6 792 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Bergkross 0-16 eller makadam 8-16
I samband med åtgärd av fukt i grunden har jag nu delvis kommit ner till marken.
Jag behöver jämna ut med lite fyllning innan jag lägger plastfolien. Från början hade jag tänkt att beställa makadam men är lite rädd att jag trampar sönder plasten mot de skarpa kanterna.
Är det bättre/säkrare med kross 0-16, som kan krattas ut lite jämnare?
Jag kommer i alla fall att behöva båda fraktionern senare för andra ändamål.
Jag behöver jämna ut med lite fyllning innan jag lägger plastfolien. Från början hade jag tänkt att beställa makadam men är lite rädd att jag trampar sönder plasten mot de skarpa kanterna.
Är det bättre/säkrare med kross 0-16, som kan krattas ut lite jämnare?
Jag kommer i alla fall att behöva båda fraktionern senare för andra ändamål.
Pratar vi inomhus, under källargolvet? Tänker du isolera innan du gjuter nytt golv? Isåfall är det bättre att lägga plasten mellan cellplastskikten, där ligger den mest skyddad.
Jag skulle inte rekommendera en 0-16 fraktion under golvet, för det är inte kapillärbrytande på samma sätt som 8-16 är.
Jag skulle inte rekommendera en 0-16 fraktion under golvet, för det är inte kapillärbrytande på samma sätt som 8-16 är.
Tack för ett imponerande snabbt svar. Ursäkta att jag var lite otydlig.
Vi pratar om ett träbjälklag i ett 34 år gammalt fritidshus med klassisk fuktskada i torpargrunden, som jag nu har börjat åtgärda. Jag tänker alltså lägga plast på marken innan jag byter ut bärlinan, troligen så monterar jag en avfuktare enligt lfs anvisningar. Jag var också inne på tanken att 8-16 är bättre just med tanke på att den är kapillärbrytande, men jag är kanske inte helt övertygad om att det spelar så stor roll i det här sammanhanget. Men är tacksam för råd och tips.
Vi pratar om ett träbjälklag i ett 34 år gammalt fritidshus med klassisk fuktskada i torpargrunden, som jag nu har börjat åtgärda. Jag tänker alltså lägga plast på marken innan jag byter ut bärlinan, troligen så monterar jag en avfuktare enligt lfs anvisningar. Jag var också inne på tanken att 8-16 är bättre just med tanke på att den är kapillärbrytande, men jag är kanske inte helt övertygad om att det spelar så stor roll i det här sammanhanget. Men är tacksam för råd och tips.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Nu har jag redan beställt makadam 8-16, leverans imorgon. Tack för hjälpen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden