Om man bara använder lecakolor som drännerande och isolerande matrial under en källarplatta (vid källarrenovering). Är det en riskkonstruktion? Eller en bra idé?

Jag har försökt förstå kapillära stighöjden i leca, och ser väldigt olika siffror.
Leca innehåller också kalk som är mat åt hussvamp...

Jag var också inne på leca ett tag under vår källarrenovering, jag valde dock bort det alternativet då det var alldeles för dyrt i jämförelse med singel/cellplast. En lokal återförsäljare räknade lite på isoleringsvärdena mellan leca och cellplast och det behövs en hel del tjockare leca-lager än cellplast enligt dem. Har för mig att det skulle bli nästan dubbelt så dyrt. Enligt Weber är dock leca ett kalkfattigt material (tror det är viktigt att välja rätt sorts leca) http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/leca/broschyrer/platta_pa_mark.pdf
Det kanske inte heller är så smidigt att köpa massa säckar leca-kulor, smidigt blir det först när en bil kommer och sprutar in leca i din källare och vad det kostar vet jag inte. Beror nog på var du bor skulle jag tro.
Singel var betydligt enklare för mig att få levererat och att skära cellplasten var inte så väldigt besvärligt.

Jag är inte så införstådd i materialval för grunder/isolering, men är det att föredra ett kalkfattiga material och i så fall varför?

(edit: stavning)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.