9 262 läst ·
28 svar
9k läst
28 svar
förlänga betongplatta?
Sida 1 av 2
Medlem
· västernorrland
· 17 inlägg
Hej.
Ska göra en utbyggnad av vardagsrummet i en innervinkel på huset och snickarna rekomenderade att man inte gjöt samman betongplattorna.
Finns det stora risker om man gör det?
tycker det skulle bli mera stabilt om man kunda gjuta samma dom.
Någon som sitter inne på erfarenheter och kunskaper angående detta?
Ska göra en utbyggnad av vardagsrummet i en innervinkel på huset och snickarna rekomenderade att man inte gjöt samman betongplattorna.
Finns det stora risker om man gör det?
tycker det skulle bli mera stabilt om man kunda gjuta samma dom.
Någon som sitter inne på erfarenheter och kunskaper angående detta?
Medlem
· västernorrland
· 17 inlägg
hej.
så det är att rekomendera att inte gjuta samman dom då?
skulle vara enklare med att fixa till golvet efteråt bara om man fick gjuta samman
så det är att rekomendera att inte gjuta samman dom då?
skulle vara enklare med att fixa till golvet efteråt bara om man fick gjuta samman
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag fattar inte varför plattorna inte ska sitta ihop. Det blir som 2 båtar som kan flyta iväg. Måste ju bli mer sprickbildning.
Jag har på två ställen armerat och bultat ihop för att det inte ska bli glipor.
Är det någon som kan ge en god förklaring att jag har fel för i sommar blir det en platta till som ska sitta ihop med en tidigare.
Protte
Jag har på två ställen armerat och bultat ihop för att det inte ska bli glipor.
Är det någon som kan ge en god förklaring att jag har fel för i sommar blir det en platta till som ska sitta ihop med en tidigare.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Men om plattorna sitter ihop så kan de inte röra sig gentemot varandra.
Gräver man måttligt och Paddar så ska det väl inte sätta sig så mycket.
När man bygger nytt så gör man helplatta, inte en platta för varje rum.
Protte
Gräver man måttligt och Paddar så ska det väl inte sätta sig så mycket.
När man bygger nytt så gör man helplatta, inte en platta för varje rum.
Protte
Det är strunt samma hur man gör den nya plattan kommer att leva sitt eget liv. Först och främst så krymper
ny gjuten betong under det första året, och marken kommer att sätta sig det är oundvikligt det är bara en fråga om hur mycket.Det är bättre att då göra en dilatationsfog (dillfog) och att man gör en snygg avdelning i parkettgolvet.
ny gjuten betong under det första året, och marken kommer att sätta sig det är oundvikligt det är bara en fråga om hur mycket.Det är bättre att då göra en dilatationsfog (dillfog) och att man gör en snygg avdelning i parkettgolvet.
Vi hade inga problem när vi gjöt på 25 m2 till det gamla köket helt utan att armera ihop det, men så här i efterhand tror jag det beror på följande.
1. Plattan stod i ca 1 år innan vi byggde på den
2. Vi gjöt på ca 10 cm armerad snabbcement över både den gamla och nya delen så att det blev ett sammanhängande golv.
3. Vi har ingen fogning mellan de rustika golvplattorna, finns det sprickor så syns dom inte
Vi hade kanske lite tur där..
Ett flytande trägolv över hela borde också klara sig bra tycker jag.
1. Plattan stod i ca 1 år innan vi byggde på den
2. Vi gjöt på ca 10 cm armerad snabbcement över både den gamla och nya delen så att det blev ett sammanhängande golv.
3. Vi har ingen fogning mellan de rustika golvplattorna, finns det sprickor så syns dom inte
Vi hade kanske lite tur där..
Ett flytande trägolv över hela borde också klara sig bra tycker jag.
Medlem
· västernorrland
· 17 inlägg
så hur gör man praktiskt när man armerar ihop plattorna då?
Hur mkt krävs det? ska man göra den nya plattan lite tjockare för att klara avv lite rörelser som kan uppstå? Blir ju i en innervinkel på huset så det blir på på 2 sidor och blir ca 13-14 m2
Hur mkt krävs det? ska man göra den nya plattan lite tjockare för att klara avv lite rörelser som kan uppstå? Blir ju i en innervinkel på huset så det blir på på 2 sidor och blir ca 13-14 m2
Man kan göra på bägge sätten, inget är rätt eller fel. Rent tekniskt är det svårt att gjuta ihop dom eftersom fogen måste klara alla de laster som uppkommer - de kan vara enorma om marken sätter sig en aning.
Jag har ett liknande problem att handskas med, dock inte med en vinkel. Det lutar åt att jag väljer lösningen med hopgjutning men det beror på att jag (förhoppningsvis) har berg under delen som skall byggas till.
Jag har ett liknande problem att handskas med, dock inte med en vinkel. Det lutar åt att jag väljer lösningen med hopgjutning men det beror på att jag (förhoppningsvis) har berg under delen som skall byggas till.
Jag hade aldrig gjutit ihop dem om jag vore du. Grannen gjorde det för 6 år sedan och har sprickor rakt genom huset som kostar en hel del att åtgärda. Först såg man bara de i väggar och tak men när man bröt upp golvet var där 1cm breda sprickor!! Ny betong är mer elastisk och när vattnet avdunstat och betongen satt sig och fått härda ordentligt DÅ kanske, men det tar nog minst 2 år för att vara på den säkra sidan.
Betong är inte särskilt elastisk. Den härdar till nära sin sluthållfasthet på någon månad, därefter händer det inte mycket annat än i omgivningen. Jag vet inte hur sprickorna ser ut hos din granne men om de uppträder koncentrerat till skarven så låter det som om man inte lyckats förbinda delarna tillräckligt - man har fått två delar där den ena rör sig och den andra står still. Då har man givetvis gjort fel och misslyckats med sin konstruktionslösning eller i sitt utförande. Börja med att ta konstruktören i örat! 
Oavsett vilken lösning man väljer så är ju markarbetet oerhört viktigt. Att förankra den nya delen för att ta upp de laster som uppstår om allt ger sig iväg låter sig knappast göras. I mitt fall kommer jag förbinda den nya plattans armering till den gamla genom kemankare. Jag räknar med att kunna ta upp rena draglaster samt skjuv för att ta en del av den last som annars skulle ge upphov till jordtryck mot befintlig källarvägg. Moment försöker jag undvika genom att grundlägga direkt på berg alternativt på gjutna grävpålar.
Oavsett vilken lösning man väljer så är ju markarbetet oerhört viktigt. Att förankra den nya delen för att ta upp de laster som uppstår om allt ger sig iväg låter sig knappast göras. I mitt fall kommer jag förbinda den nya plattans armering till den gamla genom kemankare. Jag räknar med att kunna ta upp rena draglaster samt skjuv för att ta en del av den last som annars skulle ge upphov till jordtryck mot befintlig källarvägg. Moment försöker jag undvika genom att grundlägga direkt på berg alternativt på gjutna grävpålar.