2 801 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Torktid platta på mark
Hej
Min hussäljare menar på att det ska gå bra att gjuta platta och sen sedan bara vänta en vecka innan man sätter upp husstommen. Kan detta verkligen stämma? Har man verkligen fått den hålfastigheten redan efter en vecka?
Senast jag byggde hus så lätt vi plattan vara i 4 veckor innan dom satt upp huset (och det var också i juli månad med bra väder).
Jag har frågat om detta men han menar på att nu har man andra typer av betong jämntemot det som vi använde 2002.
Hur lång tid ska man i detta klimat vänta med att lägga golv (10-15 veckor?)?
/Genta
Min hussäljare menar på att det ska gå bra att gjuta platta och sen sedan bara vänta en vecka innan man sätter upp husstommen. Kan detta verkligen stämma? Har man verkligen fått den hålfastigheten redan efter en vecka?
Senast jag byggde hus så lätt vi plattan vara i 4 veckor innan dom satt upp huset (och det var också i juli månad med bra väder).
Jag har frågat om detta men han menar på att nu har man andra typer av betong jämntemot det som vi använde 2002.
Hur lång tid ska man i detta klimat vänta med att lägga golv (10-15 veckor?)?
/Genta
Jag körde upp en bil på min garageplatta 24 timmar efter gjutningen med vibbfri betong.
Ska man däremot lägga på ett tätt golv (plastmatta/tätskikt+klinker/parkett eller laminat med plast under) så måste man vänta en viss tid beroende på betongtyp och tid på året och temperatur osv, men det beror på fuktigheten och inte på hållfastheten.
Ska man däremot lägga på ett tätt golv (plastmatta/tätskikt+klinker/parkett eller laminat med plast under) så måste man vänta en viss tid beroende på betongtyp och tid på året och temperatur osv, men det beror på fuktigheten och inte på hållfastheten.
Redigerat av moderator:
Mitt första hus gjöts dagen innan huset kom, det står kvar än
.
Jag har oxå funderat på det...Har tänkt att bygga i höst(sep-okt) ungefär, och var då lite orolig över att betongen inte skulle hinna torka ur ordentligt innan allt "sätter igång" med byggandet. Iaf så påstår en bekant som jobbar som byggare att man kan sätta igång golvvärmen på 22 grader redan när man gjuter och att den då påskyndar urtorkning och härdning utan att hållfastheten påverkas. Detta förutsatt att man har värmen på hela tiden från att betongen är våt. Frågan är; stämmer det?
Klicka här för att svara