F
Farbror Frippe: Hmm, fått infarten omlagd och tycker där är svackor (sättningar?) entreprenören yrar om markama!? Viss ojämnhet får där vara, ok, men hur mycket?:S
0 svar · 1,2k läst
Bezt
Bezt: Behöver ju inte flaga heller med fel färg, beror ju på hur mycket fukt det är som vill vandra upp genom plattan, dvs är det en riktig torr mark så kan du måla med plastfärg om det skulle vara så. Själv använde jag epoxifärg från epoxibutiken (Nils Malmgren AB) som är diffusionsöppen. http://www.epoxibutiken.se/index.php?cPath=24&osCsid=0dc983d1e79d705a59b2be6264ef1008 Får se om
5 svar · 3,1k läst
R
RogerC: Nja, jag har tre givare placerade 1. Söder, 2. Mitt i huset, 3. Norr. Mätaren i söder + den i mitten rörde sig nedåt i RF, men de visade några % högre RF än RF inne i rummen "ovanför". Det var i den del av grunden som ligger åt norr som det blev den omvända förhållandet, med torrare luft i grunden kontra rummet ovanför. Denna del av grunden har två ventiler som sitter i olika
9 svar · 1,5k läst
R
rebred: Bila är grymt jobbigt. Hyr en golvsåg eller en assfaltsåg med hjul och vatten, såga ut hela rännan, sedan kan du med lite tur knäcka kakan med en slägga så du kan bära ut bitarna. fick du med ett längsgående järn får du kapa kakan med golvsågen... Detta är det sätt som är minst arbetskrävande och snabbast...
3 svar · 8,2k läst
V
Villy: Betong: 1200kr/kubik Armering: N-6150 ca 10st - 3000:-
10 svar · 2,1k läst
E
Ekand: Ja jag har källare i det befintliga huset. En rå källare.
2 svar · 1,5k läst
Suhagg
Suhagg: Ska plattan vara 10cm lägre av andra orsaker också? Jag tänker på att denna platta står utan uterum (tak) i allt från 1-5år. När det regnar skvätter det väl upp vatten emot huset och nederdelen på panelen t.ex. Kanske inte är ett problem?
3 svar · 1,5k läst
J
JanneL: Nu är det nog 20 år sedan jag gjorde detta, men, om jag inte minns fel tror jag det är 12 cm.
3 svar · 807 läst
E
Eld: Serporoc fasadsysterm borde ju fungera bra för källarvägg ovan mark.
7 svar · 3,3k läst
Lightgoddess
Lightgoddess: Hejsan.. Den grund som vi har fått under vårt hus har ju inget golv annat än det grus som lagts där.. Och där det växer fina sjöväxter på sommaren. Men det som oroar mig är ju dessa hål som vi funnit och om de är tänkta att vara där eller ej.. Önskar någon kunde svara mig på det.. Mvh Nina :)
1 svar · 31,5k läst
T
Tossegubbe: 1m3 kan nog vilken station som helst köra ut men blir lika dyrt som en full bil, hur nära kommer bilen? kan dom tippa direkt i forman eller behöver du ralla det? du kan alltid åka till stationen själv med nga tomma backar eller fat på en kärra och hämta med om du vill spara lite men tänk på att 1m3 väger närmare 3 ton ;)
3 svar · 2,0k läst
T
Tossegubbe: Instämmer i 1.3-1.5 lite beroende av bergart med. 2.7väger ett m3 block i granit iaf Blött eller torrt påverkar nga kg det med på lastbilen och spec om det är otvättat då dammet binder lite vatten men tvivlar på att det skiljer så mycket. Dock vet jag ett ett lass på lastbilen ökade ca 200kg under en regnnatt ;)
12 svar · 30,0k läst
J
Johanl80: misstänkte det... får se hur bevärande fukten blir.
3 svar · 1,8k läst
G
gaia: [citat] Lugna dej med dina krav och skriverier. Ta först reda på vilket djup som anses som tjällfritt djup i ditt område som man brukligt anlägger en husgrund på. Kolla sen på vilket djup din husgrund är anlagd. Hitta felet först! Du vet ju ingenting idag. Ställ krav på dej själv och undersök saken innan du kräver något av andra. gaia
5 svar · 2,8k läst
W
w_larsson: Ligger förrådet lägre än huset? Är det bara du som har dessa problem, eller har resten av husen på gatan samma problem? Kan du kolla på ritningen för området för att se vilka höjder som gäller? Det låter helt orimligt att det ska vara på det här viset! Jag jobbar själv med asfalt, det har hänt att vi blivit tvungna att lägga gatan högre än vissa infarter pga att brunnarna inte
5 svar · 3,5k läst
E
emil22: Hej undrar vad ni tror. räcker det med att isolera 1200x1200 70mm styrofoam under en 50x50betongplatta som en skjusterbar plint står på. om man ska bygga en 60m2 stugga i fjällen. tänkte isåafall bara gräva ner isoleringen + betongplattan alt som alt typ 120mm. eller måste man gjuta plintar som är på frostfrit djup typ 1,5/2 meter ner. tacksam för seriösa svar.
