Grund & Markarbeten
patrik659: Ok tack för svar. Ska kolla byggolit också. Någon som byggt med Beijer grejjer?
svebbe: Klart du ska pruta. Säljaren sitter i ett ganska taskigt läge när man har upptäckt röta, mögel osv i grunden. Det är sånt som köpare brukar dra sig för att vilja köpa om man inte vill chansa. Om grunden är besiktad nu när det är ganska torrt ute och höjd fuktkvot är uppmätt, så kan man fråga sig hur fuktkvoten är när det är riktigt fuktigt ute i Juli - September. Om det är
sir_daniel: har bra erfarenheter av högtrycktvätt med spoltillsats (någon stråle går framåt och några bakåt för att driva framåt) fungerar det inte så är ju den funderingen löst :)
Amatörbyggaren: Nu har jag redan beställt makadam 8-16, leverans imorgon. Tack för hjälpen.
b8q: Som hempularen sa. Den fastighet som ändrar befintliga markförhållanden, ska ta upp släntning (eller stödmur) på sin sida, och även stå för kostnaden för det. Om ni inte kommer överens om annat förstås. Hur är slänten redovisad i bygglovet? Om inte grannen lyssnar på dig, så kan det nog vara bra att du skickar in ett foto till bygglovsavdelningen på kommunen och förklarar
saturnus: ja ta och borra/plugga in i grundmuren (beroende på hur stark denna är, långa franska som går in på plattan. Nuvarande vägg ser ut att ligga på grundmuren delvis, går det inte att rensa upp hela vägen, och få ned en mazonite/playwood remsa som form där, så får du plattan i våg. När väggarna rives, får du putsa till övergången platta/mur. Räkna inte med att betongen klistrar
inspectah44: Nedanstående är saxat ur byggsamrådets protokoll! ""Dränerings- och dagsvatten: Dräneringsledning ansluts till kommunens dagvattenledning. Takvatten ansluts till kommunens dagvattenledning. Återfyllning av servisschakt får ej ske förrän kommunen avsynat inkopplingen.""
vishtasp: Hej, Jag blir inte klok på konstruktionen av grunden i mitt hus, en del verkar bestå av en platta, medan det finns en luftspalt (0.3 m) i en del andra delar (där jag har markerat med blått på ritningen, rum 1 & rum 2). Detta är ett suterräng hus, och jag dränerade huset för 10 år sen i hopp om att få bättre miljö i suterrängplan utan någon större framgång. Under vinterhalvåret
Bele: Letar efter markdistans 15/20mm men det som bygghandlarna har är min 25/30. Behöver inte mer än ca 50st så det vore praktiskt att hitta någon som har dem i ordinarie sortiment. Någon som vet var de finns?
MathiasS: Jag skippade trappstegen och det tror jag fortfarande är helt rätt. Muren har ju bara stått en vinter för den gjordes förra året, men den ser i år exakt ut som jag byggde den....dvs rak. Jag körde med 4 järn i sulan (cirka 25x25cm) och grovfyllde trappstegen med 0-32 och finplanderade med gjutsand.
titanium: En HEA200 bör väl klara ca: 50 Kn per meter med jämn last om jag kommer ihåg rätt. Vad har du för last på balken? Är det bärande innerväggar etc. Är huset alltså 8 m långt med upplag i mitten för balken,eller har jag missuppfattat.
Stegalos: Hej! Tack för alla svar! vi får avvakta och se hur det utvecklar sig under våren då. //Micke
scania r500: Börja med att gräva ett dike rakt igenom. Sen ner med dränrör och sigel eller mak på det. Täck med markduk. Vattnet letar sig enklaste vägen så tror inte det behövs rör åt sidorn. Vi har dränerat vissa vägar då har vi bara lagt mitt i vägen och det har räckt. Kanske sätta en spolbrun i början på dränneringen om det går.
Matti_75: Jag vet inte varför bygghandeln har dessa på lager istället för traditionella nät då dessa är mycket bättre.
cederbusch: Inga andra förslag? Det kanske inte lönar sig med några åtgärder?
donsuw: I det fritidshus jag nyligen förvärvat kommer det in vatten i källaren. Vattnet kommer in någonstans i nedre delen av källarväggen vid källargolvet vid den vägg där verandan med yttertrappan av betong ligger. Verandan och trappan vilar på en stenkista. Eftersom det inte bara rör sig om fuktinsläpp utan om att vatten kommer in utgår jag från att det måste finnas en spricka i väggen
DanZ: Du menar att de har fukt mellan sektionerna/plattorna och täcker över dem? Och detta blir då i bostadens boende nivå? Kan ju inte vara bra. Men, säger ni att jag inte behöver oroa mig så oroar jag mig inte. Då kan jag ägna mig åt andra byggnationer!
