Grund & Markarbeten
lillsnickrarn: Den högra murade källarväggens avstånd till torpargrunden är ca 80cm. djupet ner i marken är ca 1.80, så det kommer ju ligga en bra bit under den lägsta stenen i grunden. kanske inte så bra att gräva så djup så nära?? hur gör jag med taket om jag vill göra en uteplats över källaren??
Jacob Westin: Ja, just det! Tack för förslaget! Och tack, Immobil, för det andra!
Linupaul: Jag har problem med mögellukt från krypgrunden som läcker upp i huset. Radhuset är byggt 1950. Inga synliga skador förutom något mörkare partier vid grundmuren. Satt in Woods DS15 för några veckor sedan och sänkt luftfuktigheten från ca 70 till cirka 62 (även om den gick upp rejält igen när det började töa). Det finns en del grus, sten, byggrester och även jordrester som jag
fsn: [citat] Jepp, tveklöst. Då hade du själv redan ifrågasatt det, lysande.
pärzon: Vinkelslip och diamantklinga 230mm. Skär en ränna i berget som leder vattnet dit du vill ha det.
Mats: antingen det eller en grävare med hammare som kan banka en lagom grav. Lägger man lite markisolering runt rören så tippar jag på att en meter under mark räcker bra
anaitis: Tror bara det säljs brunnar som är OK. Valet styrs mer av utrymmet och rördimensionen. Internet hjälper dig hitta!
zettra: Hej alla Någon som har förslag på firmor som asfalterar garageuppfarter i göteborgs området, gärna med underarbetet också.?
jlagerquist: Jag har oxå funderat på det...Har tänkt att bygga i höst(sep-okt) ungefär, och var då lite orolig över att betongen inte skulle hinna torka ur ordentligt innan allt "sätter igång" med byggandet. Iaf så påstår en bekant som jobbar som byggare att man kan sätta igång golvvärmen på 22 grader redan när man gjuter och att den då påskyndar urtorkning och härdning utan att
Lindhult: Jag har också byggt med supergrund. Var på det hela taget nöjd. Passformen var OK. Lite sur var jag över att det inte fanns färdiga sektioner att sätta in där dörrarna ska vara. Det var mycket gnäll från snickaren och mig ett tag. Jag ser bara positivt på att det är avskärmad kantbalk från plattan. Det gör ju att värmen i plattan inte kommer ut i kantbalken och vidare ut till
Majjijann: Vi funderar på att bygga ut farstun som idag är dusch, tvättavdelning och grovingång på mycket liten yta till det dubbla för att få plats med ett riktigt badrum, rejäl tvättavdelning och rymlig groventre. Huset är från 1909 och byggt på torpargrund. Det ligger på en kulle och grunden verkar frisk. Hur gör man bäst grunden till utbyggnaden? Det snyggaste hade ju så klart varit att
backstromj: Det stog fel i offerten, det de menade var dubbla 100mm pordränskivor. Då känns det väl ganska ok? Alltså 200mm totalt.
surfarn: Varför skulle man vilja göra detta undrar ni? Jo om byggrätterna ännu är för små, men räknas bli större inom några år, känns det som om det skulle kunna vara en ide att bygga en fullstor grund direkt. Enligt kommunen skall det kunna gå, om grunden är lägre än 0.5 m behövs det inte ens bygglov (dock marklov). Tanken som jag har är att bygga en dubbelt så stor grund som huset
Jan-Å: Tvinga upp fukten i andra rum har jag inte hört talas om förut, hur går det till i så fall? Vi har lagt golvvärme i delar av källare dels i ett souterränghus dels i enplan med källare, det har fungerat utmärkt. Vi har lagt platon i en del av källaren under frigolitisolering med golvvärm/laminatgolv, det fanns ingen märkbar fukt i rummen innan men som en extra säkerhet la vi platon
Göran.W: kontakta Göran Risberg på SGU Sveriges geologiska undersökning Kiliansgatan 10 223 50 Lund Tel: 018-17 90 00 Så kan han säkert hjälpa dig. Gissar att en VLF undersökning är det mest lämpliga för dels får man fram markens beskafenhet och man kan även se fornlämningar om det finns några och gräva på "rätt" ställe utan att gräva upp massor med hål om man ska undersöka form
thojak: Är det någon som vet alternativa leverantörer av färdig betong runt Stenungsund/Uddevalla? Fick ett pris av Färdig Betong som jag inte gillar.. 2500kr/m3 inkl. utkörning 3 mil. :@ Totalt c:a 30m3. /Thommy
bo i Finland: Min farfar byggde till ett rum på sitt ouppvärmda sommartorp. Han isolerade blindbotten med mineralull och la eternitskivor under (fastspikade med reglar) för att hålla mineralullen på plats. Han råkade ha gott om eternitskivor, därför valet. Överst var det vanligt brädgolv, slipat o lackat. Efter ungefär 30 år började golvet låta dovare än vanligt och luta svagt mot mitten. Några
Resarö: Vi byggde vårat hus på en varmgrund från LKB. Varianten heter termogrund och har ett kryputrymme på ca 70 cm. Bjälklaget är av lättklinkerbetong. Hela grunden levererades och monterades av LKB:s montörer. för oss blev detta en billigare lösning än en vanlig platta på mark. Utrymmet i grunden har vi utnyttjat till att bl a placera ftx aggregatet samt till dragning av spirorör. /M
joflopp: För det första, har ni problem med fukt i krypgrunden idag? Om ni har fuktproblem och skapar övertyck i krypgrunden kan fukt och lukt att tränga upp i trossbotten och orsaka dålig lukt i huset. Normalt sett vill man ha undertryck i krypgrunden snarare än övertryck. Luftavfuktare känns som ett mer beprövat alternativ.
