Grund & Markarbeten
Mikael_L: Du borde fråga betongstationen och de som gjöt. Men ja, i dessa låga temperaturer så härdar din platta långsamt, jag skulle täcka över den. Jag skulle täcka över den så fort det gick utan att skada ytan (dvs så hårt att det går att gå på), för att därigenom höja tempen något lite. Betongen utvecklar ju en del egen värme medan den brinner, den värmen är smart att ta hand om,
lilla_my81: När vi köpte huset var det nydränerat , det dränerades 2003 men sommaren efter vi hade köpt det såg vi at det var fukt längst ner på en av väggarna i källaren. Det är den vägg som går mot/under garaget (som står på platta) och som gissningsvis inte blev omdränerat. Funderar på att lägga ut platonmatt ut från garaget ca 2 m med lutning och avsluta med ett dräneringsrör som
paddeman: [citat] Ofan! Visst inte att det fanns pumpbilar för EPS-betong. Men visst, sen bor jag ju i staden gud glömde. Här finns ju i princip ingenting ... ;)
paddeman: Kan allt bara andas och inte stannar i något organiskt material är det "inga" problem. Står luften still bildas "källarlukt". Men det lär du ju inte få med din ventilering. Finns ju källare som stått i många årtionde och luktat just, källare, utan att huset trillat ihop eller med några inomhuspooler.
Walfrid: Jag har en källare som så många andras är fuktig på sommaren och ganska kall på vintern. Källaren är oisolerad och oinredd. Jag funderade på att installera en air star för att få lite luftombyte och tillskottsvärme, men hur blir det på sommaren när man blåser in varm fuktig luft? Är det smartare valet en avfuktare helt enkelt?
freddeh: fast är det något egentligt problem om väggarna är lättbetong utan organiskt material, målas med difföppen färg och rummet är uppvärmt? då borde väl den eventuella fukt som tar sig upp i väggarna ta sig ut i rummet och "dunsta" bort?
prototypen: "Riva upp" Man lyfter bort rören, fyller igen med betong som blev över. Slätar till med betongspaden. Sedan får det "brinna", det tar inte eld utan det är härdprocessen som kallas så. Riva gör man när man kan gå på betongen, kallas även att skura. Man gnider betongen med en brädbit med handtag för att få en slätare yta. Slipa kallas också för stålslipning eller glättning Slipa
stranden72: läste här någonstans att ardex flytspackel skulle vara bra till källargolv pga av fukt. Kanske går lika bra med vilket somhelst dock, det låter jag vara osagt.
släggan78: Har fått grävt upp på hela sidan och det är konstaterat att dräneringen ligger för grunnt, Nu har man lagt ner den 20 cm under golvnivån på högsta punkten med fall ner till brunnen... Hoppas det räcker. Det verkar som om det är vid vid grundvattennivån för dagen efter grävningen hade det lagt sig vatten i botten på gropen... Ingen regnvatten dock... Så nu får man hoppas att det
seniorkonsult: Har själv byggt ett hus på plintar just nu och där lutar marken så jag har entrén inkl träbjälklaget och bärlinorna ca 50 cm över plintarna. Panelen sticker ned 60 mm och marknivån ligger 15 cm under panelen. Plintarna kommer att kläs in glest med ett gallerverk.
dunken: Hej! Ska flytta nibe pumpen som står utanför, men skulle behöva ha lite tips på hur man ska göra Ska bygga altandäck där pumpen står idag så det bästa hade varit o dragit rören i kulvert rör under marken direkt ifrån pannrummet o typ borrat en 40 cm under mark. Men hur ska man sedan få 100% tätt där igen ?
cubix: Underlaget verkar lite tveksamt eftersom det satt sig så mycket. Jag skulle nog gräva upp och göra om från början och sedan gjuta ett nytt golv.
Alanl: Hur gör man med ytter vägarna? Kan man ha stålreglar och sedan skruva ditt gips skivor?
Alanl: Hej Lånar tråden lite, håller på att renoverar min "källare" just ni är hälften av golvet delar av ett berg och andra halvan jord som är väldigt fuktigt när det regnar. nu funderar jag på att gräva upp jorden och lägga i grova stenar och ovanpå det frigolit och sedan armerings järn och flytspackel men jag funderar på hur mycket jag behöver av varje sort räcker 20 cm sten och
Consensus: Vad har TS för avfuktare? Fabrikat? Och styrning? Det låter i överkant att den skall gå 50% av tiden. Dock är det så att den nyligen installerats, och då handlar det om många tunnor vatten som skall torkas ut. Konstruktionen kan ha haft förhöjd fuktkvot och det är detta vatten som skall ut. Sen låter det som att triggervärdena satts för lågt. Du behöver i praktiken inte ligga
rickardk: Nu när vi har köpt hus är det dags att öka aktiviteten här på byggahus.se :) Huset är från -36 och är ett litet trähus med källare. Eftersom dom tidigare ägarna någon gång på 70-talet bestämde sig för att isolera, sätta träpanel och lägga spånskivegolv så har vi nu lagt ner en del tid på att riva ut allt det så att väggarna och golvet kan börja andas igen. Så långt
anaitis: Fukten i innerväggarna kan komma underifrån. Men det kan även vara en smygande läcka från tex ett badrum. Underifrån kommande fukt kan ibland minskas med en korrekt utförd dränering på rätt djup. Ett problem med souterränghus är att de ligger i sluttning. Det kan vara vatten (både ytvatten och grundvatten kan förekomma) från "ovansidan" som rinner ner under huset och fuktar upp i
FiddeP: Vi har ett lite märkligt vardagsrum som jag nu river för att renovera. Det har en swimming pool som inte använts på 15 år. Jag har bilat bort klinkers mm runt poolen. Tanken är att täcka igen poolen för evigt, vilket jag har en bra plan för. Men utanför poolen visade det sig att det var rätt djupt. Se bilden. Där låg ett ventilationsrör och under detta är det sannolikt lika djupt
Mikael_L: Det är ett glasfibermåttband, så det mäter lite kortare ju hårdare du drar i det. :D Jag har haft ett sånt, det duger utmärkt till tomtpinneletande och utsättning som inte är kritiskt på mindre än cm. Men jag skulle inte bygga en husgrund med det. När vi kom dit så köpte jag ett Hultafors stålmåttband noggrannhetsklass 2.
DrKassler: Läge att ta in fler offerter så vi inte blir sittande med svarte petter! :-)
robsan: Hej. Jag behöver byta några meter rasskydd i krypgrunden men jag kommer inte åt att göra det utifrån. Har hört att man kan byta från insidan men hur??
Fredrik Å: Hur djupt ligger dräneringen.Den ska ligga en bit under kanten på plattan och runt hela huset.Att bara dränera runt halva hjälper inte. Fredrik
Jasse64: Skönt att du är tillfreds. Det är aldrig kul med ljuggubbar. Visst är det skönt med att råheten försvinner. Jag hade en firma här för att söka efter läckor i mitt radiatorsystem. Dom jobbar med fuktmätning och för skoj skull bad jag honom mäta på en vägg som var lätt tillgänglig och längst under jord. Han fick som han sa " fantastiska värden" vilket känns som en vinst i
Zingo12: [citat] Hej! Hur mycket fick du/ni betala för allt bärlager och makadamen?