R
rokka: Kärrspindel-kokongerna som hänger i taket tyder på att det är något fuktigt. Tycker det ser rätt ok ut i övrigt.
6 svar · 1,7k läst
Anna_H
Anna_H: Nu har jag ju ladirg gjort lumpen, men det gör mig ju inte dum. Din Bv206 klarar att korsa myrmakren, men vad händer om du stannar mitt på mossen, hur många timmar tror du det tar för den att sjunka ner? Myrmark får inte säljas som tomt, så du bör kunna göra återköp. Eller fick inte säljsa som tomt för ett anal år sedan iallafall. Skogsbolaget ville pracka på pappa 16 000 kvm, men
13 svar · 7,3k läst
V
verktygsgalningen: På grund av min bristande kunskap om ditt problem skulle jag, om jag satt i din båt, ta in offerter från företag som jobbar med dränering, och kanske bolla ideer med dem? Låter som en mindre bra ide att bygga blindvägg för att komma vidare med renoveringen. Gilla läget och lämna denna vägg tills grunden är dränerad är nog mitt tips..
3 svar · 3,4k läst
J
Jef: Det är det vänstra hobbyrummet som jag skall ta itu med.
1 svar · 2,3k läst
·
pelpet
pelpet: Hus med väldigt gammalt tak införskaffat. I samband med takbytet så planerar vi en utbyggnad. Så här ser det ut idag. Huset består av ett tegelhus med tillbyggd garagedel som är ombyggd till boyta. På sidan av garaget finns en sorglig ursäkt till carport och trädgårdsförråd. Avståndet från förrådsväggen till grannens tomt är drygt 1 meter. Grannens husvägg står på
0 svar · 9,0k läst
M
marre123: Hyr en Hilti 1000 på Stavdal / Cramo....stick förbi systemet köp en back öl...sen är det bara att bila för kung och fosterland ;) Billigt och lärorikt alt Byggfirma som sagt d^_^b
2 svar · 3,3k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Putsbruk C och sedan köra med rivbräda om man vill ha slät yta...eller borsta med blöt borste om man vill ha det utseendet och sedan måla med silikat.....
13 svar · 5,3k läst
larsbj
larsbj: Ca 16st 25kg säckar/kbm således borde du behöva 4 säckar. Detta gäller vid blandningsförhållande volymdelar 2 1/2 ,2 1/4 ,1
2 svar · 21,2k läst
J
JOW: Jag skulle gissa att det är bra att borra in några armeringsjärn i stenen, som sticker ut i betongklumpen i botten....
2 svar · 5,4k läst
W
woien: Håller på med lite vinter hobby och skall isolera altangolvet. altanen är helt inbyggt med 30mm tak och dubbla glas i skjutdörrarna. Golvet var vanligt altangolv innan. Hur gör jag bäst för att isolera? Min enkla tanke var att lägga asfa board mellan 2x6" och isolering mellan. Och så spån på det. vad tycker ni? [bild]
0 svar · 3,0k läst
P
ptlf: [citat] Tack tack
2 svar · 2,1k läst
R
roadimpala: Företaget Ljungby Fuktkontroll och Isolering har en isoleringsprodukt som heter LFS - 25. Någon som har erfarenhet av den?
0 svar · 1,8k läst
Consensus
Consensus: Hej, var fick du tag i reservdelen?
7 svar · 3,2k läst
slacker
slacker: Jag var inne på samma spår att regla ut och dra skivmateriel för att komma lindrigt undan men jag valde dock att gå på med gipsbruk där det var värst - Sedan sandspackel, microlit med vävlim för att avsluta med silikatfärg. Mycket nöjd med resultatet må jag säga. Passade på att spårsåga in en del extra dosor för uttag och brytare. Men det beror ju på precis som du säger HUR
17 svar · 22,5k läst
T
Tornhill 2: [citat] Så, eftersom det fanns NÅGRA som ifrågasatte ett system som nu har visat sig felaktigt, så vet DU hur man bör behandla förorenad jord? Det låter ju.. betryggande. Tur att vi har dig. / Fredrik
33 svar · 11,8k läst
C
CalleBygger: Stort tack för alla spännande förslag! Mycket att fundera på!
