B
Beppo: Återställning efter dränering är det ROT på så vissa delar borde vara ok. Det är fakturamodellen som gäller. Inga avdrag i efterhand.
1 svar · 3,5k läst
R
reixbrix: Jag har nästan samma idé, min ladugård är dock 75 kvm och jag har fått tipset att lägga 10cm makadam, 10cm isolering och 10cm betong, dessutom tycker de flesta att jag ska gjuta in golvvärmerör utipåfallatt, men jag tror jag har bestämt mig för att inte göra det... /Reidar
1 svar · 1,6k läst
A
andi_j: Funderar på att bygga ut huset med 3x5 meter i två plan. Huset har idag källare men det vill jag inte ha på¨den nya delen utan hade tänkt mig krypgrund på den delen. Nu undrar jag om det är ett alternativ att bara göra en vägg på den nya grunden som är parallell med den gamla källargrunden och bara låta golvbjälkarna "hänga" mellan den nya och gamla väggen ca 3 meter ut? den nya
0 svar · 1,2k läst
Matti_75
Matti_75: Det räcker med grus.
1 svar · 4,3k läst
·
Matti_75
Matti_75: Ja det kommer med all sannolikhet att sätta sig när torven förmultnar. Men ska du bara ha grus så kan du fylla på eftersom.
1 svar · 1,9k läst
7
7956: Vi handlar ifrån denna grossisten: Anboni AB Lokegatan 1 263 37 Höganäs Tel: 042-352950 Fax: 042-352951 info@anboni.se
5 svar · 3,1k läst
S
SP-Anders: Hej, först av allt tack för svar. Jag har nu varigt i kontakt med Finja ang projektet med LECA enligt bild ovan. Enligt dom är det okej att bygga på detta sätt.. Är det några fler som har erfarenheter av liknande projekt?
2 svar · 3,4k läst
·
V
Vonnisse: Hej ny här på forumet undrar följande. Vi har ett tegelhus i sluttning på berggrund. mycket vatten från baksidan av huset, fukt i källarvägg men ingen källare/boyta under mark (dock 1,7 m grund). Grunden är oventilerad och gjuten, makadamm (eller liknande) som fylle mellan grundväggar. Finns det någon anledning att lägga isolering/isodrän på denna grundmur? Vi planerar för typ
0 svar · 1,5k läst
prototypen
prototypen: Om du läser denna aktuella tråd så är ni inne på samma linje http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/154063-betongplatta-till-garage.html Jag har ansträngt mig på 2 garage och gjutit platta under väggen, det första ställde vi upp med spindelben så garaget höjdes 20 cm och det var helt fritt under väggen för vibrobalken ända ut. Sommarens proj var lite enklare, vi plockade
3 svar · 4,8k läst
prototypen
prototypen: Precis, den blir ju isolerad från den varma marken. Protte
3 svar · 1,9k läst
S
sa3afc: Kallvattnet har jag dragit längre ner mellan isoleringslagren. Det är bara varmvattnet som blir ovanför. Att kunna skruva ner i betongen någon cm är ju en fördel förstås.
5 svar · 2,0k läst
H
Händig: Det finns ju Solarventi också. Den var jag på gång att intallera i mitt förra hus men sedan flyttade jag. Känns skönt med något som inte drar ström och heller inte kostar skjortan att köpa och installera.
10 svar · 3,3k läst
M
Magnus_Andersson: Vår trappa är murad lååångt ner i marken. Inuti trappan finns ett gammalt koksförråd (som man kan komma åt från pannrummet), men påfyllningsluckan utifrån är igenmurad sedan länge. River vi trappan finns där sannolikt en rejäl betongplatta under. Det var så jag tänkte, att er platta kunde vara en rest av gamla tider...
5 svar · 1,6k läst
P
Poggan: Ta upp problemet med entrepenören, så borde dom kanske kunna lösa det för dig!
1 svar · 1,2k läst
C
chabby: Har lagt en figolit markskiva som underlag för att dela ut trycket sen på den har jag gjutit ett fundament (60*40) efter det pallar jag upp med leca sten! Tycker detta borde duga för att det inte ska sjunka!
3 svar · 2,3k läst
M
Magnus_Andersson: Jag kommer att fylla med makadam upp till ca 60 cm från markytan (befintlig fylle råkade vara makadam). Ovanpå det ca 40cm blålera, sedan markduk, stenkross, singel och plattor. Leran är för att hindra ytvatten att rinna ner. Jag har källare med dubbel pordrän på väggen.
