S
sled: Okej.. Ska ta kontakt med en expert. Nej ingen lättbetong alls.. Tack för alla råd :)
11 svar · 10,0k läst
F
forzamicke80: Hej! Tänkte kolla med proffsen här på forumet hur en nybörjare går tillväga för att bygga ut med ett extra trappsteg runt hela vår uteplats? (ska ta bort det vita räcket mot annat) Vi ska ha det som det är till vänster på bilden och hur gör jag för att få rätt underlaget och att få det jämnt (grus eller annat)? Hur gör jag sen när väl underlaget är på plats? Hur går jag
0 svar · 1,9k läst
·
N
nattdis: Grundentreprenören har provgrävt 2ggr på vår tomt, den första gången v.6 var det 60cm tjäle och i v.10 var det 50cm tjäle. Nu ska dom provgräva idag eller imorgon igen och nu hoppas jag verkligen att tjälen har gett med sig ännu mer, vi har ju haft plusgrader ett tag nu och all snön har smält undan. Problemet hos oss har varit att snön smälte bort precis vid jul och sen kom kylan
8 svar · 5,5k läst
F
Furuvägen: Har med spänning läst din tråd.. vi har nyligen köpt hus och står inför likande problem. Är därför nyfiken på hur du till sist fick ordning på fukten i grunden. Vårt hus står på berg och vi upptäckte nu att det samlats vatten i en klyka i berget i samband med snösmältningen. Det verkar som att vattnet kommer underifrån men är inte helt säkra ännu. Funderar på om vi ska
30 svar · 7,4k läst
R
rebred: sydsten... klart bäst betong att jobba med...
1 svar · 2,2k läst
M
Mats: Skadar ju inte att isolera dem. En variant är att linda vanlig gullfiber runt rören och sen plasta. Så brukar man göra med byggbarracker tex
3 svar · 2,3k läst
W
Wade: Vad hamnar man på för materielkostnad per meter, när man sätter isolerande dräneringsskivor, om man räknar bort grävningen? Jag tänkte göra jobbet själv. Tycker ni att skivorna är likvärdiga? / Wade
0 svar · 3,5k läst
E
erikju: Hej, vi har entreprenörer hos oss just nu som dränerar och isolerar grunden med isodrän. De har hoppat över att isolera en bit där entretrappan går för de är rädda för att den ska sätta sig om de gräver under den. De har alltså grävt runt den och lagt dreneringsrör och makadam men det är inte isolerat där. Det rör sig om ca en meter. Är det OK att göra såhär eller riskerar
0 svar · 1,0k läst
J
Jish: Hej! Innan vi lägger tillbaka markskiffret efter en fasadrenovering på vårt 60-talshus undrar vi om vi ska passa på att gräva ur och sätta en Isodränskiva (el motsv.) på källarväggen eftersom kallasfalten ger sig och vi får fuktgenomslag i tvättstugan/gamla pannrummet. Vi har ca 16 grader i källaren och har den just som källare, men i framtiden kanske vi vill ha pannrummet som gym.
0 svar · 1,3k läst
S
cheetah1: Åldersbeständig plast, åldersbeständig tape, och några stenar att hålla fast plasten med.
1 svar · 757 läst
T
Tompa77: [citat] Om du har en bädd av singel/makadam måste den dräneras annars kommer du få vattenansamling i denna. Enda sättet är att dränera ut till utvändig dränering vilket då förståss förutsätter att den utvändiga dräneringen är på en lägre nivå än invändig singelbädd. Singelbädden måste då förståss var tillräckligt djup för att innerymma dräneringsrör. Om utvändig
4 svar · 4,8k läst
M
MagnusSt: Vad använder den handgrävande polacken för utrustning för att ta bort asfalten från väggarna?
5 svar · 3,0k läst
Lightgoddess
Lightgoddess: Ja det är ju det som hänt att en vägg har flyttat på sig.. Nere på bottenvåningen ser man det enbart på tapeten men uppe ser man det på en skarv väldigt tydligt.. Annars vore det vä linget att prata om utan som någon sa : Mura igen det.. Mvh Nina
10 svar · 2,1k läst
tihimas
tihimas: 0-200 packar ni med vält. Slarva inte med den biten. Varför just diagonala överfarter? Packa varannat varv på varannan ledd. Varför just 6 överfarter? Gör ni arbetet själva och ändå har paddan där så kostar det ju inget att göra 10 överfarter. Gör man något åt sig själv skall man vara överdrivet noggrann. Annars ligger man bara och oroar sig när man skall sova på natten.
