thojak
thojak: Ska göra bottenplattor för hus och garage nu i vår. 147+69m2. Antar att man kan räkna ungefärliga kvadratmeterpris för de olika delarna i en normal platta. Finns lite spridda skurar på forumet vad isolering mm.kostar men det vore bra om det går att speca per post. Alltså vad kostar varje del nedan/m2: - Isolering 300mm - Armering - Betong (normal tjocklek på platta) - Vattenburen
0 svar · 4,3k läst
V
Valbobygge: Lyfter denna tråd... Ska till och gjuta platta i vår. Man vill ju ha det bra. Någon som vet något om saltbeständighet?
1 svar · 3,2k läst
M
molarin: För vårt hus på 130 kvadrat (BOA) gick det åt ungefär 1000 ton sten men då var tomten något sluttande och ganska sank. Markägaren som exploaterar området gav oss dock ett takpris på schaktningen så vi betalade "bara" för beräknade 600 ton. Det gick alltså åt 65% mer massor än vad en erfaren grävare beräknat. Något att tänka på.
6 svar · 3,9k läst
L
lt1cobra: Jag har en annan fråga... Det finns ju leca block med isolering i, håller inte dessa för att lägga ett varv och sedan syll på? eller får man andra problem då?
8 svar · 7,8k läst
T
takaltans mästare: Hej Alla! Håller på att bygga ett lösvirkeshus om ~170kvm, ena delen av huset har platta på mark och den andra delen har en gjuten sula samt uppmurade lecablock. Min undran är skall jag ventilera den sistnämnda grunden och hur? Skall tilläggas att jag värmer upp huset med en nibe 640P Figther (frånluftsvärmepump) som förutom inomhusluften hämtar "energi" från uteluften, denna uteluft
0 svar · 2,5k läst
S
sunndal: Ja 300.000 kr inkl moms för gjuten platta med golvvärme! Lin
2 svar · 1,2k läst
F
FieroGT: Vi har tagit över en stuga i fjällen som ligger i en sluttning. När vi tapetserade upptäckte jag efter ett tag att huset rör på sig. Tapeten har inte bara spruckit i hörnen utan även i gipsskarvarna. Man ser tydliga sprickor i grunden. Däremot blir det inte värre och värre utan det verkar som att huset rör på sig fram och tillbaka. Huset är byggt någon gång i början på 80 talet.
0 svar · 1,5k läst
Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: Det går men är krångligt. Jag byggde en större källare, c:a 400 kvadrat under grundvattennivån för några år sedan. Vi satte spont runt hela ytan, pumpade kontinuerligt bort vatten och gjöt med vattentät betong. Vattentät betong är helt vanlig betong men med låg vct. Grymt viktigt att genomföringar är täta, annars kan man hålla på att täta/injektera i en evighet. Vatten har en
1 svar · 3,4k läst
C
cicciloo: Jepp.. det var den produkten jag trodde du talade om.. Tänkte att det kanske underlättar när man har sporadiskt uppstickande delar av berget i källaren.
4 svar · 2,4k läst
S
storkarp: ca -3 ute och +8 i krypgrund. 42% Rh. Avfuktaren flyttar jag ner i grunden till sommaren. Nu gör den nytta i badrummet istället.
22 svar · 10,5k läst
A
Avemo: Det kan ju vara en riktig torpargrund och inte en uteluftsventilerad krypgrund. Har huset stått sedan 1800-talet och grunden verkar fräsch så är den nog fungerande. Denna äldre grundtyp saknar ventiler utåt. Däremot är golven otäta och dåligt isolerade. Genom golvbjälklaget läcker värme ner i grunden och eventuell fukt kan komma upp i huset. Så länge man inte lägger in täta golv
3 svar · 3,5k läst
A
anra: Hej, Ska bygga ut mitt hus som idag har krypgrund. Jag undrar lite hur man ska förlägga vatten och avlopp till den nya byggnaden som kommer att byggas med platta på mark. Jag hade tänkt att dra in kallvatten med prisol (kan man använda prisol eller ska man använda något annat? Vill inte köra med RIR) rör genom krypgrundsmuren och in i plattan... ska man lägga kallvattnet i makadamen
0 svar · 3,4k läst
M
Mats: Beror ju lite på hur tomten ser ut också. Jag skottar därför att det lutar ut från huset vilket gör att jag får frysande smältvatten där jag ska gå och nä jag vill inte åka kana nedför infarten :)
6 svar · 2,6k läst
G
gorran: Hej Vi har samma situation som er. Vi har ett enplanshus med platta på mark och funderar att bygga till ca 50 kvm. Vi har dock inte någon fördel av en sluttande tomt utan hela vår källare kommer i princip att ligga under mark. Men jag är också lite orolig för hur när den befintliga plattan man vågar gräva utan att riskera sättningar. Det är svårt att hitta ngt liknande här i
3 svar · 2,0k läst
G
gorran: Vi planerar för att bygga till ca 50 kvm till vårt enplanshus. Hus har platta på mark men vi funderar på att bygga källare under tillbyggnaden. Dock tror jag inte att man vågar bygga källare ända in till befintligt platta p g a rasrisk vid grävningen, så man får nog släppa 1-2 meter. Är det någon som har gjort en tillbyggnad med källare enligt ovanstående? Tacksam för
11 svar · 17,7k läst
B
b8q: Låter klart görbart iaf. Bara omdränering och isolering på utsidan hjälper dock inte mot fuktvandring underifrån genom sula och betonggolv. Inget problem i sig, bara man tänker på det när man lägger nytt golv så man inte gör samma konstruktionsmiss igen. Klinker eller ventilerat golv bör funka. Du skriver att väggarna är oisolerade på insidan, men är det något organiskt material
4 svar · 4,2k läst
T
Tokyoboy: Din sista ide later ju bra. Ska du ha granitblocken som barande element eller inte? Personligen skulle jag nog anvanda granitblocken till att bara upp hela huset.
