Grund & Markarbeten
Hustomten76: Jag undrar vad som är praxis hos olika hustillverkare angående fuktmätning av platta på mark med ingjuten golvvärme? Bara låta det gå en viss torktid innan man lägger tätskikt i form av golvbeläggning? Mätning med fuktsensor som läggs på plattan? Borrprov där man mäter RF på 40% djup av plattan? I BBR 6:5323 anges att man bör kontrollera att plattan torkat ut genom att göra en
synpunkter: Vill göra ett tillägg, titta inte bara på priset. Ingen blir glad över att det är billigt och ett dåligt jobb. Det är värt en hel del för nattsömnen och nerverna om allt funkar och blir bra.
eviljava: Detta är ett gammalt inlägg, men jag skall precis göra samma sak. D.v.s. måla ett betonggolv med en ny golvbrunn. Just nu ser det exakt ut som på bilden ovan. Hur gjorde du? Målade du fram till silen, eller maskerade du plasten och bara målade betongen?
lvedin: Ett alternativ till stenkista är dagvattenkassetter. Det finns en tråd http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/17804-erfarenheter-av-dagvattenkassett-eller-liknande.html Den refererade leverantören av dagvattenkassetter har beräkningsprogram för kassetter. Annars bör alla leverantören av dagvattenkassetter kunna säga dig ungeför hur många liter du behöver. Kassetter eller stenkistor
OMLAJA: Nej. Vitt var det inte. Lite rödbrunt om jag kommer ihåg rätt. Gillade förslaget med glasfiber och spackel. Enkelt och billigt.
kjellon: eller som kommer ut,fastigheten är belägen i VBG. Om du är entreprenör med expertis är du varmt välkommen att ge dig "tillkänna". Jag håller på med grävarbete runt mitt hus. Jag bifogar en bild som visar huset från vänstra sidan. Berg som ligger enligt skissen är min verklighet. så att få till ett fall på marken som leder bort vatten kan nog alla förstå bli praktiskt
SJB: [citat] Kan bara hålla med Matti. Det är! bränd virke som förmodligen kan ha används redan från början av bygget. Kan ha tillhört ett brandskadat parti vid någon virkesutförsäljning. Byggaren har då kommit över virket till ett mycket bra pris som fick duga på ställen som inte syns. Att det skulle vara svampangrepp eller så, köper jag inte alls.
SBH: billigast är ju att göra så. eventullt med papp som skydd så satt ej plasten går sönder. men det kan va så att plasten håller fukten kvar och den ej kan vandra vidare. så är det dax att köra med nivell system eller liknande. iallafall ett ventilerat undergolv.
anaitis: Skumlyft är nog mest tänkt för platta på mark. I ditt fall lyfter man enkelt med domkrafter.
a_nijo: Vi har precis besiktiga ett souteränghus med dräneringsbehov. Problemet är att i själva souterängdelen finns en utbyggnad utan källaren. Utbyggnaden är gjord som platta på mark. Besiktningsmannen trodde att man skulle kunna gräva sig in kanske 1 m in från varje sida och alltså inunder plattan. Är det någon här som gjort något liknande? Källarväggen har putssläpp ganska högt upp
b8q: Här har vi en kille som gräver ut sin källare på ett lite annorlunda sätt: http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3411380.ece :) Fast jag håller med de kommentarer som tycker att han borde automatisera sina fordon.
Huvudbrytaren: AB Karl Hedin tar 600 för 4 kg Sent from my GT-S5690 using Byggahus
Larsa: Antar att ni inte vet orsaken till fuktskadan. Låter lite jobbigt att dränera om ett radhus... --- I am here: http://tapatalk.com/map.php?fc1bic
ltz: Ställer en följdfråga på samma ämne i en gammal men mycket informativ tråd. Om jag har en mycket vind/regnutsatt fasad på skånska landsbygden - kan det finnas anledning att sätta välja en puts bestående av sand + murcement istället för sand+kalkcement? Har jag uppfattat korrekt att den blir mer svårjobbat - men håller bättre för vatten? Väggen ser ut enligt: - 365 ytong -
prototypen: Gräs växer ända in till väggen oavsett takutsprång eller inte. Det är nog bara en utseende fråga och att kunna klippa gräset utan att behöva trimmet närmast väggen men lägg tjock med grus, gräs har en väldig växtkraftig. Protte
Maxpayne: Tjenare, Vi har ett gammalt hus 1934 som vi ägde fyra år nu, senaste renovering var investera i Bergvärme, tillägsisolering ovh i år vi tillbyggde källare och kök, då upptäkte vi att under denna del som vi byggde är ett berg och den verkar fortsätter under huset. Vi har önskat att ta bort gammla källare plattan och lägga isolering under men nu verker det lite svårt. Nu vi måste
scania r500: Jo borde kunna hamna där. Det enda jag lejer för är utläggning av betongen räknar med att gräva fylla upp och singla tar en lördag söndag i anspråk sen sätta element en helg med armering.sen kanske man gör lite i mellan på vardagar också.
ior005: Ska bygga hus på 137kvm. Undrar om någon har riktpris för platta inklusive pålning ca 10meter?
MMR: Alla hus har ju olika förutsättningar, men får vår del har vi en gammal dränering på den andra långsidan som vätter mot trädgården som vi räknar med att göra om till våren. På den sidan ligger även ett badrum som är den enda rummet i källaren där vi har lite komfortkrav. Då den en befintliga dräneringen är felaktigt gjord så ställer den nog till mer skada än nytta, så
ricebridge: edit: Ska förstås inte stå "dränerings"rör i sista meningen utan vanliga rör, ja, ni fattar.
släggan78: Hej. Jag har dränerat runt 3 sidor på ett hus med källare. Fjärde sidan är där en stor terrass med gjuten platta stensatt och snyggt så där vill vi inte börja riva. Kan man dränera väggen invändigt och hur i så fall? Var kopplar man in dräneringen och hur? Tacksam för svar inför helgarbetet med en stor bilmaskin ;)
Ugglan: Intressant lösning och fin skiss! I princip skulle det likna en vanlig källarvägg... fast den inte är rak. Med invändig drännering. Borde fungera!? Hur diverse fuktvandringar m.m. fungerar är sedan en annan fråga... En källare kan man väll egentligen aldrig få bra... Om gör så här är det säkert så bra man kan göra?! Väl så god som många vanliga källare?
syndikate: okej de va hemskt hög dränering de! okej jo du får pröva alltid värt ett försök:)
Jasse64: Läs på ex. Isodräns hemsida. Det finns tydliga instruktioner om hur du ska göra med väggpartier som ansluter till källarväggen.
Raginglynx: Är det någon som känner till en firma som gjuter platta till bra pris i Västra Götaland? Vi bor i Alingsås, men ett visst resavstånd kan fungera :) PM:a gärna! MVH //Raginglynx
Sommartorparn: [citat] Kort svar på långt inlägg: Nej, man betalar inget till markägaren för ett servitut. Möjligtvis kan man komma överens om en engångssumma i samband med att man skriver servitutet. Men sedan inget mer. Det verkar enkelt att lägga en infiltration i en åker, men jag vet inte i vilken mån bonden störs av luftningsrören och att man kan vilja komma till för att sköta anläggningen.
JOW: Det är inte höjden på plinten som är problemet, utan bärigheten i marken. Det kanske behöver pålas? Det är nog läge att ta hjälp i sådana fall.