Grund & Markarbeten
Mikael_L: Ungefär sådär har jag också dragit. Och helt efter läggningsritningen som Thermotech gjorde för vårt hus. Det kan möjligen varit 5cm närmare kantbalken, men helt klart låg slingorna en 20-30 cm från cellplastkanten. Jag antar att betongen leder värmen så bra att det inte blir något som helst problem. Sen riskerar man ju inte punktera slingorna när man fäster syllen.
Buling: Bra fråga. Vi är nog lite skrämda av att träpanelen i det angränsande rummet också såg fin ut, men visade sig vara täckt av svamp och mögel på baksidan. Vi vill såklart undvika en till sådan härd i huset, och jag gissar att det här kan bli/vara en sådan, men vet såklart inte. Sommaren är redan uppbokad med ny panel, uthus i långt gånget förfall, m.m. som är 'måste' projekt.
noone70: Dränera bör du nog göra och då får du ju källaren isolerad "på köpet. Vi hade samma "problem" när vi köpte vårat hus och vi valde att dränera direkt för att slippa ha en hel sommar med förstörd trädgård. Nästa steg är att isolera den del av grunden(på utsidan givetvis) som är över jord till våren och sedan putsa ovanpå alternativt köra med någon typ av skiva. Att isolera
corre: Hyr en borrmaskin och kilar på carmo eller motsv hyrfirma, och en dag senare är stenarna borta.
Matti_75: [citat] Jordens temperatur påverkas inte så mycket av temperatur växlingarna sommar/ vinter. Inte under ett källargolv, någon grad möjligtvis men då ökar även värmen i källaren i motsvarande grad.
stoif: Kanske bara är jag, men jag skulle nog vara ganska försiktig att bila bort en del av konstruktionen som är "bärande" och ej armerad. Och hur skall du få ytan så jämn att du kan isolera på? Du måste nog jämna av med något. Och, tänk inte ens på att bila bort hela kakan och bara lämna längs ytterväggar. Vad är det då som gör att dina källarväggar inte börja ge sig inåt?
smurfen72: Jo känner till den typen av skiva men skulle helst vilja kunna använda samma typ av skiva ovan som under mark borde vara enklare så eftersom det är ett sutteräng hus. Det är just kombinationen ovan och under mark som jag har dålig info om hur brukar man göra kan ju inte bara vara jag som vill isolera även ovan mark.
coolone: Kommunen bryr jag mig inte om, jag kör på byggstandarden från 1965, vill de bekosta att koppla in på dagvattenbrunnarna så varsågod :) Jag ska dela av min uppfart fylla ut garagedelen och endast ha en gång ner till groventren, måste likväl ha ett dagvattenavlopp där nere. Jag har egen grävmaskin så det är inga problem, har bara inte rätt smarta lösning på detta ;)
svebbe: Hur stor är själva krypgrunden? Minst huvudvärk är väl att gjuta igen för då behöver du inte tänka på vad som kan hända under golvet. Behåller du krypgrunden så gäller det att du har koll på fuktigheten och att den är inspekterbar.
svebbe: [citat] Jag tycker du ska lägga 22mm golvspånskiva. Jag har lagt det i hela min nedervåning som jag har rivit ut efter en hussvampskada. Är du rädda att golvspånsivan ska bli fuktig så är det nog det minsta problemet, finns nog mer saker mellan skivan och grunden som kan bli fuktigt. Måste bara få fråga varför du ska ha spån som isolering? 10cm lät lite och när det är spån så
Tokyo-Montana: När jag pratade med bygglovsarkitekten på statsbyggnadskontoret verkade det inte vara några problem med strandskyddet, så låt oss utgå från att det inte är ett problem.
Roundup: Kan väl avsluta denna tråd med att meddela att det gick bra att frilägga det ingjutna plaströret och koppla på en anslutning, även om jag råkade göra hål precis där jag först kom fram till röret, om någon annan skulle undra i framtiden. För övrigt ska man inte underskatta hur jobbigt, dammigt och tidskrävande det är att bila några meters ränna i 15 cm tjock betong. Hyrde rejäl
Fixar_Krille: Nä låt den sitta om du inte har haft problem med den innan. Träullit är bra och du får ju även en isolering ovan mark.
Tobb: Det kanske vore något att utveckla ett exklusivt spa i rustik källarmiljö ;)
Tobb: Jag är inte så införstådd i materialval för grunder/isolering, men är det att föredra ett kalkfattiga material och i så fall varför? (edit: stavning)
BearA: Hej igen, och tack för svaren så här långt. Tomten är åkermark, den är redan schaktad 30 cm till fast material. Finns en del berg i dagen, i övrigt täta massor. Schaktbottenbesiktning är gjord, inget mer behöver schaktas utan nu behöver det bara fyllas. Efter att fyllnadsmaterialet är på plats krävs en packningskontroll.
Immobil: Instämmer med Enk Projektet! Kolla i ev. klädkammare eller under spisen. Det är inte omöjligt att du får lyfta på mattan för att hitta luckan. Om det finns någon.....
Fisch: Se till att ha erforderlig täckning för vattnet alternativt isolera, om du ska använda det vintertid. Du behöver nödvändigtvis inte dra ledningarna i grusbädden, du kan lägga dem under schaktbotten.
Bonan: Lägga något över plasten lär inte behövas för den promenerar inte iväg. Täta med fogskum mellan plast och stenar.
Raskus: Hos "min" fjärrvärmeleverantör får man vid beställning ut, om man vill, en sk ingjutningsböj som egentligen bara är en 4-5 meter långt fjärrvärmerör med 90 graders böj på som man gjuter in eller lägger i krypgrunden. Så har majoriteten av kvarterets närmare 100 hus gjort. Har inte ens hört talas om att de vill ha det utbytningsbart, tror faktiskt dagens prylar håller husets
Linala: Hej. Fick ritningarna av cellplast, isolerad i botten och väggarna. Har plast som är vikt över grund muren, tejpade skarvar invändigt. Våran säljare hade likadant hus och tyckte att vi inte behövde han någon fläkt. Vad ligger din LF på? Sen är det ju olika golv i våra hus, din har mindre isolering än våran (säljarens uppgifter) Kanske våran inte släpper ned lika mycket varmluft
haavard: Hoppas du är vaken och ser till att de i så fall blir påminda! Kom i håg att det är du som har mest att förlora eftersom du faktisk ska bo där...
Roger.S: Blir nog L400 element. Det låter ju bra det du skriver! Man tackar! :-)
JOW: Lättbetongbalkar som bjälklag, golvvärme gjuts in ovanpå, är ett annat förslag från min sida. Kan även användas till dina murar... Eller om du bygger grova plintar som du stället en balk på, och lägger sedan bjälklaget på andra ledden...
Josth: Viktigt att mäta även luftfuktigheten i krypgrunden, inte bara temperaturen!! Vad är det för relativt luftfuktighet i krypgrunden under olika årstider och väderlek och vilken är fuktkvoten i blindbotten resp syllarna?
rokka: Om man har för hög grundvattennivå kan man dränera. Regnvatten leder man bort genom att marken närmast huset är platt och lutar från huset. Har det runnit i vatten någon enstaka gång gör det säkert ingenting men det är ju inte bra om det sker varje gång det regnar.