Jag har lite funderingar som berör både källare och isolering.
Har ett nydränerat hus, med 100mm pordrän under mark, men en källare som sticker nästan 1 meter ovan mark.
Grunden är från 20-tal, och jag tror det är någon form av betonghålsten i dem. Håller på att göra iordning källaren, som idag har Nike-plattor (osäker på stavning) på insidan. Dessa är såklart på väg bort. Isolering av sockeln utvändigt är inte ett alternativ, då sockeln skulle sticka utanför väggen.
Min tanke är att sätta 100mm lättbetong på hela insidan av källarväggen för att förbättra källarklimatet. Detta borde mer än halvera värmeutstrålning från sockeln, samt att jag inte tror det blir ngt problem med fryspunkt för långt in i vägg, särskilt inte som om betonghålstenen kommer vara varmare under mark tack vare pordrän:en.
Det jag funderar över är anslutningen mellan lättbetong och betonghålsten; det måste ju såklart vara diffusionsöppet (t.ex. fogskum går alltså bort), samt att jag är mycket tveksam till att ha en luftspalt där. Gissar att det kan bli ett ställe där kondens kommer trivas, eller tänker jag fel? Vanligt murbruk funkar ju dessutom väldigt dåligt tillsammans med lättbetong.
Någon som har förslag på hur man kan göra en sådan konstruktion? Erfarenheter?