NetNut
NetNut: Är skaderegleraren erfaren med många år i jobbet så hade jag nog litat på honom/henne och tagit smällen nu. Eventuellt så kan försäkringsbolaget ha vissa synpunkter på att du inte gör vid skadan som de rekommenderar och skulle du upptäcka att skadan var större eller orsakar följdskador så kan de nog vägra betala ut någon ersättning för detta. Har du otur ligger vatten/fukt kvar
1 svar · 7,4k läst
Bruiser
Bruiser: 25cm vägg är det. Då responsen här verkar lite låg så gräver jag ur ngn meter i taget och gjuter vartefter. Men hur länge behöver jag vänta innan första delen är stark nog för att jag ska kunna gräva nästa längd?
3 svar · 4,4k läst
Q
quilding: Vitt ludd på grundmur är oftast saltutfällningar. Smaka. Är det inte salt så borde det väl gå att skrubba med klorin eller liknande.
1 svar · 1,8k läst
P
popp: I helgen startar vi första riktiga byggprojektet och steg ett blir att mura en sockel på plattan. Plattan gjuts i slutet av veckan. Ett lager lecablock ska det vara och uppepå det syll och träväggar. När det är färdigt ska det bli ett stall :) Vad ska jag tänka på? Hur börjar jag? Hur får jag jämt och fint lager bruk? Det ser ut att bli lägre temperatur än rekomenderade 5 grader
0 svar · 1,7k läst
Jonas_Olofsson
Jonas_Olofsson: Hej på er! Har ett sutteränghus från 1965. Betongplatta, blåbetongväggar med puts i hela 1a vån (ca 30cm tjocka) och 2 vån byggd i trä. Liten tillbyggnad från 1973 som nu ska ändras om och byggas till. Samtidigt ska vi göra ett rejält ryck i trädgården och snygga till här o var. Bland annat så vårat vedförråd rivas och ett nytt ska byggas på samma ställe. Det nuvarande står
0 svar · 2,1k läst
saturnus
saturnus: enklast, och minst problem, måste ändå vara att gjuta plattan på en bädd. Du skall ändå gräva ur för sulan, och då det handlar om 15kvm bygge, så är en platta på mark att föredra. Gräv ur = matjorden bort, fyll upp (makadam)till nuvarande hus nivå(glöm inte dräneringen) padda bädden noga, och sätt ut kantelementen 300 mm är ok, använder själv Tjäldens som är långa, lägg
6 svar · 4,8k läst
F
fsn: Finns det ordentliga hjulgrävare i trakten så sväng förbi och hör om han är sugen på ett par timmars extrajobb en kväll. Ge en kille med tex en 16 tons maskin med planeringsskopa två timmar så har du en billig och smärtfri start. Han gräver bort skitmaterialet och antingen lägger delar av det på ett växelflak som du har fixat dit dagen innan eller pytsar ut det i trädgården om du
12 svar · 38,3k läst
B
SBH: ursäkta tänkte tvärt om.
9 svar · 5,4k läst
SnickarNicke
SnickarNicke: [citat] Det är bäst att du kollar med din återförsäljare eftersom det är lokala priser som gäller. Beroende på hur mycket du gör själv så kostar det olika mycket. Jag har ca 90m runt huset, snittar ca 1.7m höjd och fick offerter från 150.000-190.000:- (riktiga firmor). Polska firmor tar säkert mindre men dem jag pratade med tappade jag förtroendet för redan i telefonen. Rena
32 svar · 9,6k läst
O
orvar3: Hej! Tack för era synpunkter. Jag bifogar tre nya bilder. Jag tycker att sprickorna blir större år för år och därför vågar jag inte vänta tills jag skall dränera om. Det kanske dröjer 2 år innan det blir aktuellt. Jag har också fått en sprickbildning ovanför källardörren där entretrappan möter källarväggen. Denna tror jag bara är ytlig dvs i putsen men det är ändå något
4 svar · 3,3k läst
·
J
JoakimBjorklund: Hade lite funderingar på det först men "orkar inte krångla" Skillnaden är den att jag får en rakare grund som huset vilar på, plus att jag får större mellanrum mellan trossbotten och marken och kan (om man måste) komma in inder huset därav krypgrund, det som ska gjutas är sulan,grundramen, (det nedre lagret) av grunden som i sin tur ska bära för hela huset, sen allt som ska vara
2 svar · 2,1k läst
F
Feffe: Ska jag tolka detta som att ingen förstår min tanke eller att ingen har nån tanke om den? :(
1 svar · 1,8k läst
svartöra
svartöra: Jehanders Kållered, 300 kr för en skopa.
