jag har ett hus med torpargrund. när det skulle in toalett i huset så byggdes det ut hall och toalett med betongväggar och en liten källare under. nu skulle jag vilja utöka källaren längs med ena uteväggen på huset där torpargrunden finns... kan jag gräva ända intill stenarna eller bör jag ha ett avstånd? utbygget ligger i vinkel till huset och det är där jag vill ha källare. över källaren skulle jag sen vilja bygga en uteplats. hur gör jag taket???
kan man göra det i betong, och i så fall hur??:blushing:
Bilden visar hur det ser ut nu, men jag vill göra det större och längre utmed den högra väggen. och ett annat tak..
hur göra???
bygglov????
kan man göra det i betong, och i så fall hur??:blushing:
Bilden visar hur det ser ut nu, men jag vill göra det större och längre utmed den högra väggen. och ett annat tak..
hur göra???
bygglov????
finns det nån som vet hur man kan göra??? kanske nån byggare med erfarenhet?? alla svar är tacksamma...
försöker fortfarande få lite hjälp...
Hur djupt skall du?
Det är inte lämpligt att gräva ut så att man kommer under grundmuren. Risk att marken under muren ger sig med sättningar/ras som följd.
Beroende på hur bra/dåligt muren är byggd är det inte ens säkert att man kan frilägga den utan problem.
Det är inte lämpligt att gräva ut så att man kommer under grundmuren. Risk att marken under muren ger sig med sättningar/ras som följd.
Beroende på hur bra/dåligt muren är byggd är det inte ens säkert att man kan frilägga den utan problem.
Den högra murade källarväggens avstånd till torpargrunden är ca 80cm. djupet ner i marken är ca 1.80, så det kommer ju ligga en bra bit under den lägsta stenen i grunden. kanske inte så bra att gräva så djup så nära??
hur gör jag med taket om jag vill göra en uteplats över källaren??
hur gör jag med taket om jag vill göra en uteplats över källaren??
Klicka här för att svara