Det förefaller bara stabilare med murar som åtminstone hänger ihop. Plintar kan ju få för sig att röra sig oberoende av varann om det blir sättningar.
//S

Du kan ju fortfarande gjuta en platta, men som ligger på dina murar, kallas då för att gjuta valv.
Där kan du ha din golvvärme.
Dock har jag inte klurat ut hur man ska få dit 30cm isolering under, men det borde gå att sätta långa skruv upp i plattan, och skruva upp cellplast med stora brickor, alternativt limma, eller både skruv o lim.

PS.
Då får du husbåt om det blir alltför högt vattenstånd... :D
DS.

Fast då kan det vara bra att ta hjälp av en riktig konstruktör, snickare i all ära, men med valv tror jag att man ska veta vad man gör.

Hur stor är ön och hur är dess topografi? Hur högt över normal vattennivå har du färdigt golv idag?

Bara ett råd innan du river det gamla huset kolla om du överhuvudtaget får bygga ett nytt på den platsen.För den verkar klart olämplig idag och då får du kanske inte bygglov och att teckna försäkring där sådana problem du nämner som redan är känt då är det troligtvis mycket tveksamt.

Brukar ju vara svårt att transportera material till en ö. Så att gjuta långa höga betongmurar gör ju att betongåtgången ökar drastiskt jämfört med plintar och i princip kräver betongbil annars kan man ju jobba sig blå med blandare och skottkärra.

Vi har redan haft kontakt med bygglovsavdelningen och de såg inga problem att få bygglov. Och försäkringsbolagen har hittills inte haft nåt emot att ha oss som kunder. Men en idé är att konsultera försäkringsbolaget om att få råd om optimal konstruktion av grunden.
"Klart olämplig" är nog lite kraftigt uttryckt. Delar av huset har stått där sen -36 och det har uppskattningsvis varit högvatten in i stugan kanske 3-4 ggr på 75 år. Det är svårt att uppskatta den exakta höjden men jag men vi hade vatten in i trossbotten för 27 år sen och då var det, om jag inte minns fel, 1,5-1,6 högre vattenstånd än normalt. Sen dess torde landhöjningen ha höjt ön med 20--25 cm.

Ön har bara 10 meter till fast land så vi hade tänkt att lägga ut en temporär bro så man kan köra lastbil över. Men även det är en knepig fråga, men så är planeringen.

I helgen var jag mycket glad för mina höga plintar, hade jag byggt huset direkt på marken så hade jag haft vatten i trossbotten nu...

/fth

• IMG_3444.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade jag varit som dig, så hade jag byggt huset på plintar.
20cm högre än nuvarande och fyllt upp med 20cm jord, för att få ett liknande intryck mot hur det ser ut idag.

Vill du sedan ha hängslen och livrem, så ser du till att det finns ett hål på 10x10cm i varje plint, dvs plintarna är i princip ett betongrör, med kanske 20-30cm väggtjocklek. På plintarna ställer du sedan huset löst och till varje plint finns det en metallprofil, fäst i husets platta, som går ned i plinten.
Slutligen ser du till att ditt hus är lätt nog att flyta på all cellplastisoleringen som du lägger under plattan.
Skulle du nu få högvatten, så kommer huset att lyfta från plintarna, men hänga kvar med hjälp av metallprofilerna som går ner i plintarna.
Återstår bara att fixa avlopp, samt inkommande el och vattenledningar på ett sätt så att de blir flexibla, om vattnet skulle stiga en meter över plintarna.

/ Fredrik

shoeber skrev:
Vi har redan haft kontakt med bygglovsavdelningen och de såg inga problem att få bygglov. Och försäkringsbolagen har hittills inte haft nåt emot att ha oss som kunder. Men en idé är att konsultera försäkringsbolaget om att få råd om optimal konstruktion av grunden.
"Klart olämplig" är nog lite kraftigt uttryckt. Delar av huset har stått där sen -36 och det har uppskattningsvis varit högvatten in i stugan kanske 3-4 ggr på 75 år. Det är svårt att uppskatta den exakta höjden men jag men vi hade vatten in i trossbotten för 27 år sen och då var det, om jag inte minns fel, 1,5-1,6 högre vattenstånd än normalt. Sen dess torde landhöjningen ha höjt ön med 20--25 cm.
Men hjälp. Trossbotten dränkt var 25:e år. Hade det varit mitt nybygge så hade jag byggt mycket höga plintar. Ju högre, desto vackrare.

Tornhill 2 skrev:
Hade jag varit som dig, så hade jag byggt huset på plintar.
20cm högre än nuvarande och fyllt upp med 20cm jord, för att få ett liknande intryck mot hur det ser ut idag.

Vill du sedan ha hängslen och livrem, så ser du till att det finns ett hål på 10x10cm i varje plint, dvs plintarna är i princip ett betongrör, med kanske 20-30cm väggtjocklek. På plintarna ställer du sedan huset löst och till varje plint finns det en metallprofil, fäst i husets platta, som går ned i plinten.
Slutligen ser du till att ditt hus är lätt nog att flyta på all cellplastisoleringen som du lägger under plattan.
Skulle du nu få högvatten, så kommer huset att lyfta från plintarna, men hänga kvar med hjälp av metallprofilerna som går ner i plintarna.
Återstår bara att fixa avlopp, samt inkommande el och vattenledningar på ett sätt så att de blir flexibla, om vattnet skulle stiga en meter över plintarna.

/ Fredrik
Hm, har aldrig hört talas om något liknande. Då måste det vara bättre att köpa sig en husbåt och kasta ankar.

Lättbetongbalkar som bjälklag, golvvärme gjuts in ovanpå, är ett annat förslag från min sida.
Kan även användas till dina murar...

Eller om du bygger grova plintar som du stället en balk på, och lägger sedan bjälklaget på andra ledden...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.