4 497 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Förråd på betongplatta
Hej, vi har rivit ett gammal förråd och ska bygga nytt. Det är en gammal 10 cm tjock betongplatta som är oisolerad (under) Hur börjar jag innan vi lägger ut bjälklag/reglar. Någon säger att man ska lägga Platonmatta först direkt på plattan och sen bjälklag/reglar sen frigolitskivor för värme och sen golvskivor. ? Har ni tips?
/Per
/Per
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
Platonmatta är bra, sedan syllring för väggarna sedan fyller ni utrymmet med frigolit (cellplast) och lägg golvskivorna "flytande" på cellplasten.
Ingen golvvärme väl.
Protte
Ingen golvvärme väl.
Protte
tack för tipset. Man menar du med "syllring"? Förrådet är ett Byggmaxbygge med tvärreglar 60 cc i ramen. Vi tänkte lägga cellplasten i dessa fack och sen skruva fast golvskivorna i reglarna. Tokigt?
/Per
/Per
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
Då är ju konstruktionen given, det hade ju blivit bättre isolering med flytande men nu är ju konstruktionen given.
Det viktiga är att stoppa fukten från betongen att gå upp i trävirket.
Men varför dyr cellplast?
Protte
Det viktiga är att stoppa fukten från betongen att gå upp i trävirket.
Men varför dyr cellplast?
Protte
Hej igen, vi kan ju alltid skruva bort inre reglarna (7 st) för att få det "flytande? Vad rek. du istället för cellplast? Vanlig Rockwool? Kanske en skiva cellplast i botten och sen Rockwool? Byggmax har en matta liknande Platon. Har du erfarenhet av den?
/Per
/Per
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Normalt sett brukar man ha syllpapp mellan betong/träkonstruktionen för att hindra att fukta tar sig upp.
Eftersom ni vill ha ett isolerat golv så torde platonmatta funka bra där man skall ha golvet - dock tror jag inte den skall ligga under bjälklaget - en platonmatta är knappast gjord för att ta upp sådana krafter 1?
/K
Eftersom ni vill ha ett isolerat golv så torde platonmatta funka bra där man skall ha golvet - dock tror jag inte den skall ligga under bjälklaget - en platonmatta är knappast gjord för att ta upp sådana krafter 1?
/K
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
Platon finns som sylltätning, jag har det i traktorgaraget.
Protte
Protte
Klicka här för att svara