6 258 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Vill bo i källaren? Hur ska det gå till väga?
Hej, har ett hus bygg 1947. Har dränerat huset sommaren 2009 men isolerade aldrig utsidan av grundmuren. Målade halva yttervägen med asfalt färg och la bara sådan svart plastmatta utsidan av väggen. Bytte ut oljepannan mot värmepump så källaren håller sig heller inte så varm heller nu, så min fråga är, Hur ska jag göra för att göra källaren beboligt? hur ska jag göra med väggar och golvet? väggar är av puts och vid några väggar har putset fallit. Och marken är av betong. Skall väggar målas så att slippa fukt och mögel i källareneller vad rekomenderas???
All förslag rekomenderas!!
All förslag rekomenderas!!
Vi har hus byggt 1964 som vi dränerat, lagt nytt dagvatten etc men inte isolerade grunden på utan nöjde oss med platonmatta. Det är inget problem att bo i vår källare, vi har målad väv och/eller kakel på väggarna, golvvärme i boenderum och badrum, radiatorer i resten. Det går utan problem att värma upp hela källaren, vi har fjärrvärme men värmekällan i sig kan inte spela nån roll.
Jag bor också i ett hus byggt 47 även om jag inte tror det är relevant här. Att gräva ur källaren och isolera och lägga golvvärme var det som gjorde källaren beboelig här. Huset är därefter dränerat och isolerat utvändigt men det hade marginell påverkan på inomhusklimatet. Väggarna är säkert lite varmare men jag kan inte påstå att jag märker det utan att mäta. Kalla väggar (som du har) kan också hanteras mha någon lätt konstruktion på insidan, tex plåtreglar och gips (eller vad man nu tycker är lämpligt).
Bor i ett hus från -46 där vi bilat upp golvet, grävt ur och lagt i isolering och sedan vattenburen golvvärme i den nygjutna plattan. Väggar i grovytor har vi bara fixat putsen och målat medan boende utrymmena har vi reglat med stålreglar, dels för att de var så sneda men även för att kunna dra elen på ett snyggt sätt när vi bytte ut den gamla installationen.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 919 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 919 inlägg
Vi har ett stort rum inrett i källaren med Platons system, reglar och spånskivor på väggarna. Platonmatta på golvet med en lamellparkett lagd ovanpå. Varmt och skönt och inga fuktproblem vad vi har märkt. Utvändigt är det inget gjort sedan huset bygdes till 1965. I vår ska vi dock gräva om och dränera/isolera.
Klicka här för att svara