bygg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,

Mitt första inlägg på detta eminenta forum som jag med intresse följt under en längre tid.

Jag gjuter en platta i befintlig krypgrund. När plattan är gjuten så river jag överbyggnaden och bygger nytt i lösvirke. På detta sätt så har jag haft byggarbetsplatsen under tak.

Jag har grävt ur grunden, hinkat i grus, paddat, lagt 30cm markisolering, golvvärmeslingor och nu senast lagt ut armeringsmattorna.

När plattan är gjuten och innan jag reser den nya stommen kommer jag att gräva en "monsterdränering" och samtidigt passa på att ställa markisolering på högkant på grundmurens utsida.

Snart kommer gjutgubben (som vill gjuta med SKB). Frossan tilltar!!

Nu till den egentliga frågan:

Min tanke är att gjuta plattan i våg med grundmurens högsta nivå. Gjutningen kommer alltså att "klistra fast" direkt mot insidan av grundmuren. Jag har tagit del av andra lösningar där man har isolering mellan plattan och grundmuren. Min plan är som sagt att ha den stående isoleringen på utsidan. Är det därtill läge för mig att ta fram den stora Hilti´n och borra in armering i muren och sammanfoga med armeringsmattorna?

Synpunkter mottages tacksamt.

armeringbygg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej, och välkommen till Forumet. Är inte säker på att jag hänger med rikltigt, men Du menar att du fyllt igen krypgrunden och gjuter platta över. Jag har gjort så själv, på en husgrund där sommarstugan brunnit.Krypgrunden här var 2 meter djup, och måtten 10X22 meter, så det gick 600 ton massor åt att fylla upp. I grunden fanns även 4 hjärtväggar. Ovanpå alltsammans satte jag 300mm kantelement, för att få upp huset i höjd.
Men vad innehåller din grundmur, Leca, suggor eller gjuten, jo du får se till att ankra fast armerinsmattorna i sidorna. Nu är du väl så långt framme, så inget går att ändra på, men ide`hade kanske varit att låta plattan ligga på muren, och forma upp de 100mm till betongen, eller kanske högre om inte grundmuren ligger i våg. Men har du lyckats padda utan att oroa sidorna, så klarar det sig nog. Jag var däremot orolig när jag paddade, så utmed sidorna använde jag stampen, då den slår rakt nedåt.

Tack för svar,

Min grundmur är gjuten. Grundmuren kommer tjänstgöra som "L-element". Grundmuren är inte i våg, när plattan är gjuten blir det att knacka ner det som inte är i nivå med plattan. Jag tolkar dig som så att plattan kan gjutas och förankras mot muren. Vid dräneringen isoleras muren från utsidan.

ja ta och borra/plugga in i grundmuren (beroende på hur stark denna är, långa franska som går in på plattan. Nuvarande vägg ser ut att ligga på grundmuren delvis, går det inte att rensa upp hela vägen, och få ned en mazonite/playwood remsa som form där, så får du plattan i våg. När väggarna rives, får du putsa till övergången platta/mur. Räkna inte med att betongen klistrar sig i grundmuren, = kommer alltid att bli en spricka där. Viktigt att du håller muren ren, och fuktig (spola den)är plattan gjutes.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.