Torpargrunden på mitt hus från 1810 är nu rensat och sanerat och klart att isoleras. Ju fler man frågar, dessto fler olika svar får man! Men följande har jag tänkt att göra, Era synpunkter välkomnas.

Avstånd mellan underkant syllar och marken är 45 - 60 cm.

Längst ner ett 20 cm lager av singel, kapillärbrytande, (mindre och mindre vasst än makadam)
Ovanpå det 0,2 mm byggfolie, diffusionsspärr
Ovanpå det torpargrundsisolering från LFS-25, knappt 10 mm tjock,

Därefter får jag en luftspalt på ca 20cm.

Mellan syllarna/ trossbotten fäster jag vindväv, som tjänar som underlag för isoleringen, i detta fall ca 10 cm sågspån. Då syllarna ligger på stenblock blir det svårt att fästa ex masonit under trossbotten.

Som golv har jag tänkt dels golvspånskivor och ovanpå det massivt trägolv, 28 mm. Golvspånskivorna tillåter mig att gå och arbeta i huset,(helrenoveringsobjekt me allt), utan att förstöra det massiva trägolvet. Golvspånskivorna ger ju ochså en viss isolering mot kyla och drag.

Åsikter?

Idag finns det 4 ventiler som enligt uppgift skall hållas stängda på sommaren, öppna på vintern, och huset var mycket tort vid köpet.

Hej
Jag tycker att du gör några saker som är onödiga (men det är ju valfritt) och två saker som är fel.

Din lösning med singel och isolering känns överarbetad då en uteluftsventilerad grund inte har så mycket att vinna på att isoleras mot marken då det ändå cirkulerar kalluft där inne.

Jag brukar lägga in trägolvet (gärna löst) och heltäcka med masonite då slipper du spånskivan och ur isoleringssynpunkt är det bättre att du lägger 2 cm mer isolering.

De två lösningar jag tycker är helt felaktiga är

Dels att ha vindväv som blindbotten den håller inte för isoleringen och även om den skulle hålla kommer den att hänga ner sig så att du får en springa mellan golvet och isoleringen och då blir det kalla golv.

Kryputrymmet får inte göras mindre än 40-50 cm dels pga att ventilationen försämras och att det ska vara möjligt att krypa in och inspektera. Så om du vill fylla/isolera så mycket så bör du gräva ur mer.

Jag tycker att du ska jämna till marken lägga ut byggplast och göra blindbotten av råspont/masonite eller asfabord, Rockwool har även en heltäckande skiva dom rekomenderar som blindbotten men den har jag inte provat.

Tack för synpunkter.

Singel och plastfolie är ju inte avsett för temperaturens skull utan för att hindra markfukten att stiga upp i trossbotten.

Spånskiva + massivt trägolv är ju mer en smaksak. Jag ser vikten av att skydda golvet samt att förhindra drag om trägolvet skulle ge upphov till springor, även fast det är spåntat.

Vindväven är ju tämligen riv- och dragstark, men masonit, bräder skulle naturligtvis vara att föredra men nu ligger alla syllarna på stora stenblock, att då bygga en blindbotten av masonit/ bräder, skulle i mitt fall bli mycket besvärligt.

Någon som har erfarenhet av isolerfilmen LFS-25?

larsbj. Det är intressant med Dina synpunkter. Jag har gått igenom i stort sett alla trådar rörande krypgrund/ torpargrund, med en mängd olika förslag. Jag tycker mig se ett mönster i vilket det som avgör utförandet beror på om man väljer uteluftsventilation eller stängda ventiler. I princip är det två olika delar av den nedre regionen av huset som skall åtgärdas.

markdelen, och
trossbotten.

vad gäller markdelen är det egentligen bara en sak som gäller; hindra markfukten att gå upp i trossbotten, där är nog de flesta överens.
att i markdelen isolera med cellplastblock för att höja temperaturen tjänar ju föga om resten av grunden är uteluftsventilerad, men om ventilationen stängs så hjälper naturligtvis isoleringen till att höja temperaturen, ytterligare en fördel av stängd ventilation blir ju att fuktig varm sommarluft inte kan komma in och avkylas och kondenseras i grunden.
Trossbotten; med stängd ventilation borde ju temp höjningen bli lika, i stort sett, oavsett om isoleringen läggs under trossbotten elller på blindbotten i trossbotten.
Avgörande torde då bli risken för mögel, o.likn. med isolering under, eller i trossbotten.