1 svar · 2,7k läst
B
byggare henke: man limmar cellplasten. vilket får armering och sedan putsas det. se arbetsbeskrivning?
12 svar · 3,2k läst
·
Abuquir
Abuquir: Är inte riktigt säker på hur du menar, men skall du lägga golv ovanpå detta och fästa bjälklaget i ytterändarna? Om det är så som jag tror du menar så har jag gjort på samma sätt i sommarstugan, där det också var ca: 4.8 m. Jag satte bjälkarna med cc 30, men sågade ner dom till 175 mm och limmade golvspån på ovansidan (och skruvade) och satte vanlig 12 mm spånskiva på
1 svar · 1,3k läst
J
jhenrikj: [citat] En helt korrekt iakttagelse...man måste se till att hela tiden se till att det inte samlas för mycket framför.....
26 svar · 12,3k läst
·
I
injonil: [citat] 1) Ja, om du menar smalast vid garageporten så håller jag med dig! Det skulle kunna funka. Jag ska försöka få till så att man kan köra från garaget och runt huset, dvs vid korsningen ska man kunna köra åt båda håll, och då behövs mer utrymme där. 2) Hmm, bra idé, men jag behöver mur de första meterna eftersom jag vill att källaren ska vara under mark. Blir troligtvis
14 svar · 10,6k läst
·
G
GunSjo: Ok! Tror att det räcker med en Klass N1-matta. Känns som att den kommer att ligga still under samkrossen. Tack för feedback mats_o !!
4 svar · 2,6k läst
M
Mats: man kan tex göra en sarg av lecablock som man sen fyller med drängrus eller lecakulor. Sen gjuter man en platta längstupp inannför lecan. Denna lösning ersätter då vanliga kantelement
1 svar · 4,8k läst
M
Mats: Plintgrunden har ju fördelen att det är helt öppet under så det ventilerar bra. Man bör dock isolera lite tjockare just pga av det. Men om vi säger 30 luftspalt och 30 golv så ger det ju 60 cm (en vanlig betongplatta brukar sticka upp runt 20). Detta förutsätter dock att man kan banka till det där berget så att man får ned det till jämn höjd med marken runtikring. Alternativet till
4 svar · 1,8k läst
M
Magnus_Andersson: Det är inte säkert att en avfuktare gör att det inte blir saltutfällningar. Eftersom fukten kommer genom betongen och avdunstar på insidan blir det snarare större avdunstning på insidan om det är torrare i luften. Salt är å andra sidan inte farligt, så kör på med avfuktaren du. Det blir säkerligen bättre klimat i alla fall.
6 svar · 7,3k läst
·
Magnus Ladulås
Magnus Ladulås: Upptäckte en liknande situation. Ska gjuta betonggolv på en del av en tillbyggd krypgrund med full ståhöjd. Det går ju att förbereda med att lägga dränrör under nivån på befintlig grundsula på bara de 6 metrarna. Gäller dock att ha ruggigt bra koll på höjd och lutning så det passar med framtida dränering runt resten av huset. Brainstormar lite. Vad kan ge större frihet så man
1 svar · 2,3k läst
D
dahunta: Vi fick en offert på hela jobbet på c:a 130 000 med rot runt 100 000, vilket jag tyckte var lite väl mycket.....
8 svar · 3,1k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Ang domkrafter så finns det med vev på hyr firmor som lyfter både tungt och högt, dom funkar bra till detta. Betongbalk?? Sök efter en gammal husgrund i sten i stället, gräv ur fylla upp med singel och dit med stenen. Mycket jobb men värt besväret. Alt gjuta en sula och mura med lecasten, för att sedan slamma. Lycka till
1 svar · 2,0k läst
snuttjulle
snuttjulle: INgen aning om det är rätt eller bra att strö salt där men skulle jag göra det skulle det nog bli vägsalt då det blir dyrt att köpa grovsalt.
1 svar · 6,6k läst
K
krukan: Hej, Vi ska bygga ut vårt hus och funderar på vilken typ av grundläggning som är mest lämplig. Huset är ursprungligen från 1915, men byggdes ut -79. Har gjort en skiss över huset med tänkt utbyggnad och de olika grundtyperna som finns nu. [bild] Bekanta säger attd et enda man gör nu är platta på mark, men jag är lite tveksam hur det fungerar tillsammans med torpargrund och källare?
0 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.