Grund & Markarbeten
lordi: [citat] Hehe, tänkte precis ställa frågan om vägen kanske ska asfalteras om, när jag läste tråden. Troligtvis samma gubbar som ska asfaltera vägen, så de visste om detta i förväg. Bra att det löste sig d^_^b
svebbe: 110mm dräneringsrör för dräneringen och 110mm markavloppsrör för dagvattnet från stuprören, jag körde med rör från Byggmax. Storleken på makadam ska vara 8/16
Octavianus: Jo, det behöver kanske muras om ibland. Dock inte än på ett tag, sotarn tykcer den är i bra skick. Då det är ett gammalt hus så vill jag ha kvar den som den är. Huset är ca 100kvm bottenplatta, och källaren ska i ett inledande skede om jag nu ska göra en, bara bli under en tredjedel av huset, så murstocken kommer i ena kanten. Vid murstocken är det tänkt att sätta en pelletspanna,
larsbj: Det räcker men man måste vara noga när man gjuter så det inte blir ´´platta´´ områden, så öka lite om inte det har betydelse för övrig användning av lokalen
thomasx: Ok, då förstår jag. Som gjort för 15cm isolering då ;)
DIY_freak: cecar: Det var ju DU som började tala om bomull och det var DU som påstod att det inte spelade någon roll om man gräver i bomull eller i järn. Om du NU inte tycker att det är relevant att diskutera huruvida man får bomull över sig så faller det helt och hållet tillbaka på din egen argumentation. Det var DU som påstod att det inte spelar någon roll vilken typ av massor man gräver
stoif: Låter märkligt att sätta in ett nivellgolv på ett isolerat golv med värme i. Det är inte så att han försöker komma enkelt undan om problem uppstått? T.ex. Berg i dagen, som gör det svårt att få plats med isolering o så.
Alex74: Hej! Vi har en ingång till vår krypgrund inifrån huset (inne i en stor garderob). Då vi nu har varit tvungna att riva ut hela golvet på nedrevåningen så kommer jag även behöva bygga någon form av lucka till krypgrunden (skulle gärna köpa något i stället för att bygga själv). Jag vill kunna gå samt ställa saker på luckan utan att den går sönder (utseendet spelar mindre roll)
Alanl: [citat] Det låter som en bra och rätt enkel lösning blir nog så.
gurran27: här kan ni se början på det hela http://www.fairshopping.se/opinions/view/8121 ok ja jag e med i villaägana har jag för mig ska kolla upp det
Fnurga: Bra ideér här! Tack för det som kommit in och tack för det som kommer :) mvh
millcreek: I princip är det sten runtom. Bitvis är det kanske som högst en halvmeter som jag vill bygga upp, för att undvika att åka på rumpan ner. Så det är endast för att mjuka av sluttning, inte jämna ut totalt. Sluttningen avslutas med en flodfåra, men allt är stenbumlingar och jag kommer att påbörja sandsäckarna med god marginal över högsta punkten från vattnet. Vad bra att du också
Henrietta70: Kan du tipsa mig om vilka eller vem du anlitade? Vi bor en mil utanför Sjöbo. /Henrietta
Henrietta70: bara för min egen skull skulle vilja konsultera någon som kan. Se på plats - tror jag ju att de behöver också? Och helst ritar så jag kan läsa. Fast det sista får jag nog själv lösa =O) Det var dock inte lätt att söka och hitta. Söker man på "byggkonstruktör" (eller liknande) så hittar jag inga som håller på med villor - bara med STORA byggnader och broar eller så finns det
Henrietta70: hon =O) Vida gräver helst ute på böndernas marker... och ser därefter ut också efter promenaderna =O) Resultat - en kålsvart dalmatiner. Så nog blir det ett tillbygge - men får ta sin tid.
mexitegel: Permafrost - det är inte det samma som att det fryser runt slangarna. Men bra poäng. Dock så är det nog läge att komplettera borrhålet om energiuttaget blir så stort. Oavsett så är det inget problem om det isloeras ordentligt. Du ska dock inte gjuta platta över hålet direkt, bygg kulvert för slangarna och en körbar (stor) brunn där hålet är för eventuell framtida
sukke2k: [citat] Okej jo jag misstänkte att jag inte skulle använda dom. Tack för hjälpen
sukke2k: Jo ja vet att det går bra med den vanliga men jag undrade mest för att jag får a38 gratis Så kanske man kan lägga i lite grus medans man blandar
Robban117: Tack Freddan. Vi är redan inne på det. Man vinner inget på att fuska för att tjäna tid eller för att det ska gå smidigare. Jag har pratat med min bror om stålbiten. Så han skulle fixa till en sådan på jobbet. Och det blir i en L-variant eller någon annan form av träffyta. Sen är det bara åka ned till mor och far och slå sig fördärvad om så krävs. Tack för alla tips!
norrbottenstorpet: Sök, det finns flera trådar om egenknåpad kulvert på forat. Jag var själv inne på detta och förberedde i en platta jag gjöt. Sedermera ångrade jag mig, i mitt fall mest med tanke på dräneringsbehov (läs gärna på http://www.elgocell.se/ ). Just att dränera lågpunkten hade varit omöjligt för mig eftersom den ligger 2,5 m lägre än husets grund. Hade alltså krävt en pumplösning
katarinalofstrom: Hej! Dessvärre kan jag inte hjälpa dig med murartips. Skulle du få slaggsten över och vill sälja är jag intresserad. Vänligen, K
Maxpayne: Hej på er, Nu har vi löst problemet, det blir ungefär 35 Ton. Tack till er alla
gastgivarn: Hej! Har en gammal brunn/vattenkälla under huset som under vissa perioder fylls på med upp till 10 liter/minut. Detta gör att det emellanåt blir väldigt fuktigt i grunden, då källan stiger och vattnet letar sig ut i stora delar av krypgrunden. Källan går inte att dränera bort då den ligger i en "bergskreva". Jag letar efter en liten pump som går att placera i krypgrunden, som kan suga
huskoparen2011: Hej Vi funderar på att bygga ett 2 vånings hus (sluttningshus) som har berg på 2 utav 4 sidor (L-vinkel). Kan man använda lecablock på betong platta som grundmur för delen som ligger under marknivå? Antar att man behöver armera också? Blir det billigare att mura med lecablock eller skall man gjuta betongmur istället? Finns det några bilder? Tack
kalaspuffar: Hej Paddeman. Visst finns det andra saker att titta på under besiktningen. Jag bara undrade om man var tvungen att göra något för att inte få skada på huset. Har läst på lite och det verkar som att det är ett mindre problem med dränering. Tack för ditt svar.