S
sukke2k: Det lät intressant de där men färdigarmerad betong men samtidigt så är man ju inte sugen på betala 2-300kr säcken för detta syftet. Risken är nog stor att sådan betong är väldigt dyr. Fiberförstärkt cement kan säkert funka ja måste kika mer på vad det är men som det ser ut nu så får jag väl helt enkelt ta mig i kragen och börja klippa till armering för detta. De blev
5 svar · 1,5k läst
titanium
titanium: Vi hade en sådan väg du beskriver. Nästan okörbar på våren och stenhård på sommaren. Om det regnat flera dagar i sträck också lite lerig att köra på. Vi tänkte att vi börjar med att dränera, dvs. dika vägen, för att sedan lägga på ytmaterial. Resultatet av den extra dikningen blev över förväntan. Vi har inte behövt lägga något extra material att köra på. Bara lite
5 svar · 17,3k läst
V
verktygsgurun: Det är lättare med kant-element som är i L-form.
2 svar · 4,0k läst
MathiasS
MathiasS: Jag har hyrt från flera olika uthyrare jag hittat på blocket, alla har haft försäkringar med liknande villkor. Självrisken är dock rätt hög (3-5k) men bättre de än att köpa ny grävare....
5 svar · 11,6k läst
C
cazet: om man ska blanda in vattenglas i grovbetong vilket blandnings förhållande (vatten - vattenglas)ska det va vid gjutning ?
0 svar · 1,6k läst
B
brevik: Hej! Vi har en sluttning ner mot vägen och mot vår granne har vi en gammal platsgjuten mur eftersom vi har högre marknivå än grannen. På grund av lite utfyllnad både från vår och grannens sida är nu denna mur ungefär i marknivå. Jag skulle vilja höja den cirka 30-40 cm. Det är en ganska rejäl sluttning ner mot vägen. Det kommer inte vara speciellt stort marktryck mot denna nya
0 svar · 2,2k läst
Suhagg
Suhagg: Hittade denna guide för att sätta grunden när jag väl vet var den ska vara i förhållande till garaget. Skulle behöva en skiss på detta så jag förstår bättre. Verkar den smart? Det kanske är bäst att börja med denna för att få det ganska bra från början och sedan gå över till kryssmätning hörn till hörn. [citat] Och sen vanlig hörn till hörn kryssmätning. Tycker det blir
5 svar · 5,1k läst
C
SBH: tätskikt funkar men finns ju liner också
4 svar · 7,6k läst
T
tobben87: Är det en väldigt stor sten? Då borde det väl gå att borra och slå ner ett armeringsjärn i den, så gjuter du ihop plint och sten. Så får man gräva lite lagom runt stenen så att man får ner lite isolering kring plinten för att motverka tjälen.Vet inte om det är bäst att göra på detta sättet, men så hade jag gjort i alla fall... //Tobben
1 svar · 3,0k läst
M
Mats: Vårt eget sälj och skänkes forum kräver lite fler inlägg/registreringstid än vad du har för nuvarande men du har ju tex alla anonser, blocket osv. En helt vanlig skylt i tomtgränsen om fyllningsmassor bortskänkes kan funka också
6 svar · 2,9k läst
C
CraneIsland: Kanske att det här kan vara något att jobba med ovan jord: http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg/isolering/cellplast/cellplast-graphite-for-grund-tak-och-fasadisolering/p-165789
8 svar · 2,6k läst
T
Tagg: Jag behöver råd angående förarbete inför trappa. Trappa skall gjutas och kommer att vara ca 4,5m bred och 2,5m djup med 3steg. Den kommer att väga en hel del. Nu kommer jag till markförberedelserna innan gjutning frågan är om det är rätt att först gräva ut 40cm under nedersta gjutningshöjd. Lägga i 20cm Bärlager 0-32 som paddas och sedan 20cm Makadam 16.32 som paddas. Skall man
0 svar · 4,1k läst
·
G
gaia: finns inget bättre lösning för en fuktig källare än att stänga alla fönster och starta en avfuktare inställd på ca 60% RF. Avfuktaren samlar fukten i sin behållare och alstrar lite värme också så den jobbar bra för sitt lön :). Om man värmer så måste man ju vädra ut den varma ( dyra ) luften för att bli av med ångan och sänka fuktigheten. Man ska helst inte ställa organisk
16 svar · 9,7k läst
E
EndZone: Tilläggas skall, att det även finns en liten trappa byggd av munksten med stenmjöl inuti. Denna är byggd ovanpå resten av stenläggningen och ligger an mot samma yttervägg. Denna är till för att nå upp till sovrummets ytterdörr. På insidan av källarväggen ser man även att denna trappa har tryckt in fukt i väggen. Alltså ovan marknivå.
