Jag och min sambo köpte ett radhus från -56 för ett år sedan. Vi visste att det kom in vatten i källaren, precis i hörnan mellan oss och grannen, vid kraftigt regn. Tillräckligt för att det skulle bli en pöl på källargolvet. Prutade 100000 eftersom dräneringen som är gjord på 90-talet kanske skulle få göras om.

Jag grävde upp ett hål i hörnan (för ett år sedan) för att se hur det såg ut och kunde konstatera att platonmattan inte slöt tätt mot grunden samt att den inte nådde ända fram till slutet på huset. Det har alltså legat jord direkt mot källarväggen. Lät det vara ett hål och det har inte kommit in vatten på ett år. Förutom vid skyfallen för en månad sedan när det kom 80 mm regn på ett par timmar. Då kom det ett par matskedar vatten rinnandes längs väggen. Såg ut som det kom en halvmeter från golvet, ungefär samma höjd som botten på gropen jag grävt på utsidan. Så jag är ganska säker på att fuktig jord mot källarväggen orsakat vatteninträngningen.

Nu vill jag en gång för alla fixa detta. Är det bara att gräva ännu djupare och skarva på en bit platonmatta?

Kan tillägga att gropen var djupare för ett år sedan, det har rasat in lite.

8e2201024313P1aed.jpg

Redigerat:
Gräv upp de gamla betongrören och kolla om skarvarna läcker. Det ser ut som om du har en 90gradersböj där nere i gropen. Vid mitt hus läckte det ordentligt i skarven, så regnvatten från taket rann ner bredvid källarväggen. Gräv ut en bit från väggen, ersätt betongrören med plaströr en bit ut och fyll igen. Skarva dit med platon den biten som saknas så blir det säkert bättre. Det verkar som om de som dränerade förra gången tyckte att det var för jobbigt att flytta på betongrören och struntade i platon den biten.

Tack för svaret. Faktum är att betongröret inte är inkopplat. Borde skrivit det... Förra ägaren ledde om regnvattnet från stupröret via ett platrör direkt till brunnen (precis utanför bild). Trodde precis som du att betongröret var kass. Tydligen hade det blivit lite bättre, så helt är nog inte betongröret.
Skarvar på så mycket platon jag kan utan att gräva upp grannens rabatt och byter betongröret mot ett i plast och hoppas på det bästa!

Om betongröret fortfarande är anslutet till brunnen kanske det rinner bakvägen om det kommer riktigt mycket vatten på en gång? Jag ser ju inte hur det ser ut, men om det inte används kan du ju lika gärna ta bort det och gjuta igen det som blir kvar med lite betong så är du på den säkra sidan.
Det lär i alla fall komma mindre vatten om du fyller igen gropen med platon innanför och får lite fall från huset. Lycka till!

Jo, det är ju faktiskt en möjlighet. Tittade ner i brunnen igår och vattenytan är 60-70 cm under anslutningen till betongröret. Spolade med trädgårdsslangen runt 20 minuter utan att vattenytan steg det minsta. Men det går ju inte att jämföra med vattenmängden från taket vid skyfall.

Man kan ana hur det ser ut på den här bilden (mäklarens bild från försäljningen). Provisoriskt plaströr "anslutet" en bit över marken och lagt ner i brunnen 1,5 meter från huset. Inte så snyggt. Så jag ska återställa så att röret går ner i marken och in i brunnen, men med nya rör istället för betongröret.

http://2.bp.blogspot.com/_v1anL0iZ_bs/StMjEvmK5YI/AAAAAAAAAGc/bskQgT1tU3U/s1600-h/03_1280.jpg

Magnus_Andersson skrev:
Det verkar som om de som dränerade förra gången tyckte att det var för jobbigt att flytta på betongrören och struntade i platon den biten.
Dessutom verkar det som om om grävmaskinsföraren inte kunde gräva rakt neråt. När jag frilade ännu mer såg jag att platonmattan var avskuren i 45° vinkel ner mot botten. De verkar anpassat mattan efter hålet och stuprör istället för tvärt om.

PICT004_1200.JPG

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.