2 742 läst ·
24 svar
3k läst
24 svar
Vad räknas som extra arbete av grundläggare?
Sida 1 av 2
Jag är ute efter erfarenheter från andra husbyggare vad gäller fakturering av extra arbeten från grundläggare. Vi har fått jord bortforslad samt garageuppfarten preparerad utan att vi bett om det. Totalt hamnade dessa jobb som vi inte visste om på ca 40 000 kr. Ska vi betala och se glada ut? Grundläggaren hävdar att han gjort oss en tjänst genom att ta bort delar av vår jord samt att uppfarten var de tvungna att ha för husleveransen. Vi vet att andra närliggande tomter behöver jord men ändå har vår fina åkerjord forslats bort 10 h med lastbil alltså inte alls i närheten. Vi har mycket jord kvar så de tog enbart bort den jord de behövde.
Har något liknande hänt någon annan? Är detta något man borde räknat med som husbyggare? Ska vi bestrida fakturan?
Har något liknande hänt någon annan? Är detta något man borde räknat med som husbyggare? Ska vi bestrida fakturan?
Redigerat:
Hade liknande erfarenheter med vår grundgubbe. Vi accepterade en offert och när han kom med massa extra kostnader för jobb vi inte beställt så hänvisade vi bara till offerten. Han vart sur som f-n och sa att det var jobb som var tvunget att göras men aldrig att jag skulle betala för något jag inte beställt.
Man borde inte behöva räkna med det som husbyggare men måste tyvärr göra det. Vi byggde helt i lösvirke och tydliga avtal med varje hantverkare är ett måste. Formulera avtalen så att de måste ange vad som inte ingår.
Man borde inte behöva räkna med det som husbyggare men måste tyvärr göra det. Vi byggde helt i lösvirke och tydliga avtal med varje hantverkare är ett måste. Formulera avtalen så att de måste ange vad som inte ingår.
Redigerat:
Du får nog beskriva lite mer vad du har för avtal med grundläggaren och vad han har för koppling till husleveransen.
Generellt gäller att ska han få betalt, skall det finnas en beställning eller att ni har bekräftat att han ska utföra jobbet.
Generellt gäller att ska han få betalt, skall det finnas en beställning eller att ni har bekräftat att han ska utföra jobbet.
Det kan t.o.m vara så jävligt att det är extrainkomster, dvs han har sålt jorden till någon annan och även tagit betalt för denna transport en gång till.koffa skrev:
Som jag förstått det så "trixas" det en del i denna bransch med sådana dubbla inkomster, men däremot är det nog vanligt att man har beställarna av arbetena med på noterna, - på var sida för sig iofs då ...
Stå på er är mitt råd. Inte ska ni betala 40 papp för nått ni inte beställt. Extra grus är ju helt klart precis vad det låter som, extra grus som kan behövas till grundläggningsarbetet. Det fattar grundläggaren också men han försöker såklart hitta något att hänga upp sitt helt klart felaktiga agerande på.Sonette skrev:
Uppfarten har ni inte diskuterat alls innan vad jag förstår? Om grundläggaren ändå tänkt att göra uppfarten varför stod det inte med i offerten/kalkylen? Även om det är riktigt att ni behöver uppfarten till husleverensen så är det ju inte givet att ni har tänkt att anlita just honom till det jobbet.
Var nu supertydliga med alla hantverkare och entreprenörer ni anlitar i fortsättningen att ni inte godkänner en enda extrakostnad som ni inte godkänt i förväg. Annars kommer det komma extra ställningskostnader, extra material för att de räknat fel, extra timmar för att de var tvungna att bygga på ett sätt de inte räknat med osv osv... Just det, fast pris på alla hantverkare aldrig aldrig timbaserat!
Tack för alla svar!
Vi försöker stå på oss både vad gäller bortfraktning av jord samt garageuppfart. Vi hade släppt garageuppfarten om de inte jävlades så. Det nya är att jag pratade med säljaren som trodde att jorden fraktades bort för att de inte kunde göra grunden annars. Jag sa att om det är så är det iofs lite annorlunda även om de gärna kunde talat med oss först. Fick precis ett mail från säljaren som pratat med grundläggaren som bekräftat ovanstående. Vi kollar då alla våra bilder och ser att grunden med kantelement och isolering är klar då jorden är kvar. Varför var de då tvungna att helt plötsligt göra sig av med jorden för att kunna göra grunden?
