Hejsan,

vi har ett litet bekymmer. Vi har just köpt ett fritidshus som ligger på en ganska låglänt ö i skärgården där det tidvis blir högvatten så att havsvatten kan nå ända upp till husets grund. Det har hänt 2 ggr på 30 år. Det är alltså inte så vanligt men om det händer så kan det ställa till stora bekymmer i grunden. Idag har den gamla stugan en form av plintgrund men det har hänt att havsvattnet nått ända upp i trossbotten.

Mitt dilemma är att vi tänker bygga en helt ny sommarstuga på denna tomt och vad ska vi då välja för typ av grund? Självklart har vi tänkt att höja marken någon decimeter där stugan ska stå men vi kan knappast höja den så högt så att risken för högvatten helt tas bort ur ekvationen. Vår tänkta snickare anser att en gjuten betongplatta som man dränerat väl är den enda moderna lösningen, vi ska trots allt ha golvvärme tycker han. Men jag känner mig osäker på hur betongen i grunden reagerar om havsvattnet tränger upp i den?

Jag tror att en krypgrund med gjutna plintar kan fungera bättre som därmed blir självdränerande. En torpargrund i form av en tät grundmur tror jag INTE skulle fungera bra. Kanske en kombination av en grundmur på vardera långsida med plintar däremellan kan vara en bra lösning?

Detta är förstås inget jag är speciellt bra på så min fråga är om ni har några rekommendationer? Hur skulle ni ha gjort i vår situation?

//S

Frånsett det uppenbara att det är ett olämpligt ställe att bygga huset på skulle jag säga att plintar är det bästa alternativet. Dessa bör då vara avsevärt högre än nuvarande plintar. Hur höga är nuvarande plintar? Om vattnet tidigare har nått upp till trossbotten bör du rikta in dig på att inte ha något som är känsligt för vatten lika lågt som nuvarande trossbotten. Om du fyller ut för platta bör i så fall utfyllningen vara till en nivå högre än nuvarande trossbotten. Det är sannolikt ett ganska stort ingrepp på tomten.

Erik

Jag hade samma problem, och löste det med plintar till en nivå strax över högsta noterade vattennivå. Det kräver lite eftertanke för att undvika att det ser ut som att huset står på styltor, men jag tror det är den säkraste lösningen.

/fth

Du röstar på plintar, men som är högre än de gamla? Marken är ojämn så att de gamla plintarna är mellan 0-40 cm.
Vad tror du om betongen i plattan, om man nu väljer den varianten? Tål den att vara i havsvatten några timmar eller finns det risk för sprängverkan och sprickor som följd när det fryser på?
Vi har tänkt höja och jämna ut marknivån 2-3 dm där huset ska stå vilket alternativ vi än väljer, så att trossbotten höjs med lika mycket. Det borde minimera risken för att vattnet tränger in i träet i trossbotten. Men betongen i en eventuell platta kan vi aldrig få så högt så inte risken finns att vatten når den. Så frågan är om den klarar havsvatten?Vad tror ni?
//Stefan

Betongen klarar havsvatten, men det är frågan om armeringen inte behöver rostskyddas. Man bygger ju broar i betong, så det kan inte vara något olösligt problem.

Nu är jag ingen expert på grunder, men problem med fukt i gjutna plattor kommer sig knappast av att betongen inte tål vatten. Det skall vara dränerande lager och nergrävda rör för att förhindra att vatten når grunden. Om havsnivån står högre än dräneringsrören rinner det raka vägen in. Det må gå fort för vatten att rinna in, men det lär ta tid innan det torkar upp. Givetvis är det inget olösligt problem, men plintar låter säkrare för mig.

Erik

Om ni vill ha gjuten platta för golvvärme så är det ju inte ett måste att gjuta in den i plattan. Mina föräldrar har krypgrund med golvvärme. Kolla in Villa varms hemsida där de förespråkar ytlig golvvärme.

Är verkligen ingen expert men jag kan verkligen inte förstå att en snickare rekommenderar gjuten grund på ett sådant ställe. Bygg ordentliga plintar istället så att vattnet kan rinna under. Vår sommarstuga har plintar på 0 till nästan 1,5 meter. Sjukt praktiskt vid ombyggnationer då det bara är att traska in under huset och borra hål där man vill sätta handfaten.

Tänk på att alla säger havsnivån ska höjas i framtiden. Bygg på plintar och hitta nån metod så att du om det behövs kan lyfta huset och förlänga plintarna.

Tänk också på att många detaljplaner säger att man inte får bygga mindre än , typ, 2 meter över havsytan. Det finns en grund för den bestämmelsen...

Säger också plintar och rejält högre än idag. Man kan antingen lägga golvvärmen på plåtar under ett trågolv eller så gjuter man en 5 cm kaka med golvvärme i ovanpå trossbotten

Även om betongen tål att bli våt så finns det ju en risk att vattnet gräver ut under betongen och det blir ju lite obra.

Jag tycker det låter heeeeeeeeeeeeeelt galet att bygga så att plattan riskerar att bli blöt, dessutom av salt havsvatten.

Om det är helt omöjligt att bygga huset högre så skulle jag titta på att bygga någon slags mur runt huset som klarar högvatten, eventuellt med pumpar för att få bort vattnet. Men det är fortfarande en rätt usel idé, pumpar går sönder och behöver el, en mur ser inget vidare ut etc.

Höga plintar hade jag nog satsat på om jag var du.

Jag förstår inte vad det skulle vara för fel med höga plintar, eller kombinationen med grundmur som du funderar på. Har man problem med värmeläckage så får man väl kompensera med tjockare isolering i golvbjälklaget.

Jag skulle ha tagit i ordentligt med höjden bara för att slippa oroa sig för översvämning.

harry73
Det är inget problem med betong i salt vatten, och då även betydligsaltare vatten än man hittar längs östkusten. Det är bara att välja rätt betongkvalitet, rätt cement och rätt täckning på armeringen. Man ska inte rostskydda armeringen. det är betongen som är rostskyddet.

Sen kan jag tycka att det är en bra ide att bygga huset så att man kan lyfta det när havsvattennivån stiger.

Eller så finns det husbåtar med betongskrov, varför inte bygga ett hus som flyter :)

titta på webbsidan av en hollänsk husbåtsbyggare (jag gillar bild 12)

Tack för alla svar.
Idag ligger trossbotten i det gamla huset cirka 1,5 meter över havsytan och det stiger med 1 cm per år pga landhöjningen i Norrland. Huset är 75 år gammalt så det borde ha legat bara 75 cm över havsytan i begynnelsen. Risken för översvämningar borde minska för varje år. Att isarna smälter, visst, men jag tror inte det påverkar havsytan sååå mycket. :S
Slutsatsen jag gör av allt detta blir att det optimala borde vara att gjuta betongmurar i form av parallella balkar där tyngden på huset kommer att ligga. Det blir ju nästan som plintar. Så får vattnet flöda hur mycket det vill mellan murarna och under trossbotten. Och dessa 3 eller 4 parallella murar bygger jag på 2-4 dm högre nivå än det gamla huset. Se kladd bifogad bild.
Sen hur vi gör med golvvärme i trossbotten får bli en annan fråga. Det finns säkert lösningar på det med, som ni skriver.
//S

• Murar.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det fungerar säkert, men varför skulle det bli bättre än plintar? För mig känns det som ett dyrare sätt att erhålla samma resultat som med plintar.

Erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.