4 svar · 2,0k läst
A
agalychnis: Ingen som vet?
1 svar · 1,1k läst
P
palman87: Kapa ner rören så att dexlarna(vette tusan hur det stavas) Kommer i nivå med plattorna. Kolla bara så det inte är gamla keramik rör, typ höganäs rör. Dom spricker väldigt lätt när dom är gamla. Är det såna så får du vara lite extra försiktig. ett tips när du kapar gamla betong rör är att ta en står soppsäck, knycklar ihop den till en boll som är lite större än röret.
2 svar · 2,8k läst
P
palman87: 5cm blir nog bra:)
7 svar · 16,0k läst
tihimas
tihimas: Menar du att man skall ställa en carport på det sedan?
5 svar · 4,2k läst
S
Smiley76: Postade denna fråga i Miljö och Hälsa forumet men det kanske passar bättre här: http://www.byggahus.se/forum/miljo-halsa/191469-fuktmatare-hemmabruk.html (Hittade inget sätt att flytta ett ämne ifrån ett forum till ett annat) /Nicklas
0 svar · 1,4k läst
R
RickeP: [citat] Skönt att det funkade och jättebra att du återkopplade, det borde fler göra.
8 svar · 2,4k läst
·
H
hockey1976: Jag skulle vilja jämna ut nivån lite på marken i trädgården. Funderar därför på att anlägga en mur som tar upp höjdskillnader. Den behöver inte vara speciellt hög, en halvmeter räcker, sedan kanske 4 meter lång. Jag funderar på lecasten eftersom att det verkar billigt. Till en början. Vad ställs för krav på underhållet när muren ska vara så liten? Det kommer ju ligga
0 svar · 1,6k läst
T
Tobbeern: Flyttat till Isoleringsforumet
0 svar · 881 läst
Martin_B
Martin_B: Tror ni det behövs dränering runt garaget, med tanke på att hela byggnaden omsluts av asfalt? Borde väl vara såpass tätt att där inte blir nämnvärt med vatten under asfalten tycker jag?
17 svar · 5,9k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: En kompis till mej höjde hela sitt hus 80cm genom att först gjuta en sula och sedan mura upp lecablock till önskad höjd, sedan fylla upp på insidan med singel, frigolit och betong...
1 svar · 3,6k läst
V
vishtasp: Hej, Jag ska formulera om min fråga i hopp om att få svar. Skulle jag kunna bila upp ett befintligt golv för att isolera, installera golvvärme, och gjuta igen, utan att det får konsekvenser med avseende på fukt. Kan man lägga isoleringen direkt på den ursprungliga plattan och sedan gjuta ovanpå isoleringen? Jag bifogar en ritning som visar hur det ser ut i verkligheten. I områden med
0 svar · 2,2k läst
·
K
Kobolt: Härligt, jag får se till att packa det bra. Fred vom Jupiter; jag såg din tråd men tyckte att taktegel och murbruk inte var riktigt samma sak. Murbruk känns lite tåligare (åtminstone om man gör ett ovetenskapligt test med en hammare).
5 svar · 3,8k läst
M
Mats H: Hej. Hur har det gått för dig? Vill åxå att någon ska svara här, då jag åxå har tänkt på det på mitt Hjältevadhus från -89 ///Mats
1 svar · 2,6k läst
G
Gabbe1: Om du menar kantbalken så brukar de ofta vara 300-400mm.
1 svar · 1,1k läst
P
Proton: Har schaktat ur matjord ca 50cm under nivån jag tänkt lägga mina ALBA-kantelement. Botten är sand/lera, stadig med bra dräneringsförmåga (inget kladd). Jag har tänkt att man kan fylla upp botten enligt följande: 1) Markduk över hela botten och ca 1.5m utanför plattkant 2) fyller 3dm med 0-90 och paddar 3) Fyller 2dm med makadam 4-8 upp till rätt nivå för kantelementen att stå på.
0 svar · 1,6k läst
F
Forbo: Nej, men du kan nog räkna med att de fungerar lika bra som andra motsvarande skivor...
3 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.