset som har lägre dränering än de två med berg.
Själva konstruktionen kommer att bestå av berget, singel, isodrän, betong, klinker.
De fickor eller gropar som blir av sprängningen kommer att fyllas så gått det går med betong så att det inte blir fickor med vatten som står där konstant.
Det som man måste vara medveten om är att inte använda sig av organiskt material i eventuella konstruktioner i källare men förutom det så skall det bli bra!
Har nästan samma situation som du hemma. Källare med berg på två sidor där det finns sprickor som leder in vatten. Vi har nyligen dränerat om så vi vet hur den är gjort och på vilka nivåer rören ligger.
Det vi håller på att göra är att renovera hela vår källare. Första momentet var att bila ut hela källare (ca 100m2) och nu har vi en firma som spränger lite berg som ligger i vägen.
Tanken med det hela är att göra som på din bild tre, leda vattnet under ”golvet” bort till de två sidorna av huset som har lägre dränering än de två med berg.
Själva konstruktionen kommer att bestå av berget, singel, isodrän, betong, klinker.
De fickor eller gropar som blir av sprängningen kommer att fyllas så gått det går med betong så att det inte blir fickor med vatten som står där konstant.
Det som man måste vara medveten om är att inte använda sig av organiskt material i eventuella konstruktioner i källare men förutom det så skall det bli bra!
Spännande!
Har varit inne på att bila ut nuvarande bottenplatta också, men valde bort det, mest pga kostnad.
I mitt exempel har jag tänkt att leda vattnet ovanpå bottenplattan, ut genom väggen, i en liten kanal. (Det kommer idag inte så mycket vatten att det blir något vatten i kanalen utan det dunstar bort. Men OM det skulle börja rinna ordentligt så leds det ut, och inte ut under innergolvet. Den nya uppmurade väggen blir som en ny yttervägg.
Ett alternativ vi varit inne på är att såga upp en kanal genom hela bottenplattan och leda dräneringen den vägen, ungefär som din lösning. Känner dock att man då kanske öppnar upp så att det kommer ännu mer vatten in, och dessutom finns risken för sättningsskador om man gör ett spår genom hela bottenplattan.
Kommentarer på de tankarna?
Har precis varit och pratat med en fuktexpert på Byggcentrum i Göteborg, och han tipsade om en annan firma, FuktSpärrTeknik. Någon som har erfarenheter av dem? De jobbar med Nivell ist f Platon...
Har varit inne på att bila ut nuvarande bottenplatta också, men valde bort det, mest pga kostnad.
I mitt exempel har jag tänkt att leda vattnet ovanpå bottenplattan, ut genom väggen, i en liten kanal. (Det kommer idag inte så mycket vatten att det blir något vatten i kanalen utan det dunstar bort. Men OM det skulle börja rinna ordentligt så leds det ut, och inte ut under innergolvet. Den nya uppmurade väggen blir som en ny yttervägg.
Ett alternativ vi varit inne på är att såga upp en kanal genom hela bottenplattan och leda dräneringen den vägen, ungefär som din lösning. Känner dock att man då kanske öppnar upp så att det kommer ännu mer vatten in, och dessutom finns risken för sättningsskador om man gör ett spår genom hela bottenplattan.
Kommentarer på de tankarna?
Har precis varit och pratat med en fuktexpert på Byggcentrum i Göteborg, och han tipsade om en annan firma, FuktSpärrTeknik. Någon som har erfarenheter av dem? De jobbar med Nivell ist f Platon...
Tror inte det är någon risk för sättningsskador. Plattan i sig står ju inte för den bärande delen i så stor utstäckning. Tror att det skulle bara vara bra, men jobbigt, att bila upp och lägga dränering i en ränna under plattan.
Om du bilar upp så får du ju samtidigt en liten kolla på hur högt vattnet står under plattan. I mitt fall låg grund vattnet ifårn början ca 40cm under färdigt golv. Numera ligger det ca 50-60 under snart färdigt golv...
Om du bilar upp så får du ju samtidigt en liten kolla på hur högt vattnet står under plattan. I mitt fall låg grund vattnet ifårn början ca 40cm under färdigt golv. Numera ligger det ca 50-60 under snart färdigt golv...