31 svar · 19,3k läst
gstv
gstv: [citat] Fel, stämmer inte. Ju grövre singel du använder ju större mängder vatten kan rinna ner till dräneringsrören vilket överbelastar dräneringen i onödan. Singel runt dräneringsröret, absoult! Sen ett tätare material resten, och gärna trädgårsplattor närmast huset. Detta gör att ytvattnet rinner bort från huset och dränereras ner i marken, och dräneringen blir mindre
12 svar · 3,7k läst
Bruiser
Bruiser: plasten hamnar mellan isolerskikten efter lite konsultation.. fiberduken i botten kvarstår dock.
10 svar · 4,0k läst
Himmelsfararen
Himmelsfararen: Tack för svar, ja det är för helt färdig platta. Tyvärr så blir det nog runt en 175 000..eller så.
3 svar · 1,7k läst
B
bastubyggarn: har själv anlitat, betonggolv.se och är jättenöjd efter 5 år så ser det forfarande bra ut.
6 svar · 6,4k läst
Gulfxx
Gulfxx: Ja att ha injutna träreglar i betong är högriskbygge det !! Man ser ju på bilderna att de som legat nere i betongen har ruttnat ! Men här luktade det ju med så och det är ett tecken på att nått är fel !
13 svar · 3,7k läst
P
paddeman: [citat] Enligt Isodrän kan du INTE gjuta 100mm betong på de vanliga isodränplattorna. Då behöves den hårdare K70-varianten. 30% dyrare. Som sagt, enligt Isodrän själv .. Vi har också precis dränerat om hela huset med isodrän. Men jag ville ha hängslen och livrem här. Därför valde vi Isodränskivan även till plattan för att inte riskera fukt. Isodränen är ju kapilärbrytande och
13 svar · 4,9k läst
I
injonil: [citat] Det finns inga regler eller lagar kring hur man ska isolera en källare! Man får mao göra precis som man vill. Det är inte jämförbart med att bygga ett badrum eller att uppföra en bärande vägg; där finns ett regelverk.
39 svar · 14,1k läst
·
P
paddeman: Var inga problem för oss. Var bara till att damma av med en torr handduk.
1 svar · 926 läst
Consensus
Consensus: Syll i tryckimpat virke som blivit fuktigt pga fukt som kryper upp via grundmurarna? Det luktar apa. Mät klimatet där nere. Rh kan stå skyhögt under sensommaren. Om illa, installera en sorptionsavfuktare i grunden som torkar upp och skapar undertryck där nere. Det skulle vara ett tänkbart första steg. Grundventilerna plomberar du förstås. Och du lägger plast mot marken om det inte redan
1 svar · 3,2k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Så här kan det gå i värsta fall: http://www.ystadsallehanda.se/ystad/article756860/Fasadras-paring-Dragaregatan.html
5 svar · 6,7k läst
tharnstrom77
tharnstrom77: Det var väll lite det jag tänkte också, varför dränera när inga problem finns? Det finns mycket rabbater, träd och buskar runt huset som ska bort och där tänkte jag fylla ut med makadam (grovt grus). Sedan kanske ta bort lite runt huset för det estetiska. Tack för ditt svar och tanke!
2 svar · 13,8k läst
Matti_75
Matti_75: Du kan använda o-ringar som du trär utanpå avloppsrören,annars finns det särskilda tätningsringar hos dom stora grossisterna men dom är svindyra.
1 svar · 2,9k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Finns det ingen annanstans på tomten som det är djupare? eller om man kan fylla upp?
2 svar · 3,3k läst
NetNut
NetNut: En granne till mig hade samma problem med dränering och garaget intill huset, han löste det väldigt orginellt med en jordborr som han borrade en tunnel som han sedan drog en dräneringsslang igenom. Kommer ihåg att det var mycket slit och svärande innan han kom på "rätt" handlag, men resultatet blev enligt honom bra. Vad jag vet så rasade aldrig tunneln då marken var av "rätt" sort. Vet
17 svar · 16,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.