2 291 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Erfarenheter Supergrund
Hej,
Tänkte höra med er som har använt sig av http://www.supergrund.se/ .
Hur har det gått? Är ni nöjda med slutresultatet och har ni hunnit märka av någonting angående sparad energi.
Det jag undrar är om man behöver vara orolig över att kantbalken är separerad från själva plattan i sig? Om det kan ställa till problem.? Även om det har varit krångligt med punktlasterna.? Vad jag förstår måste man gräva ur under kantelementet.
Någon som har några siffror hur mycket energi man sparar per år mot en vanlig platta med L-element.
Vet att U värde med 300 mm isolering på Supergrunds element är 0,11 W/m2K och L-element 0.178 W/m2K.
Tänkte höra med er som har använt sig av http://www.supergrund.se/ .
Hur har det gått? Är ni nöjda med slutresultatet och har ni hunnit märka av någonting angående sparad energi.
Det jag undrar är om man behöver vara orolig över att kantbalken är separerad från själva plattan i sig? Om det kan ställa till problem.? Även om det har varit krångligt med punktlasterna.? Vad jag förstår måste man gräva ur under kantelementet.
Någon som har några siffror hur mycket energi man sparar per år mot en vanlig platta med L-element.
Vet att U värde med 300 mm isolering på Supergrunds element är 0,11 W/m2K och L-element 0.178 W/m2K.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej,
jag skall bygga så så snart vintern ger med sig.
Kan rapportera sedan.
Om en byggingenjör har dimensionerat din grund behöver du nog inte vara orolig för hållfastheten.
Vem har dimensionerat din grund?
//KoW
jag skall bygga så så snart vintern ger med sig.
Kan rapportera sedan.
Om en byggingenjör har dimensionerat din grund behöver du nog inte vara orolig för hållfastheten.
Vem har dimensionerat din grund?
//KoW
Vi sätter igång när som helst ca 70-80 cm snö på tomten...:OKnockOnWood skrev:
Supergrund gör konstruktionsritningen och dom har även tagit kontakt med vår hustillverkare.Dom har en kantbalk framtagen till vår hustillverkare.
Calle&Lisa skrev:
Någon som kan bekräfta om detta är rätt sätt att räkna...
Om jag tänkt rätt blir besparingen ungefär så här:
Skillnad i U-värde=0.178-0.11=0.068 W/m2K
Plattan är 100 m2
100x0.068=6,8 W/K
Antag inomhustemperatur på 23 grader (golvvärme), och
marktemperatur på i snitt 9 grader
(23-9)x6,8=95,2 W = 0.0952 kw
0.0952Wx24hx365 dagar per år = 833 kWh/år
vi byggde med supergrund och det funkade bra. De missade dock lite när de (eller egentligen LK) skulle räkna på golvvärmen, så de skickade för lite slang på grund av mätfel på ritningen. I övrigt har jag inget att anmärka... Hade det varit idag så hade jag nog valt IsoMax från Jackon istället =>
http://www.jackon.se/eway/default.a...,1913&Content_5759=5762:17090::0:5754:2:::0:0
av den enkla anledningen att den borde isolera mer + man får en 'finare' yta för den är ytbelagd. Har dock inga erfarenheter alls av just jackon...
Vi har ett fiskarhedenvillan (spoven) på 200kvm, bergvärme och hade en elräkning på 2100kr i januari. Har inte orkat skriva upp kwh'arna som gått till värme/vv (har separat kwh mätare på pumpen).
edit: Tänk också på att man ska isolera 'special' i kantbalken där ytterdörrar/altandörrar ska sitta. Jag missade det
får antagligen lite sämre isolering av det...
http://www.jackon.se/eway/default.a...,1913&Content_5759=5762:17090::0:5754:2:::0:0
av den enkla anledningen att den borde isolera mer + man får en 'finare' yta för den är ytbelagd. Har dock inga erfarenheter alls av just jackon...
Vi har ett fiskarhedenvillan (spoven) på 200kvm, bergvärme och hade en elräkning på 2100kr i januari. Har inte orkat skriva upp kwh'arna som gått till värme/vv (har separat kwh mätare på pumpen).
edit: Tänk också på att man ska isolera 'special' i kantbalken där ytterdörrar/altandörrar ska sitta. Jag missade det
Jag har också byggt med supergrund.
Var på det hela taget nöjd.
Passformen var OK. Lite sur var jag över att det inte fanns färdiga sektioner att sätta in där dörrarna ska vara. Det var mycket gnäll från snickaren och mig ett tag.
Jag ser bara positivt på att det är avskärmad kantbalk från plattan. Det gör ju att värmen i plattan inte kommer ut i kantbalken och vidare ut till marken. Punktlasterna måste om det är stora sådana tas genom att man gör hål i frigoliten så att man kommer ner till fast mark. Beror alltså på vilken last man har.
Håller på att bygga o har inte koll på värmeförbrukningen ännu.
Jag köpte inte golvvärmen från Supergrund utan från en annan leverantör.
Var på det hela taget nöjd.
Passformen var OK. Lite sur var jag över att det inte fanns färdiga sektioner att sätta in där dörrarna ska vara. Det var mycket gnäll från snickaren och mig ett tag.
Jag ser bara positivt på att det är avskärmad kantbalk från plattan. Det gör ju att värmen i plattan inte kommer ut i kantbalken och vidare ut till marken. Punktlasterna måste om det är stora sådana tas genom att man gör hål i frigoliten så att man kommer ner till fast mark. Beror alltså på vilken last man har.
Håller på att bygga o har inte koll på värmeförbrukningen ännu.
Jag köpte inte golvvärmen från Supergrund utan från en annan leverantör.
Klicka här för att svara