Huset står i en backe, så grundvattennivån är inget problem. Det är det att det rinner vatten längs med berget och trycker på direkt mot berget. Det är torrt och fint på plattan och väggen ner mot backen.
Alla insatta jag pratar med tycker inte om att använda en ränna, men kan inte komma med några riktigt bra argument varför det inte är bra. "Det känns inte bra..." Jag kan inte se att det är någon skillnad mellan en ränna ovanpå plattan, eller att bila ner genom plattan och lägga rännan där. Under förutsättning att man gör en ny "inre yttervägg", på ett proffsigt sätt. Någon som har ett "show-stopper" argument?
Idag kommer Fuktstpärrteknik och kollar. Lät bra i telefonen, får se vad de rekommenderar... To be continued...
Alla insatta jag pratar med tycker inte om att använda en ränna, men kan inte komma med några riktigt bra argument varför det inte är bra. "Det känns inte bra..." Jag kan inte se att det är någon skillnad mellan en ränna ovanpå plattan, eller att bila ner genom plattan och lägga rännan där. Under förutsättning att man gör en ny "inre yttervägg", på ett proffsigt sätt. Någon som har ett "show-stopper" argument?
Idag kommer Fuktstpärrteknik och kollar. Lät bra i telefonen, får se vad de rekommenderar... To be continued...
Om det är bra dränerat under plattan kan du inte då borra ett hål i din tänkta ränna och leda bort vattnet den vägen?
Det är faktiskt redan gjort! Hade en annan firma här, och de borrade tre hål. Två ner genom plattan precis i skarven mellan golv och vägg, just där det var blött. Ett hål rakt in i väggen där det börjat läcka in vatten igen. Det verkar ha positiv effekt för det är torrare runt omkring nu.
Min tanke med rännan är mer "hängsle-o-livrem" utifall att det skulle börja rinna mer vatten någon gång i framtiden. Då har det någonstans att ta vägen. Som det är just nu, kommer det så lite vatten att det säkert räcker med det mekaniskt ventilerade golvet. Men det var ju torrt i ett år innan det plötsligt började läcka in igen, från ett helt annat ställe...
Min tanke med rännan är mer "hängsle-o-livrem" utifall att det skulle börja rinna mer vatten någon gång i framtiden. Då har det någonstans att ta vägen. Som det är just nu, kommer det så lite vatten att det säkert räcker med det mekaniskt ventilerade golvet. Men det var ju torrt i ett år innan det plötsligt började läcka in igen, från ett helt annat ställe...
Lite statusrapportering:
Igår var Fuktspärrteknik och kollade. Äntligen någon som kunde sina saker! (Hoppas jag...). Skulle hem på kammaren och fundera lite mer på exakt hur alla övergångar och knixar skulle lösas. Men han tyckte att mitt förslag med att bygga en ny innermur var overkill. Inga problem att ventilera bort de mängder vatten som kommer idag. Höll dock med om att man aldrig vet hur vattnet leds i framtiden, så han skulle försöka få till en separat ventilering av rännan, och sen ventilera påde väggen och golvet. Det blir spännande att se hans slutliga förslag. Sen kommer snickarfirman som varit inblandad tidigare att ta vid när det ventilerade golvet är på plats. Det verkar vara mer deras starka sida.
Igår var Fuktspärrteknik och kollade. Äntligen någon som kunde sina saker! (Hoppas jag...). Skulle hem på kammaren och fundera lite mer på exakt hur alla övergångar och knixar skulle lösas. Men han tyckte att mitt förslag med att bygga en ny innermur var overkill. Inga problem att ventilera bort de mängder vatten som kommer idag. Höll dock med om att man aldrig vet hur vattnet leds i framtiden, så han skulle försöka få till en separat ventilering av rännan, och sen ventilera påde väggen och golvet. Det blir spännande att se hans slutliga förslag. Sen kommer snickarfirman som varit inblandad tidigare att ta vid när det ventilerade golvet är på plats. Det verkar vara mer deras starka sida.
Klicka här för att svara