0 svar · 2,8k läst
A
anaitis: Ni bör börja på utsidan! Dränering och källarväggar först. Avvakta sen hur det blivit. Kan ta ngt år innan man kan se resultatet. Först därefter är det läge att fundera på Nivellgolv eller likande.
1 svar · 1,3k läst
J
jivanoff: Varför inte köpa en avfuktare som får gå i källaren? Vi köpte en det första vi gjorde när vi flyttade in i vårt hus. Ingen stor apparat dock, men den hjälper till i förebyggande syfte.Och nu på vintern går den nästan inte alls annat än när vi hänger tvätt i tvättstugan ( där avfuktaren står ). Hade ju kunnat vara en grej att köra i nån vecka i rummet. Typ en Clas Ohlsson
19 svar · 7,6k läst
·
H
hakaner: Har någon radonsäkring utfört i grunden? -Detta bestämmer ju hur stor mängd radon som överhuvudtaget skulle kunna komma in i huset. Utan denna information är denna fråga mycket svår att svara på. (enligt min uppfattning) Är grunden av radonsäkert utförande så, skall det inte vara några problem...
7 svar · 2,2k läst
M
Mimorra: I offerten står det att väggarna är Dorotherm. Finns det en uppsjö av olika väggar att använda och är det någon som är att föredra (rimligt pris i förhållande till en bra vägg)? Den murade delen är kvadratisk. Dock ett fönster på ena kortsidan och en dörr på den andra. Nu blir jag osäker då detta hus har en front på bottenvåningen med träpanel, är det mur även bakom
2 svar · 1,6k läst
G
gaia: [citat] då betyder det oftast att grundvattennivå har höjts eller någon vattenledning läcker eller väggen har spruckit och smältande snö rinner in. Då får man åtgärda orsaken och det är ju inte en omdränering som man börjar med i såna fall. Tror inte att man bygger en källare på mark där det finns risk för att grundvatten kan vara periodvis högre än källargolv. Har man
5 svar · 1,1k läst
S
SRG: Tack ingenjören, Att knacka och sedan laga med lagningsbruk för lättbetong "om du får tag i det" - Jasså är det svårt att hitta? Eftersom jag inte är helt säker på hur mycket det rör sig om, men jag anar rost fläckar på marken i hela otillgängliga kvadranten, tänkte jag försöka att ta mig an så mycket som möjligt själv. Hur applicerar man bäst när det gäller att göra det
10 svar · 9,6k läst
T
Tom Edman: Tack Urban för ditt inlägg! Det gör att jag kollar upp allt mer grundligt. Jag har kollat lite fram å tilbax, och det finns angränsande rum till dessa rum som jag ska lägga skumbetong i. Förslagsvis kan man ganska lätt verkar det som antingen lägga rör i betongen som fungerar som ventilation eller sätta in en typ av fläkt som tar hand om jobbet eller göra ventilationshål i golvet.
10 svar · 5,9k läst
T
Taras: Bra där, en överkomlig summa.
4 svar · 1,0k läst
A
akar: Hej Nyckelmossen, Tror du man kan dra bort tjälen med fläktar på 2 dagar. Kan tänka mig att tjälen kommer att gå ned 30 cm. Försämras inte isolering under plattan ifall det finns tjäle kvar vid gjutning
2 svar · 3,1k läst
lillsnickrarn
lillsnickrarn: Den högra murade källarväggens avstånd till torpargrunden är ca 80cm. djupet ner i marken är ca 1.80, så det kommer ju ligga en bra bit under den lägsta stenen i grunden. kanske inte så bra att gräva så djup så nära?? hur gör jag med taket om jag vill göra en uteplats över källaren??
4 svar · 5,2k läst
·
J
Jacob Westin: Ja, just det! Tack för förslaget! Och tack, Immobil, för det andra!
7 svar · 1,7k läst
L
Linupaul: Jag har problem med mögellukt från krypgrunden som läcker upp i huset. Radhuset är byggt 1950. Inga synliga skador förutom något mörkare partier vid grundmuren. Satt in Woods DS15 för några veckor sedan och sänkt luftfuktigheten från ca 70 till cirka 62 (även om den gick upp rejält igen när det började töa). Det finns en del grus, sten, byggrester och även jordrester som jag
0 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.