Grund & Markarbeten
5.2 racing: Om du inte skall gjuta nåt? Hur ska du få lecablocken ligga stadigt då? Plintgrund?
Per-Erik: Tog bort lite inlägg, då det inte är tillåtet för företag att göra inlägg här. Privatperssoner är välkommna med inte företag.
: Det beror på om du har kunskap om mark- och grundarbeten eller ej. Har du det inte, så nej. Skaffar du dig det, så ja. Eftersom grunden är det som är väsentligast i ett husbygge, eftersom den inte går att göra om så lätt om den blir fel utförd, så är det en känslig punkt. Betydligt känsligare än att lägga taket fel eftersom det går att komma åt och göra om även om det kostar
maja317: Det är ägarens egna notering, om att det finns misstanke vid brist/fel med dränering o fukt. Hon har skrivit "fukt i bottenplattan i källaren" Nuvarande ägare har bott i huset sen 2005, det är ju inte så länge. kan mycket väl vara ett berg som ligger bakom huset, då bakomliggande hus står högre upp.. finns i övrigt inte mycket plats mellan kulle och huset, 2-4m (baksidan av huset,
Per-Erik: Det är nog ingenfara att frilägga den väggen. Kallare blir ju väggen, men den borde ju gå att isolera på utsidan så blir det varmare änn vad ni har nu. Gäller "bara" att lyckas att få det se snyggt ut också. Men då isolerar man ju hela vägen upp till "fasaden".
Per-Erik: Låter som om i ditt fall att det är bättre med platon matta eller liknande..
Mekar-kenneth: Hej, Funderar på att lägga Courtstones (Starkas sortiment) och tänkte kolla om det är någon här som har erfarenhet av denna produkt eller möjligtvis känner till liknande produkter på marknaden.
Nyckelmossen: Lägg markduk / geotextil mellan leran och makadammen. Markdukens funktion är att vara ett matrialskiljande lager och förhindra matrialinträngning av lera in i makadamen, med risk för att du får en sämre dränerande funktion av makadammen :)
LinaoMarkus: Tackar! Det var ungefär det jag ville höra!! Tänkte ungefär så, men åxå gjuta in 3 plintar i sulan för 3 stolpar. resten av porten ska ha vägg så där är det ju bara att lägga på något varv leca. Ett kul alternativ för den late kunde vara supergrunds garagebalken http://www.supergrund.se/Garagebalken.htm men eftersom jag gör ett budgetbygge och prutar överallt så blir det nog
Sökarn: Vägen är precis utanför tomten och några meter från huset. Sankmark måste alltid pålas, glidpålar gör väl att det glider och även hus på berg kan skaka. Man bör kolla med en skakmätare i detta fall.Om det är pålat fast i berget kan det även skaka tror jag mig ha läst nu och fg ägare sa att det skakade. Men hur länge håller pelarna, man har nya under en ny del men har byggt
frjo7205: Jag tycker fördelarna med en besiktningsman som är fristående från säljaren överväger nackdelarna. Behöver man använda besiktningsmannen i en senare tvist är det bättre om han/hon inte tjänar dubbla herrar.
Bror: Problemet med att hoppa över betongen eller annat stabilt material är att minsta sättning i underlaget kommer att märkas på golvet i form av att det sviktar eller sätter sig. Det finns inte heller något som håller ihop konstruktionen i sidled, det finns alltså risk för att ytterväggarna trycks/glider utåt. I det system som jag i länken ovan hänvisat till är de problemen förebyggda
nikke: jo har du kontakt med en byggfirma borde det inte vara några problem... Lycka till // Niklas
Jlm: Priset är med arbete och allt, så vi kör på det. Tack för era svar!
palmqvist.tony: Jo jag förstår. Nej, blir vanliga markavloppsrör till stupprören.
Mats: Ska göra något liknande men jag har ju plintar och därmed helöppet under huset så för mig bör det ju vara lugnt.
Hobbe1979: ganska vanligt i gamla källare som inte har omdränerats
Per-Erik: jag har köpt en tapet borttagare på jula för 299:- (eller var det 199:- ). Den fungerar bra att få bort tapeten med.! Jag använder den i min källare just för att få bort tapeten..
Sommartorparn: Om du läser i denna tråden vad signaturen "Stensma" skriver, så har du en bra beskrivning på hur man kan göra. http://www.byggahus.se/forum/isolering/84576-jaemfoerelse-av-isoleringsmaterialen.html Jag tror "konichiwa girl" har gjort något liknande också. Skicka ett meddelande till henne o fråga (om hon inte ser den här tråden)
stinawall: Hej! Tack för alla kloka svar! Det belv inget köp då vi drog oss ur. Mäklaren var riktigt arg o otrevlig och menade att vi ställt till det för säljarna som drog oss ur. Han sa att vi hade för höga krav och skulle stanna kvar i vår hyresrätt. Innan talade med byggledaren som "åtgärdade" sättningsskadan som tydligen uppstått pga en vattenledning gått sönder. De hade grävt upp
nimphidia: Letar själv allt om plintgrunder & hittade en länk till ett superläckert plinthus : http://disco2000-swe.blogspot.com/2008/11/farnsworth-house.html Tror att jag även sett liknande här på byggahus. Fortsätt gärna posta tips på info om plintar, typ : hus med plintgrunder, tillvägagångssätt, bilder etc.
holmertz: Jag håller med föregående. Regnvattnet är nog den största boven. Gräv ned ca 60 cm, lägg ned markduk, makadam och en infiltationsledning vid varje stupränna så du för regnvattet bort från kåken. I min erfarenhet räcker det med 15 meter dike för infiltrationen och någon stenkista behövs inte. Om infiltationsledningen dras upp till marknivån där den slutar kan man spola rent den
lpmaas: Tjena, håller med. Vi hyr ut en lägenhet på 32m2 i vårt källarplan. Den bilade jag ur på en dag med 1 bilmaskin. Men som sagt, det tar tid å gräva ur och framförallt köra iväg skiten. Bilningen var nästan rolig i förhållande till grävning/utbärning... inte avundsjuk :-)
Sökarn: Vi hittade ett hus och blev köpare tills en fg ägare berättade att det skakar när bussen åker förbi. Han talade inte om det vid försäljningen och är ett dolt fel som vår säljare var torsk på. Det lät så osäkert med ett påbyggt och tillbyggt stort hus som vilade på pelare, så jag började utreda riskerna och säljaren ville inte sälja till oss längre. Det såldes till 3 andra
Touran: Hej! Vi är på väg att köpa ett hus som har ett garage med en ordentlig sättskada. Vid husbesiktningen diskuterades möjligheten att lyfta upp garaget för att reparera och stabilisera det. Sättningen tycks vara jämnt fördelad. Är det någon som har erfarenhet av en sådan åtgärd? Det låter förstås dyrt och det är ju frågan om det värt det. Huset är 30 år gammalt men det finns
Mats: 0-18 blir lagom. kraftigare blir det svårt att få till riktigt jämt och bra under fingruset
Bror: [citat] Ja det är klart, skall en avfuktare göra någon nytta så måste byggnaden vara ganska tät. Att det är grovt stenmaterial under plattan är bra, det är ju kapilärbrytande, så någon nämnvärd fuktbelastning underifrån är det knappast. Öka ventilationen med en regäl takfläkt.