Har grävt ner en badtunna och planerar ett utrymme bredvid tunnan för cirkulationspump, kamin och generell "åtkomstplats" för slangar etc.
Denna är också nedgrävd och jag tänkte lägga ett öppningsbart tak av trall.
Måste jag bygga någon sorts stödmur runt åtkomstplatsen för att förhindra att väggarna rasar? Hur gör man isåfall det enklast och billigast? Det kommer ju inte synas, så det behöver inte vara vackert... Det är ca en meter djupt.

Jag vill gärna kunna isolera utrymmet för att förhindra att saker fryser sönder. Har tänkt mig cellplast för det. En frostvakt får väl sättas in också.

• badtunna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6505.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror att jag gör en konstruktion av tryckimpregnerade grova reglar istället.
Förhoppningsvis går det att gräva ner plintar och fäta dom i.
Tankar kring det?

Hur förhindrar jag frysning så länge som möjligt?
Ska man ta vara på eventuell värme från marken, eller ska jag bygga ett golv?
Tänkte som sagt isolera hela utrymmet med cellplast (100 mm).

Reglar murknar så jag skulle helst gjuta en mu runt om helt enkelt.

lågbudget:
på markskivorna, bygg en regelbur (tryckt) med lite sluttande väggar (minimalt marktryck). klä utvändigt med i dubbla markskivor som limmas med överlapp, med pl600. motfyll med jord. montera formplyfa invändigt där du ska hänga tekniken och på del av golv. väldränerat förutsätter vi att det är under.

S
är det så att du har en backe eller är det bara fyllnads massor?

SBH skrev:
är det så att du har en backe eller är det bara fyllnads massor?
Det är väl egentligen lite av varje.
Vi grävde ur en damm för ca fyra år sen. Massorna från detta blev en gräsmatta, som jag nu grävt ett ca en meter djupt hål i. Vid ena änden på gräsmattan är det en stor slänt, vid vilken mitt hål mynnar ut.

Orix skrev:
lågbudget:
på markskivorna, bygg en regelbur (tryckt) med lite sluttande väggar (minimalt marktryck). klä utvändigt med i dubbla markskivor som limmas med överlapp, med pl600. motfyll med jord. montera formplyfa invändigt där du ska hänga tekniken och på del av golv. väldränerat förutsätter vi att det är under.
Tack, ja det lutar åt något sådant. Har du exempel på markskiva?

magnusj skrev:
Tack, ja det lutar åt något sådant. Har du exempel på markskiva?
sånna du har på bilden blir bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.