1 573 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Fukt i krypgrund
Har ett hus från 20-talet med krypgrund, det är lite ojämnt på marken men höjden på krypgrunden är väl runt 80 cm.
Marken är av jord och huset vilar på stora stenar och därefter balkar, trät ser friskt ut men det luktar lite unket och marken behöver givetvis åtgärdas.
Min fråga är hur det ska vara så att det blir rätt, har läst 10 olika alternativ på forumet men inte kommit fram till vad som är riktigt?
Ska jag bara lägga ut åldersbeständig plast över jordmarken eller ska det vara grus över/under, har även läst om folk som lagt sand över?
Hur gör jag vid sidorna, ska plasten dras upp där?
Hur gör jag vid de stora stenarna som huset vilar på?
Hur många ventilationsgluggar är lämpligt till en grund på ca 8x8 m?
Hoppas ni kan hjälpa mig att komma fram till rätt alternativ...
Marken är av jord och huset vilar på stora stenar och därefter balkar, trät ser friskt ut men det luktar lite unket och marken behöver givetvis åtgärdas.
Min fråga är hur det ska vara så att det blir rätt, har läst 10 olika alternativ på forumet men inte kommit fram till vad som är riktigt?
Ska jag bara lägga ut åldersbeständig plast över jordmarken eller ska det vara grus över/under, har även läst om folk som lagt sand över?
Hur gör jag vid sidorna, ska plasten dras upp där?
Hur gör jag vid de stora stenarna som huset vilar på?
Hur många ventilationsgluggar är lämpligt till en grund på ca 8x8 m?
Hoppas ni kan hjälpa mig att komma fram till rätt alternativ...
Åldersbeständig plast över marken och överlappa skarvarna minst 30 cm. Dra upp plasten en bit på sidorna. Om du skall plugga ventilhålen så se till att dom är täta och skaffa en avfuktare som är avsedd för ändamålet som kan hålla koll på fuktnivån. Skall du ha ventiler så är 2-3 ventiler per sida nog.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden