Hej,

Går i tankar att göra om i källaren (tvättstugedelen) till typ Relax, Med bastu, dusch o toa.

för att göra det, så krävs bila upp golvet, dels för att byta gjutjärnsbrunnar (2st) samt att dra rör för en toalet.

så jag gick till hyresmaskier och hyrde en stor maksin som hammrar (60 kg tror jag vägde), men jag lyckade bara komma ner 7-10 cm, sen var det stopp.. skallen på mejseln var plantt ;(

Hur gör man? tips från er som kan? det finns säkert knep, är det borra som gäller först? annat?

tack för svar
/Byggare i nöden :(

Du ska först fixa ett "starthål", tex genom, att borra om det inte går att bila.
Sen bilar du mot detta hål.
Ev kan det behövas borras på fler ställen för att få ut större bitar av betongen i hela bitar.

Du kanske stötte på en stor sten. 7-10 cm låter som en normal tjocklek för själva betonggolvet. Jag hade själv en stor mängd bumlingar under mitt källargolv. Efter ett tag lärde man sig att höra skillnaden när man bilade och stötte på ett stenblock, jämfört med det "vanliga" ljudet i betongen.

Och som anaitis sade, börja med att få upp ett hål, och sedan bilar man kring det hålet i allt större cirklar. (jag tog ca 10-15 cm åt gången). Om betongen har ett hål att "rasa" mot går det mycket enklare att få loss större stycken.

Ok, låter som där har ni nåt... Jag får börja borra först ett antal ...

första 5-10 cm är cement, och det går lätt, men sen börjar en blanding av stenar (små/stora) och då är det "stenhård".

en följdfråga, jag ser att det har dykt upp armeringsjärn, är det bara och kapa? eller ska man låta det vara?.. det är som sagt runt brun jag vill bila?

Nu har jag bilat klart (tror jag).. en j**** slit.. men det går ;)

så här ser det ut..

Vad ska jag välja för Brunn? som är godkänd? vet någon?

• IMG_5005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror bara det säljs brunnar som är OK.
Valet styrs mer av utrymmet och rördimensionen.
Internet hjälper dig hitta!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.