Polisanmälan känns dock att ta det ett litet snäpp för långt. Jag ska kontakta konsumentvägledningen imorgon och se vad de har att säga.
Nu kommer vi vara stenhårda med alla extraarbeten att INGENTING får utföras utan offert och tillåtelse.
Grundaren har sagt att han ev kan strunta i kostnaden om han kör tillbaka jorden men då vill vi ha tillbaka den åkerjord som han körde bort och inget annat.
Vi försöker stå på oss både vad gäller bortfraktning av jord samt garageuppfart. Vi hade släppt garageuppfarten om de inte jävlades så. Det nya är att jag pratade med säljaren som trodde att jorden fraktades bort för att de inte kunde göra grunden annars. Jag sa att om det är så är det iofs lite annorlunda även om de gärna kunde talat med oss först. Fick precis ett mail från säljaren som pratat med grundläggaren som bekräftat ovanstående. Vi kollar då alla våra bilder och ser att grunden med kantelement och isolering är klar då jorden är kvar. Varför var de då tvungna att helt plötsligt göra sig av med jorden för att kunna göra grunden?
Polisanmälan känns dock att ta det ett litet snäpp för långt. Jag ska kontakta konsumentvägledningen imorgon och se vad de har att säga.
Nu kommer vi vara stenhårda med alla extraarbeten att INGENTING får utföras utan offert och tillåtelse.
Grundaren har sagt att han ev kan strunta i kostnaden om han kör tillbaka jorden men då vill vi ha tillbaka den åkerjord som han körde bort och inget annat.
Vi har totalentreprenad alltså valde vi inte grundkillen själva. Han gör alltid grunder åt husföretaget. Säljaren säger sig kunna gå i god för att vi absolut inte blir lurade. Denna frågeställning hade aldrig kommit upp tidigare enligt säljaren. I huskalkylen finns en uppskattad kostnad för "Extra grus" med som vi tolkade som om man behövde fylla på för grundarbetet eller för som det då sas om vi vill ha gångar etc på tomten. Återigen tolkade vi detta som att vi skulle bli tillfrågade om något sådant skulle göras.
Vi hade kunnat köpa uppfarten för den ville vi ha men vi ville inte få jorden bortfraktad då närliggande tomter behöver jorden. Nu när de jävlas så vill vi inte släppa uppfarten heller eftersom denna aldrig tagits upp i någon diskussion. Vi hade dock bett om grundning för altanen och detta är gjort.
Vi hade kunnat köpa uppfarten för den ville vi ha men vi ville inte få jorden bortfraktad då närliggande tomter behöver jorden. Nu när de jävlas så vill vi inte släppa uppfarten heller eftersom denna aldrig tagits upp i någon diskussion. Vi hade dock bett om grundning för altanen och detta är gjort.
Men om ni har totalentreprenad där grundläggningnen ingår så behöver ni inte ens diskutera detta med grundläggaren. Ni har gjort affär med husleverantören och han har i sin tur gjort affär med grundläggaren.
Att hussäljaren "går i god" för att ni inte blir lurade är ju ett märkligt sätt att uttrycka sig eftersom den enda som kan lura er är han själv. Grundläggaren kan aldrig lura er för ni har inte gjort affär med honom.
Om ni har totalentreprenad så ska grundläggaren överhuvudtaget inte fakturera er, han ska fakturera husleverantören som sedan fakturerar er.
Att hussäljaren "går i god" för att ni inte blir lurade är ju ett märkligt sätt att uttrycka sig eftersom den enda som kan lura er är han själv. Grundläggaren kan aldrig lura er för ni har inte gjort affär med honom.
Om ni har totalentreprenad så ska grundläggaren överhuvudtaget inte fakturera er, han ska fakturera husleverantören som sedan fakturerar er.
