Har en yta på tomten som är ca 10m lång samt 30m bred. Denna yta sluttar ut mot ett stup. Den sluttar ut mot stupet med ca 1.5m nivåskillnad på dessa 10m. Uppskattar 25% lutning

Har en del stora stenar (allt från 1-5ton) jag tänkte peta ut på denna yta och sedan fylla med jord och till våren göra gräsmatta. Tänkte bara gräva ur lite så dessa stora stenar ligger still och inte rullar ner för kanten.

Några tips? Är det bara att lägga ner en massa stenar eller ska jag undvika att stapla de på varandra så jorden kommer ner ordentligt?

Måste du höja tomten med 1,5 m? Är tomten jämnsluttande kan du ju bara ta massorna på ena delen och sedan skjuta över till andra delen så får du bara en sänkning på 0,75 m på hela tomten. Denna sänkning kan du ta hand om med en snygg mur. Så gjorde vi på våran tomt (se bilder på hemsidan) Detta gjordes på ett par timmar av en medelstor grävare.

Jag skulle undvika stenarna för att slippa sättningar och kälskjutningar i gräsmattan längre fram.

Jag skulle väl vilja knacka ned dem till lite behändigare format helst men lägg dem som en mur längst ut och sen fyller du med mjukare massor inanför. Ovanpå alltihopa lägger du ca 15 cm jord. Bäst är om du kan fylla ut ett år och sen så året efter. då har det legat till sig lite

Tomten är ganska jämn men sen är det detta utförslut emot ett stup. Det kommer bli massor att använda från övriga tomten men det räcker nog inte att fylla detta.

Vill bli av med stenarna också. Kan jag använda de slipper jag sitta och trasportera bort skiten och sen sitta och köra jord att fylla med åt andra hållet. Jag kommer fylla nu och först om minst 1.5år blir det gräsmatta så det borde hinna sjunka.

Kan du fylla på efterhand med andra massor och avvakta minst 1,5 år så borde det väl fungera. Men försök att få så mycket massor på stenarna så fort som möjligt så ser ni snart om det sjunker väldigt mycket och då ser ni också om det behövs mer massor och om ni kanske ska vänta ännu lite mer innan ni sår gräsmattan.

Hur får man bäst stenarna att ligga still? Jag kan ju arrangera de på plats med grävaren men sen är ju frågan vad som händer när snö och is smälter. Ska man försöka sträcka sig ut med grävaren och plana till där jag ska lägga stenarna eller kommer jorden jag fyller på med ta hand om att få de och ligga still?

Vill ju inte att när jag börjar tippa och schakta på jord ska de trycka ut stenarna för den branta kanten jag har i slutet på tomten.

kan du ta en bild kanske?

mats_o skrev:
kan du ta en bild kanske?
Ska ordna det i helgen.

Vad ligger efter stupet? Om det ar ett par villor dar nere kanske dom har nagon asikt om att du rullar stora stenar nerfor sluttningen mot dem. :-)

Tokyoboy skrev:
Vad ligger efter stupet? Om det ar ett par villor dar nere kanske dom har nagon asikt om att du rullar stora stenar nerfor sluttningen mot dem. :-)
Det är inget som tar skada under men jag vill inte rulla ner stenar i onödan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.