Dränerade vårat hus för cirka 5 år sedan.
Vi gjöt med grovbetong eller standard cement (minns inte vilket) i vecket mellan grundens sula och källarväggen för att få en lutning och satte sedan membranet över.
Saken är den att jag minns inte hur länge vi väntade på att betonget/cementet skulle härda. Men jag tror att det var runt 7 dagar. Är det något problem med att det inte fick härda utan membranet över sig längre? Jag menar, det är ju ändå inte 100% fukt fritt när nere ändå. Har för övrigt inga problem med fukt eller lukt i källaren. Så, kan jag sova lungt?

Har du grubblat på det i 5 år?

Jag väntade inte ens så länge, tror det 3 dagar eller vad det nu blev och jag sover gott :D

Tror inte att det skall vara några bekymmer det är ju inte helt tätt åt andra håll så fukten försvinner...

Okej ;)
Låter tryggt!
Jag bara kom på det. Är nog ingen fara alls. Har hunnit snacka med några andra som är i byggar taget och de tycker inte heller det ska vara något problem.
Fast jag minns inte om det var tjära in mot väggen, då kan ju inte fukten dras inåt heller. Men det där membranet är nog inte 100% tätt heller i infästningen.

Helt rätt tänkt men i ditt fall behöver du inte oroa dig. Det händer ibland på byggen med håldäck att entreprenören beställer en lite billigare betong till foggjutningen. Det kan ge fuktproblem längre fram. I en sådan fog är det ju hundratals liter med vatten, dessutom ganska koncentrerat.

Du menar att de har fukt mellan sektionerna/plattorna och täcker över dem? Och detta blir då i bostadens boende nivå? Kan ju inte vara bra. Men, säger ni att jag inte behöver oroa mig så oroar jag mig inte. Då kan jag ägna mig åt andra byggnationer!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.