7 svar · 5,6k läst
J
jmw: Allt vatten är avstängt sedan några månader, så inget läckage... Vattnet kommer in i en liten kanal i/under grundmuren. Det rinner in i som en liten pool (20x20x5cm) i berget i nivå med undre kanten av grundmuren. Det verkar inte bli mer än någon cm vatten, sen stannar tillförseln av och nivån är konstant. I detta läge förstår jag inte varför man ska tillföra dräneringsgrus i
5 svar · 5,5k läst
B
Bjoern: Tja, det är väl inte en bra sak som man eftersträvar, men vid tanke på vilket klimat vi har här i Sverige så har du väl ändå en massa snö och is pga av nederbörden? det är nog inte bra om det ser ut som torne älv men det gör det väl inte? :)
1 svar · 1,1k läst
B
Bjoern: Hej, singel är ju kappilärbrytande så svaret är nej. Det kan inte vandra upp fukt från stenarna till plattan. Var noggran att du använder tvättat singel bara. Sen vet jag inte om nån skulle ha invändningar på ev radon och hur du ska motverka det. Inte för att jag tror att det spelar nån roll då resten av huset inte är byggt för att motverka det..
3 svar · 4,5k läst
B
Bjoern: Jo, jag tror det skulle vara bäst. Men borde inte dina snickare som är på plats och ser tomten kunna avgöra det? Jag antar att det är berg vi talar om och inte bara en sluttande tomt med jord.. Om du isånafall bygger upp 50cm för att komma upp till noll så får du sen också iso + betong vilket resulterar i ca 30-35 cm. det blir ändå det lägsta alternativet om du inte spränger ur
3 svar · 1,5k läst
F
Freddan1: Du ska ha "lika" grundläggningsdjup under hela plattan. Annars är risken stor att den kommer att spricka. Dräneringslager minst 150mm samt så ska detta ligga på ett lager av tex 0-32 som bör bara jämntjockt över hela ytan samt packningsbart, vilket betyder att du måste spetta/spränga för din grund. / Fredrik
4 svar · 3,0k läst
H
hempularen: Sigro.se har en ingång till Roth (en lev. av material), där kan man skapa sitt projekt och få ut en komplett materiallista. tror att dte finns en liknande funktion hos uponor.
4 svar · 2,0k läst
thojak
thojak: Ja, det beror nog väldigt på hur tomten ser ut så det vore bäst att kolla på pris från färdig shaktgrund eller vad det heter. Jag menar efter det att man grävt, sprängt(om man nu behöver, jag gör det..) och fyllt upp med dränerande material å packat. Jag ska bygga på Orust i Bohuslän. Det känns som man ska ta en koll på Legalett tycker jag. I alla fall om man är beredd att göra
9 svar · 6,6k läst
N
Novis på bygge: Jag måste snart köra igång grävarbeten för grunden eftersom första husleveransen kommer i slutet av mars. Är det någon som har erfarenhet av att gräva i norra Sörmland nu i januari. Hur djup är tjälen under orörd snö?:S
0 svar · 2,3k läst
Snigla
Snigla: Hejsan! Vi har ett hus byggt 74-75 som vi håller på och stökar i som bäst och när jag dammsög i källaren idag upptäckte jag att golvet under mattan verkade röra sig lite så jag började känna efter på mattan och det kändes som lite "smågrus" därunder. När jag knackade runt med handen på området lät det som det var ihåligt på ett ställe.. vilket säger mig att det troligen
0 svar · 1,4k läst
N
Nyckelmossen: Och du talade naturlitvis om för entreprenören att du var privatperson? Jag lämnar oftast en skriftlig offert (efter en färdig mall) när jag lämnar pris, på den står det att eventuell moms tillkommer. I dag är det inte ovanligt att en entreprenör inte fakturerar moms enligt dom nya reglera "omvänd skatteskyldighet för byggtjänster".
7 svar · 3,3k läst
W
w_larsson: Kollar man på supergrunds u-min element så sitter inte plattan ihop med kantbalken! http://www.supergrund.se/files/document/broschyr1.pdf Har funderat på att använda dessa men jag har lite lutning på tomten som jag vill behålla, dvs grunden blir lite högre på ena sidan.
4 svar · 1,4k läst
I
Ingarö Värmdö: Hallå, 1. Jag ska bygga till sommarstugan. Det befintliga huset är byggt på torpargrund direkt på berg. Överkant golv ligger på 40-50cm över mark. När jag nu ska bygga till tänkte jag bygga tillbyggnaden på plintar. Nu kom jag dock på att bärlinorna kommer att ligga ca 20cm över mark och på något ställe endast 10cm över mark. Kan bärlinorna ligga så nära mark med tanke på
0 svar · 1,5k läst
A
Arrende_innehavare: Hej Stonkan, Hittade du en lösning? Jag har nämligen samma problem (Hus nära sjö). Tacksam för ideer kring detta. /Andreas
4 svar · 8,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.