Krambriw

Tanken med undertrycksventilering av grunden är att få bort jordlukt från bostaden. Jag hade sådana problem från början och fick rådet att täta alla kattgluggar utam en där jag monterade in en fläkt. Lät en plåtslagare fixa en anslutning som passade i kattgluggen och till fläkten. Nu hjälper inte det mot hög luftfuktighet som vi har på sommaren, så ganska snabbt skaffade jag en avfuktare, och då försvann lukten och jag behövde inte undertryckventilationen. Men vid vissa tider på året (sen vår och tidig höst) är den absoluta luftfuktigheten i uteluften låg och om jag då har >70% RF i grunden har jag enbart utnyttjat ventilationen för att suga in den torra uteluften. det kan hända att även lite luft kommer från bostaden.
Nu har du 66%RF i grunden o då finns ingen anledning att ventilera för att få torrare luft. behåll värmen istället.
Jag har alltså en tätad grund som jag bara ventilerar ngra få veckor per år. På sommaren kör jag med enbart aktiv avfuktning med kondensavfuktare utan ventilation. det minimerar avfuktningsbehovet. På vintern ingen ventilation vilklet ger en varmare grund.

Glömde skriva att principen om fuktighetsstyrd ventilation används på vindar - kolla efter Ventotech.

pero skrev:
Kanske någon kan bringa klarhet, för jag är inte säker på att jag förstår vad HygroPro gör.

Kollade webbsidan, men hittade ingen mer detaljerad teknisk beskrivning.

Förstår jag rätt att det handlar om en hygrostat med ett reglersystem som kopplas till avfuktaren?
Hur skiljer sig isåfall HygroPro från andra reglersystem till avfuktare - t ex Munters RH98 som ju också är en hygrometer med tillhörande reglersystem som styr avfuktaren mot ett angivet börvärde på RH?
Standard hygrostater så ställer man in ett fast värde. Hygropro tar även hänsyn till temperaturen då risk för påväxt (mögel)skiljer sig förutom efter RF även efter temperatur. Ju lägre temperatur destå högre RF kan man ha utan att riskera påväxt.
Hygropron varierer den tillåtna RF efter den rådande temperaturen.

Det står bra beskrivet på webbsidan så jag tror inte att jag kan formulera det bättre.

Men det beror väl då på om hygrostaten mäter RH eller absolut luftfuktighet?

Eller mäter alla hygrostater absolut luftfuktighet?

Edit:
Såg just att t ex Munters RH98 verkar mäta RH. Då torde alltså HygroPro inte löna sig?

Redigerat:
RH eller absolut luftfuktighet är bara två sätt att mäta samma sak.

Här finns det beskrivet mkt bra:
http://www.lfs-web.se/fukt.htm

/ Joakim

Så det intressanta, i alla lägen, är att mäta hur långt man befinner sig ifrån den s.k. daggpunktstemperaturen då fritt vatten kommer att fällas ut i form av kondens

mvh Walter

Roefv skrev:
RH eller absolut luftfuktighet är bara två sätt att mäta samma sak.

Här finns det beskrivet mkt bra:
[länk]

/ Joakim
Nej, inte riktigt. RH mäter, som anges på länken du angett, ångtrycket relativt mättnadsångtrycket, och mättnadsångtrycket är ju beroende av temperaturen.

Linnex skrev:
07-04-10, 1130 kWh, XXXX, 09-04-10, 5069 kWh
07-07-03, 1755 kWh, XXXX, 09-07-03, 5421 kWh, -43,7%
07-07-25, 1939 kWh, XXXX, 09-07-25, 5581 kWh, -13,0 %
07-08-31, 2299 kWh, XXXX, 09-08-31, 5941 kWh, ± 0 %
-----------------------------------------------------
07-09-30, 2537 kWh : 08-09-30, 4902 kWh, 09-09-30, 6167 kWh -5%. Tot 1 år -46,5%
-----------------------------------------------------
07-11-10, 2755 kWh : 08-11-10, 4990 kWh -59,6%
07-12-02, 2862 kWh : 08-12-02, 5014 kWh -77.6%, tot -65.6%

Då var testet avslutat.
1 år utan hygropro så gjorde jag av med 2365 kWh
1 år med hygropro med 2% extra nedställd rf mot programmerat så gjorde jag av med 1265 kWh.
Besparing på 1100 kWh. Motsvarande 46,5%.

Reflektion är att avfuktaren stod still i princip dec-mars och under denna tid gjordes ungefär halva besparingen. Så har men inte så stor grund och förbrukning som jag har så kanske det är ett alternativ att slå av avfuktaren under denna tid.
Även försäljningsargumentet att man måste ha en sorbitionsavfuktare i grund pga av att de skall klara när det blir riktigt kallt känns lite främmande. Det finns ingen större behov av avfuktning när temperaturen kryper ner under ca 8 grader (finns väl säkert någon som har enorm fuktbelastning som behöver det men inte den normala grunden).

Så jag är nu benägen att hålla med Rollo. Börja med en billigare avfuktare innan ni lägger grova pengar på ett svindyrt system.

Jag kommer nu ställa Hygropron på -4 % jämfört med programmerat men för inte månadsbok utan återkommer först om ett år.

Tråden är nu fri om någon vill kommentera eller ställa frågor.
Ja då var det ett år sedan jag skrev värden. jag ökade sista året med -2 extra % jämför med i fjol.
Idag står mätaren på 7805 vilket då motsvarar 1638 kWh sista året. Ca 400 kWh extra jämfört med förra året. Dock märker jag betydligt bättre klimat i grunden för mitt förråd.

Sista gången jag lämnar uppgifter. Kommer fortsätta labba lite men inget mer som skrivs här. Hoppas jag har hjälpt någon med min uppgifter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.