Vi har skrivit kontrakt seperat med grundläggaren. Så har vi även gjort med byggföretaget. Det har dock aldrig diskuterats att vi skulle kunna byta ut dessa. Menar du att detta isf inte är totaltentreprenad? Iom att vi skrivet kontrakt med grundläggaren kanske detta ses som att vi har anlitat honom privat? Usch, det är nästan så man ångrar detta husbygge redan nu.
Om det skulle varit totalentreprenad så hade ni bara haft kontrakt med ett företag. Finns lite info om olika entrepenadformer här: http://www.byggnytt.nu/news.php?item.3.8
Ja så är det. Ni har ju skrivit på kontraktet och har således gjort affär med grundläggaren. Men han har ju inte rätt att lura er för det. Och han kan ju inte hänvisa till att hussäljaren sagt det ena eller andra. Eftersom det är ni som gjort affär med grundläggaren så är det ni och grundläggaren som ska vara överens om vilka jobb som ska göras.
Redigerat:
Jag frågade betongleverantören om de kunde hjälpa till vid gjutningen, hur länge det skulle ta och hur mycket det skulle kosta per timme.
De angav att det skulle kosta 300 kr/tim per person och de skulle vara 3 man. Det skulle ta max 2 timmar att gjuta.
En vecka innan det drog igång så hade de förberett en ramp med hjullastaren, gjord av mitt markfyll. Ett jobb som jag skulle göra själv dagarna innan gjutningen med min traktor.
När fakturan kom så debiterade de naturligtvis denna ramp, ordinarie timtid, restid på 3 timmar (1 tim per man), hyra av deras utrustning (laser, skrapor, ja allt), tillägg för ränna till betongbilen (om det är för tvätten eller vad fasen det är) och så betongen naturligtvis.
Om jag som är fotograf anger att jag tar 900 kr per timme så kan jag ju inte börja debitera hyar av min utrustning, studio och service av utrustning. Då skulle jag inte ha några kunder kvar.
Varför knegare rädda för att säga vad det verkligen kostar?
//Robert
De angav att det skulle kosta 300 kr/tim per person och de skulle vara 3 man. Det skulle ta max 2 timmar att gjuta.
En vecka innan det drog igång så hade de förberett en ramp med hjullastaren, gjord av mitt markfyll. Ett jobb som jag skulle göra själv dagarna innan gjutningen med min traktor.
När fakturan kom så debiterade de naturligtvis denna ramp, ordinarie timtid, restid på 3 timmar (1 tim per man), hyra av deras utrustning (laser, skrapor, ja allt), tillägg för ränna till betongbilen (om det är för tvätten eller vad fasen det är) och så betongen naturligtvis.
Om jag som är fotograf anger att jag tar 900 kr per timme så kan jag ju inte börja debitera hyar av min utrustning, studio och service av utrustning. Då skulle jag inte ha några kunder kvar.
Varför knegare rädda för att säga vad det verkligen kostar?
//Robert
Gurrevasa: Idag blir det konsumentrådgivningen och se vad de säger. Vi kan som sagt gå med på att betala garageuppfarten även om de inte sa till men jorden blir jag bara mer och mer förbannad på. Särskilt när det börjar ljugas.
Robowich: Ja, man blir ju fly förbannad när de bara häver på kostnader i efterhand. Vad gör man då? Du betalade antar jag? De hänvisade säkert till att du borde förstått att det var saker som kom till. Jag förstår inte heller hur de kan ha jobb kvar när de håller på sådär. Denna grundläggaren ska tydligen vara så välrekommenderad av alla. Och visst, jobbet är väl utfört men det hade ju inte varit svårt att lyfta luren och fråga oss om dessa två saker.
Robowich: Ja, man blir ju fly förbannad när de bara häver på kostnader i efterhand. Vad gör man då? Du betalade antar jag? De hänvisade säkert till att du borde förstått att det var saker som kom till. Jag förstår inte heller hur de kan ha jobb kvar när de håller på sådär. Denna grundläggaren ska tydligen vara så välrekommenderad av alla. Och visst, jobbet är väl utfört men det hade ju inte varit svårt att lyfta luren och fråga oss om dessa två saker.