1 svar · 2,6k läst
L
LeMilo: Hallo Har en riktigt gammal torparegrund med dålig isolering i trossbotten.Har läst och hört att så hade man för eftersom när man eldade i kamin blev det värmespill ner till grunden som gjorde att den håll sig något sådär varm och torr.Värmen tog bort fukten. Nu har jag precis fått mina golv utbytta till ett Baseco trägolv.Jättefint.Min golvläggare som är ett riktigt
0 svar · 1,1k läst
T
tarantino1: Har varit med vid ett 25 m2 stort tillbygge, med en 1300 mm hög grund murad med leca. Då det var lerjord ville men få ner vikten och då fylldes hela utrymmet med 1200 mm cellplast.
2 svar · 1,2k läst
W
Welchuk: Tackar för svaren! rebred: Känns bra att höra att din bekant fick en bra lösning. Det känns ju lite "som samma sak" i mitt fall (förutom att det inte varit problem tidigare).
5 svar · 1,9k läst
H
hakaner: Tips: * Du ska alltid räkna med 100% luftfuktighet under en platta. * Lägg en plastfolie mellan två varv cellplast => Radonskydd
2 svar · 2,4k läst
M
Mats: Så länge du inte har isolering i området så skulle jag säga gasolbrännare
2 svar · 2,1k läst
tihimas
tihimas: Det ska väl förhoppningsvis sätta sig igen.
2 svar · 1,5k läst
K
källare: Har gjutit i helgen. Temperaturen gick under dagen upp till plusgrader, även om det var minusgrader under morgonen, men betongen verkar ha brunnit bra. Blandade 4 st 25 kg säckar i taget i blandaren, vilket gick bra. Det hade säkert gått att ha någon säck till om man hade velat.
12 svar · 3,9k läst
A
ArgBin: Från början trodde vi att det var en vattenläcka i tvättstugan och alltså ett försäkringsärende. Det gjordes utredningar med olika mätningar och det borrades i grunden. på så vis fick vi reda på att det inte var någon vattenläcka utan det var vatten som trängde upp från marken under plattan. Ingen renovering är påbörjan än eftersom vi inväntar offertar.
5 svar · 1,7k läst
bumpaberra
bumpaberra: Hyr bara in en grävmaskin och vvs. Resten klarar du själv. Hyr en padda köp markduk. Grundritningen kan du skicka till någon av de som gör reklam ovan så fixar de fram allt du behöver till den. Har du en rutinerad grävmaskin kille så har du stort stöd av honom vad gäller dränering inkoppling avlopp och vatten i gatan. Sen låter du proffs gjuta så att det blir slätt och fint. Du
1 svar · 2,1k läst
A
anaitis: [citat] 1 jag skulle låta steniskivan och minullen gå ner i marken så att den överlappar isodränskivan, med kanske 15 -20 cm 2 jag skulle satt den 25 mm innanför fasadpanelens insida, måttet är mkt en estetisk fråga
5 svar · 1,1k läst
M
mannagrynet: Hej! Vi är intresserade av ett enplanshus med källare men huset har EW-grund, i besiktningsprotokollet står det så här: Husets dränering utbytt . Ventilerat golv installerat i merparten av källare, utförande med platonmatta ochflytande golv. Träreglar i EW grund kapade nedtill och ersatta med balksko. Allt utfört 1995. Pannrum och hobbyrum ej utfört. Ingen fukt nu enl mätningarna.
0 svar · 1,4k läst
mexitegel
mexitegel: Precis, som MathiasS säger så spelar det ingen större roll. Visst det är en sak mindre att hålla reda om du dränerar först men BV-slangarna är tåliga så det kommer inte bli några problem oavsett hur du gör.
2 svar · 2,1k läst
M
byggare henke: träd få syrebrist?? konstigt man kan ju driva fram tomatplanter i plastpåsar ju.
8 svar · 1,7k läst
B
byggankan: Jo det kan det ju vara, men det är ju 2,5 ggr de priserna jag sett att andra fått så det känns som lite väl mycket prisdiff. Och just asfalteringen är nog en del där vi hellre vill ha det billigt och fort än med kvalité.
7 svar · 1,3k läst
P
pärzon: Om det blir en isolerad platta tänk på att isoleringen under Tulikivin bör klara rejäl långtidslast. En kollega fick dissa en planerad Nunnauuni pga klen EPS i plattan.
1 svar · 2,4k läst
H
hakaner: Precis Suhagg, dom brukar ju vilja sälja "lite extra"... Vilka lev. har du pratat med?
19 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.