Hej allesammans!

Vi bor i ett nytt hus från smålandsvillan. Har en kopia av deras rekomenderade supergrund, cellplast direkt.

Vi fick ett golv som inte är anpassat för en cellplast direkt-grund (mer isolering). Enligt säljaren finns det två typer av golv och vi verkar ha fått "fel".

LF är för hög, 75-80 %. Har kört en avfuktare för att torka ur grunden. När jag plockade bort avfuktaren steg värdet sakta men säkert. Har haft ena experten efter den andra här och alla säger att det är så bra och fint ut. Men mätaren ljuger väl knappast:wow:..

Varmluften från huset ska väl tryckas ned i grunden på något vänster?
Finns det någon här som skulle kunna vara behjälplig att förklara hur jag ska få till det?

Borra några små hål i trösklarna och försöka suga ned luften eller kan man koppla pannan på något sätt så den trycker ner luften!?

Mvh orolig

Har ni en fläkt som skapar ett undertryck i grunden, precis som på Cellplast Direkts grund?

Testade med en badrumsfläkt, fick tips om det, men inte så bra resultat.
Har du något förslag på fläkt? vart jag ska placera den/

Hej!

Nu vet jag inte hur er kopia av grunden ser ut och det verkar ju dessutom inte vara en kopia rakt av då fläkt saknas?

Vi bor i en Smålandsvilla med Cellplast Direkts grund och den är tätad med plast för att det ska gå att ha ett riktigt (injusterat) undertryck och stänga ute den fuktiga uteluften. Det sitter en fläkt som mer är av industrityp som blåser ut genom ett hål i ett grundelement. Detta för att bland annat hålla utrymmet torrt.

Som sagt, din kopia verkar inte riktigt vara en kopia, eller hur är din grund uppbyggd?

Jag antar att detta kan vara orsaken till att det är fuktigt där?

Sent from my X10i using Tapatalk

Hej.

Fick ritningarna av cellplast, isolerad i botten och väggarna.
Har plast som är vikt över grund muren, tejpade skarvar invändigt.
Våran säljare hade likadant hus och tyckte att vi inte behövde han någon fläkt.
Vad ligger din LF på?
Sen är det ju olika golv i våra hus, din har mindre isolering än våran (säljarens uppgifter)
Kanske våran inte släpper ned lika mycket varmluft som din gör. Vi har ju tydligen ett tjockare golv?!

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.