Har schaktat lite på tomten och skrapat fram berghäll så att säga precis där huset ska stå. Inga spetsiga saker utan en mjuk och fin berghäll. Jag behöver och vill inte spränga ner i berget utan i så fall ska det bygga på höjden. Vad jag sett hittills är att berghällen inte är precis över hela platsen där huset ska stå utan kanske halva kan jag komma ner 30-50cm i jorden.
Är det bäst att gräva fram hela berget för att se hur det ser ut?

Hur mycket kommer huset att behöva höjas upp om jag ska bygga direkt på berget?
Vilka material använder man sig bäst/billigast av? Har tillgång till vanliga fyllnadsmassor jord med lite grus i blandat i men jag antar att det inte är något man vill ha huset stå på?

Inga tips?
Dags att gräva lite i helgen :)

Jag är ingen expert. Men personligen känns det ju perfekt att få huset att stå på berget.
Om du kan gräva fram berget under hela huset så hade jag gjutit en grundmur direkt på berget. Fyll upp med grus där det är som djupast och sen isolering (cellplast). Gjut plattan ovanpå (blir ju ett valv igentligen).

Du måste ju lösa isoleringen mot grundmuren, det kan man fixa genom att mura ett par varv leca överst.

Låter som jag ska gräva fram berget för att se hur det ser ut. Undrar lite hur man brukar göra med vatten och avlopp för det inte ska frysa om jag inte får ner det djupt pga berget.

Jag skulle absolut inte gjuta direkt på berget eftersom det kan ge problem med dräneringen av vatten. Minst 10cm (helst 20cm) makadam skulle jag rekommendera! Blir det cellplast under plattan? Även då skulle jag lägga 10cm makadam under.

30cm cellplast blir det. Hur klarar man avlopp och vatten från att frysa när det ligger så här grunt?

Jo om du gjuter en mur mot berget så måste du ju se till att vatten som tränger in dräneras bort. Men som sagt, har du makadam underst, dränering, sen cellplast med diffusionsplast.
Du får ju gå in med vatten och avlopp ngnstans där det är lite lägre. Kommer du inte ned på tillräckligt djup så lägget man värmekabel i rören och isolerar ovanför. Du kan ha värmekabel både i vatten och avloppsrör, alternativt så bygger du en isolerad trumma/kulvert med en värmekabel i.

C
Eller spränger (snigeldynamit?) upp en ränna att lägga dom i, så att dom kommer nog långt ner?

antingen det eller en grävare med hammare som kan banka en lagom grav.

Lägger man lite markisolering runt rören så tippar jag på att en meter under mark räcker bra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.