Robban66: Det var ingen armering i golvet//plattan där jag bilat bort avloppet. Ser ut som de gjutit golvet i efterhand ovan en plast, inte som man gjuter en platta nu.
quilding: [citat] Är det en "äkta" källare så är det väl som sagt aldrig boarea. Vid souterräng är det bl.a. takhöjd och avstånd till sluttningssidans yttervägg som avgör.
KungAnka: Kolla vad det kostar att få dit en grävmaskin som tar bort hela rasket. En heldag kostar ca 6-7000:- plus moms i centrala Stockholm, om man vill ha jobbet gjort imorgon. På landet och med möjlighet att köra en dag det passar kan nog en halvdag bli väldigt prisvärt för dig. Hyra en Cobra kostar ju också pengar.
Roundup: Jag ser nåt liknande i min oinredda källare, färg som flagat på den putsade väggen nära källargolvet nedanför där jag haft en kass hängränna. Ser det inte som akut att dränera om ens där, nu när hängrännan är fixad (efter många års läckage i en skarv, lite slött men så blir det ibland).
VillaAnna: Själv behandlade jag muren med produkter ifrån komsol. Under markytan la jag på 3lager med nån slags kallasfalt! Kan nog inte räkna med att det är helt tätt men dräneringen i grunden borde kunna ta hand om det! Såg på Grand Designs för någon vecka sedan då dom byggde ett passivhus mestadels under marknivån, där sprayade dom på en slags yta som blev helt vattentät! Kanske vore
karinbj: Tack för svaret! I dagsläget händer det att stolpen står i vatten men efter vår dräneringsinsats i vår ska det förhoppningsvis sluta. Jag tror att ena stolpen står dikt an mot grunden, är det läge att sätta syllpapp där också?
b8q: Oavsett om du försöker gjuta fast nya plattan i den gamla eller göra en mjukfog (dilatationsfog) mellan dem, så kommer med allra största sannolikhet den nya plattan att röra sig (som andra redan redogjort för, du ska ha otroligt optimala förutsättningar om den INTE gör det). Frågan du bör ställa dig är om du vill att den nya plattan ska ta med sig bitar av gamla husdelen när den
Danne12345: [citat] Vi har byggt ett villa Kalmar på en lite sluttande mark. Tomten sluttar 2.75m från nollpunkten i ena ändan av tomten till andra sidan. Tomten är 42m lång. Själva huset står väl där marken hade -1.0 från nollpunkten ungefär dvs 1.75m högre än lägsta punkten. Jag är ingen expert på grundförutsättningar, men de höjde upp marken så att den blev högsta punkt, för att det
Locke: Mja, det är ju en del du skall göra och just återfyllning är ju lättare om man har lite räckvidd, men du kanske återfyller med gamla massor som ligger alldeles intill. Att larva runt tar sin lilla tid men det är kanske en kort väg som skall ordnas. Det är ju alltid en avvägning mellan budget, käring och det tekniska. :D
lvedin: I Varberg på barmark är tjäldjupet 1,2 m på tjälfarlig jord http://www.boverket.se/Global/Bygga_o_forvalta/Dokument/Bygg-och-konstruktionsregler/aldre-byggregler/SBN-1980-utg-1.pdf Med markisolering runt pelarna kan mindre djup användas, sök markisolering med tabeller. Använder man mindre djup så kan tjällyft börja att lyfta pelarna på vintern. Hur mycker tjällyft du accepterar beror
prototypen: Men såga till en bit och trampa ner den så den sitter, det är ingen raketvetenskap att det måste vara helt tätt. Vad menar du med övertäckning? Är det lite blött så innehåller betongen än mer vatten och det finns väl dränering runt plattan. VVS folket tycker väl inte om att det regnar på dem, men lite vatten under skorna gör inte så mycket. Protte
hempularen: Det finns ju en del riktvärden för vad det kostar. Jag tror inte att de blir giltiga för en så liten yta, utan man får istället titta på vad varje moment tar i tid. Även om marken är OK så skall det ju läggas ut dränerande kapilärbrytande material. (kanske vore bra att provgräva för att kolla att det inte bara är ett tunt lager fyllnadsmassor ovanpå något dåligt material). Så