Hej, alla kunniga

Jag står i startgroparna för att bygga nytt. När jag letade efter den bästa grundläggningsmetoden stötte jag på en annorlunda lösning som jag hittade på Besta-hus hemsida: http://www.besta.se/stomsektion_passivhusvagg_246_eps.pdf
som är en fylld torpargrund med cellpast på. Enligt Besta-hus ska det vara en energisnål grund som dessutom har fördelen att man inte behöver vänta på uttorkning av plattan. Huset är tänkt att hamna nära passivhus så golvvärme ska inte installeras. Byggbranschen är ju en konservativ bransch så vad jag förstod så har man på Besta inte levererat stommar till särskilt många hus med den här typen av lösning.
Nu till min fråga -Vad är riskerna med den här grundläggningen?
Jag är då inte särskillt intresserad av svar som att den är oprövad, vilket ju kan vara sant. Utan helst av logiska förklaringar som går härleda.

Mvh
Daniel

* Inträngande luft ifrån marken under som innehåller fukt samt radon?
* Smal kantbalk /grundmur begränsar bärigheten, dvs. problem om du
har ett tungt hus, stora fönsterpartier, bärande pelare eller annat.

Tack för svar
En kanske dum fundering. Om man tittar på U-min grunden så ligger kantbalk och platta åtskilda. Vad gör själva plattan för nytta? Är det själva vikten i plattan man vill åt eller varför behövs det betong ovanpå cellplasten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.