Hej.

Pga sluttande tomt är jag inne på att använda en sk krypgrund. Är det någon som använt detta byggsätt i samband med att man byggt en Smålandsvilla ? Ang kostnader, vad kan en krypgrund kosta med dessa förutsättningar: Hus Nybro (byggarea 136,5 / boarea 119,1), tomten lutar ca 1, 80 meter från högsta till lägsta punkt.

Tacksam för all respons.:)

Mvh

Berne

BERNE skrev:
Hej.

Pga sluttande tomt är jag inne på att använda en sk krypgrund. Är det någon som använt detta byggsätt i samband med att man byggt en Smålandsvilla ? Ang kostnader, vad kan en krypgrund kosta med dessa förutsättningar: Hus Nybro (byggarea 136,5 / boarea 119,1), tomten lutar ca 1, 80 meter från högsta till lägsta punkt.

Tacksam för all respons.:)

Mvh

Berne
Vi har byggt ett villa Kalmar på en lite sluttande mark. Tomten sluttar 2.75m från nollpunkten i ena ändan av tomten till andra sidan. Tomten är 42m lång. Själva huset står väl där marken hade -1.0 från nollpunkten ungefär dvs 1.75m högre än lägsta punkten.
Jag är ingen expert på grundförutsättningar, men de höjde upp marken så att den blev högsta punkt, för att det inte ska rinna massor av vatten mot huset antar jag. Det betyder att vi fick fylla upp tomten med massor av fyllnadsmassor för att inte det ska slutta allt för mycket. Någonstans sluttar det såklart ändå men vi gjorde sluttningen i slutet av tomten. Ett annat alternativ är att göra etapper. Jag tror det inte går att få Smålandsvillan med annat än krypgrund.

Vi betalade 330k för allt, dvs grund och alla fyllnadsmassor samt grovplanering av tomten. Även stenkistor och sånt som är till regnvatten, el och vatten från tomtgräns in i hus, ett par träd som fick fällas och en stor sten som flyttades. Vi behövde dock inte spränga något. Om jag inte kommer ihåg fel slutade det väl med närmare 400 m3 fyllnadsmassor och 200-300 ton stenmassor.

http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/116927-villa-kalmar-i-uppland.html

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.