Synpunkter?

roadimpala skrev:
Vindväven är ju tämligen riv- och dragstark, men masonit, bräder skulle naturligtvis vara att föredra men nu ligger alla syllarna på stora stenblock, att då bygga en blindbotten av masonit/ bräder, skulle i mitt fall bli mycket besvärligt.
Inte om du bygger blindbotten uppifrån, dvs spiklimma lister i golvreglarnas nederkant, på vilka du lägger råspont eller masonitskivor (se röda delar av bilden nedan).

/fth

• blind.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det praktiska är inte något problem, allt går att lösa. Det intressanta är tankegången varför man gör det ena eller det andra, se mii Inlägg nr 2.

Synpunkter emotses vad gäller uteluftsventilation eller ej, isolering under trossbotten/ i trossbotten, alternativt enbart över markbädden.

isolering på marken höjer ju framför allt temperaturen i grunden på sommaren då marken är kallare än luften. Detta betyder lägre luftfuktighet. Jag har lagt motsvarande lfs-25 i min grund och jag vet ärligt talat inte om det var värt pengarna, men det skadar ju definitivt inte och det är mysigare att krypa runt på än plasten :)

Man kan fråga sig om Lfs-25 som bara är en knapp cm tjock skulle kunna göra nytta, särskilt i beaktande av att alternativet är 10 - 20 cm cellplast. I så fall skulle lfs-25 vara ett super isoleringsmaterial.

Som amatör men med viss erfarenhet så vågar jag göra ett inlägg. Jag tror inte att asfaboard är ett bra material i en fuktig omgivning, det hänger sig pga isoleringens tyngd. När jag gjorde om badrummet i fritidshuset kunde jag konstatera detta, återstår att åtgärda ca 50 m2. Hos grannen hade asfaboarden släppt och isoleringen låg delvis på marken. En professionell snickare rekommenderade mig råspont plus vindväv.
Nu rör sig detta om ca 35 år gamla hus utan plastfolie på mark, men jag skulle ändå vara försiktig med just det materialet.
Kan väl tillägga att jag för något år sedan hade en egen tråd på forumet eftersom jag funderade på att ersätta både asfaboarden och isoleringen med cellplast. Det var då väldigt magert med synpunkter, men jag kanske försöker med en ny tråd igen.
Ursäkta den delvisa trådkapningen

• Gilla
mikke349
  • Laddar…
Hm, i mitt första inlägg på denna tråd skrev jag att jag tänkte lägga golvspånskivor på befintlig trossbotten, och sen massivt trägolv. Stockarna är 15 x 15 till 20 x 20 cm uppallade på stenblock.
Visserligen är torpargrunden helt torr men det vore kanske bättre att lägga golvgipsskiva i.st.f golvspånskiva?

Om du vill göra vindväven starkare/styvare så sätt hönsnät som håller upp den.

roadimpala. Det var inte ditt inlägg jag syftade på, ber om ursäkt om det blev en missuppfattning.

roadimpala skrev:
Hm, i mitt första inlägg på denna tråd skrev jag att jag tänkte lägga golvspånskivor på befintlig trossbotten, och sen massivt trägolv. Stockarna är 15 x 15 till 20 x 20 cm uppallade på stenblock.
Visserligen är torpargrunden helt torr men det vore kanske bättre att lägga golvgipsskiva i.st.f golvspånskiva?
Jag tycker du ska lägga 22mm golvspånskiva. Jag har lagt det i hela min nedervåning som jag har rivit ut efter en hussvampskada. Är du rädda att golvspånsivan ska bli fuktig så är det nog det minsta problemet, finns nog mer saker mellan skivan och grunden som kan bli fuktigt. Måste bara få fråga varför du ska ha spån som isolering? 10cm lät lite och när det är spån så blir det som 45mm glasfiber/mineralulls isolering. Jag skulle lagt in en 145 eller 195 beroende på stockens höjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.