8 svar · 24,1k läst
M
Mats: tanken är väl att man lägger tät plast ovanpå singlet för att hindra fukten att tränga upp i krypgrunden. Tvättat singel är millt sagt dyrt så om du kan köp vanligt och låt det ligga ute i några regn eller så. Vipps så var det tvättat i toppen på högen
2 svar · 1,8k läst
Gulfxx
Gulfxx: [citat] Jag har 100 mm . Läste en bok av Olle åberg tror jag han hette byggforskningsrådet hur det skulle vara . Och ventilerna ska i detta fallet vara öppna . Grejen med denna metod är att det blir varmare under huset då marken inte kan kyla och plasten bli böt av kondens . Har ingen kondens under huset mera nu ! d^_^b
9 svar · 4,7k läst
·
saturnus
saturnus: Här en "uppkörning" även till gångdörren [bild]
2 svar · 3,0k läst
A
andersmc: Platta ÄR faktiskt en väldigt bra konstruktion. Du har ju krypgrunder i olika varianter som alternativ, likaså plintgrund, men jag kan inte se någon överväldigande poäng i de alternativen.
1 svar · 1,9k läst
timmelstad
timmelstad: England är inte Sverige liksom...
3 svar · 2,2k läst
timmelstad
timmelstad: Som sagt är berg bra ur det hänseendet att du garanterat vet vad du ställer huset på. Stabilt, som Alban brukar säga. Nackdelen är som sagt att det troligen blir extra kostnad för markarbete för att ordna till tomten. Har ni en klar hustyp ni vill bygga? I så fall, passar den in på tomten? Kan ni tänka er sluttningshus? Har ni några tankar om hur ni vill ha tomten? Blir rimligen
8 svar · 11,6k läst
Husplaner
Husplaner: LÅT OSS HOPPAS PÅ EN MILD LUCIA I ÅR! Det finns en del funderingar och tips under rubriken "Gjuta platta vid kall väderlek" på vår blogg http://husplaner.se/?p=6245
16 svar · 18,3k läst
P
Pongu: Skulle jag bilat upp en platta, även om den är tunn, så skulle jag åtminstone tagit mig en funderare över om det är värt besväret att gräva ur, lägga makadam och isolera cellplast. Då går det ju t o m att bo där nere!
3 svar · 2,0k läst
G
gaia: verkar som om man har ändrat sej mitt i byggandet .... kanske på grund av materialbrist? Eller var det planerat en trappa ner som inte blivit av? Påkostad källargrund för att slippa bärande mellanväggar i källaren? Hur bredd x långt är huset?
6 svar · 1,5k läst
·
S
stefan64: Hej! Jag provade att trycka in min fuktmätare (2 stift) i syllen på vårt hus nu när jag har golvet upptaget till mark. Mätaren visade som mest ca 22 % på ett ställe. och jag vet att det där är en ca 30årig gammal vattenskada. golvbjälkarna har spår av den tidigare fuktskadan men är helt torra 0% Huset är från ca 1800 och står på torpargrund av sten och har ett kryputrymme på ca
0 svar · 799 läst
E
SBH: nä. allt löst bara. ramlar den ner så har dom slarvat på riktigt.
5 svar · 2,9k läst
L
lavin: Vi tänkte lägga dränering på vårt gamla hus för vi har problem med stående vatten på källargolvet. Problemet är att det är bara två väggar som är ytterväggar på källaren. De andra två väggarna är mitt under huset och vetter mot krypgrunden. Hur ska man tänka vid dräneringen? Entreprenören tänkte sätta isodrän, men vi har inte pratat om de väggar som är under huset.
0 svar · 1,4k läst
·
B
Bruce71: Vad är att föredra vad gäller bygga av platta i Skåne? ca 100 kvm + 18 kvm förråd, 300 mm isolering i plattan Bygga plattan nu innan vintern hinner slå till och eventuell tjäle kommer, sedan låta plattan stå tills framåt slutet av vintern? Täcka med presenning eller halm. Bygga platta nu och stomresa väggar, lägga på tak och lämna med byggips och takpapp för att börja invändigt
0 svar · 971 läst
Larsa
Larsa: Nu är Lecan på plats. Skall gjuta ett par centimeter på krönet, sen dags för övervåningen.
19 svar · 53,7k läst
·
L
Lello: Hej på er. Vi är ute på jakt efter ett hus, ska på visning nästa helg på ett Mockfjärdshus som är byggt 87, tror modellen heter "Hembygd" fårgan är om det är platta eller krypgrund? Mvh L
0 svar · 4,1k läst
G
gmange: Hållt på lite med ett rensband och trädgårdslangen, har inte åstakommit någoit speciellt, mer än illluktande sörja på kläderna. RIngde en spolbil imorse, kommer på fredag, hoppas det blir fixat. Fint att ha det gjort innan snö och is..
2 svar · 4,9k läst
·
M
Mats: Normalt idag är mellan 20 och 40 cm Frigolit under plattan. För något som inte ska vara permanent varmt så tycker jag att det blir en bra kompromiss med 20. Jag passar på betongtjockleken. men den här är inte så dum för att förklara stegen
3 svar · 7,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.