Har ett Kedjehus från 1968 och har efter senaste tidens regnväder uppmärksammat att det trängt in regnvatten längs väggen i krypgrunden på husets gavel.

Är det dränering som gäller för att komma till freds med problemet?
Behöver jag ornda dränering omgående eller är det bättre att göra det till våren?
Måste jag dränera rund om hela huset? Tidigare ägare har stenlagt runt om stora delar av huset vilket jag ogärna vill bryta upp.

Vad jag läst så kan man tillfälligtvis nån gång om året tilllåta att det blir vatten i krypgrunden . Men det vattnet får ABSOLUT inte stiga så att det får kontakt med blindbåtten eller bjälklag . Detta enligt byggforskningsrådet och hette han Olle åberg tro :rolleyes:

Sedan är luftfuktigheten viktig att ha koll på ;)
Blir nog lite extra viktigt då man har vatten i grunden så det inte leder till mögel .
Detta kan man lösa med att markissolera under huset . Det blir då varmare under huset och mindre fuktigt d^_^b

Om man har för hög grundvattennivå kan man dränera. Regnvatten leder man bort genom att marken närmast huset är platt och lutar från huset. Har det runnit i vatten någon enstaka gång gör det säkert ingenting men det är ju inte bra om det sker varje gång det regnar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.