Perlit: Tack för svar En kanske dum fundering. Om man tittar på U-min grunden så ligger kantbalk och platta åtskilda. Vad gör själva plattan för nytta? Är det själva vikten i plattan man vill åt eller varför behövs det betong ovanpå cellplasten?
Memnok: Jag skulle gissa att om du går ut och kollar så har du nog knappt tjäle. Här i Dalarna är det iallafall inte så mycket..
BigGitt: Det blir 3e huset från Ähus som jag är "inblandat" i. Men de som byggde har alltid förlitat sig på leverantören. Det gick ganska så hyfsat. Kommunal tomt. Anslutningavg + bygglov+ = 155000. Trappor ingår. Tillkommer trädfällning, schaktning= 15000. Samt grus till trädgården och byasten = 35000. Läggning gör killen själv vid senare tillfälle. Hans kusin hjälper honom med det.
Suhagg: [citat] Det är inget som tar skada under men jag vill inte rulla ner stenar i onödan.
Ada: Jag vet inte riktigt nämligen. Huset är från 1932. Längste ner nästan vid källargolvet finns det tegelstenar sen är det blandat bruk och stenar. Putsat utanpå.
palman87: Golvvärme tänkte jag bara ha i badrum och hall då jag bara har en luft/luft pump. Men där finns kanske någon annan lösning så man slipper gjuta emot syllen?
johan.rask: Vi har köpt ett hus från 1959 där ägaren före oss för ca 3 år sedan gjöt en helt ny platta och la in golvvärme på "uteplatsen" för att senare kunna vinterbona där. Vi har fått reda på att det bara är 10cm isolering medan det tydligen rekommenderas 30cm isolering nuförtiden. Det jag nu funderar på är om det är värt att göra om det eller om man helt enkelt skall köra på att
Peter_K: Vi har ett stort rum inrett i källaren med Platons system, reglar och spånskivor på väggarna. Platonmatta på golvet med en lamellparkett lagd ovanpå. Varmt och skönt och inga fuktproblem vad vi har märkt. Utvändigt är det inget gjort sedan huset bygdes till 1965. I vår ska vi dock gräva om och dränera/isolera.
Flurken: Länken är kanske relevant ändå. Den beskriver (under avsnitt Krypgrund) hur skadlig varm fuktig luft är på sommaren och hur fel det är att dra in kall luft på vintern (avkylande effekt). Om markrören skulle ge någon effekt borde de skapa bättre klimat under grunden. Såtillvida att uppvärmningen vintertid blir nog stor eller att avfuktning/avkylning sommartid räcker. Vet ej hur
fortmenfel: Hej alla! Jag har ett sutteräng hus med en utbyggnad av källaren längs hela långsidan. Utbyggnadens "tak" utgör min balkong/altan på övervåningen. Jag har nu planerat att förlänga balkongen, utanför utbyggnaden, och tänkte då sätta in ett spabad som ska ligga infällt i balkonggolvet. Utbyggnaden är ca 2,3 m högt och spabadet ca 1m. Detta gör att jag måste bygga nån slags grund
storey: Nja, Älvsbyhus tar inte på sig totalentreprenaden. Däremot byggs deras hus i nästintill färdiga block, så det är väl en slags variant på delad entreprenad antar jag. Och huset kan inte stå på gjuten grund eftersom modulerna levereras med färdiga golvbjälklag, så att ställa det på en grund skulle bli "golv på golv".