Grund & Markarbeten
Göran.W: Ncc roads 031 - 57 69 80 ska kunna hjälpa dig. Vet dom lagt asfaltskross som det heter i Malmö så dom bör kunna fixa det i Göteborgs trakten med.
Tallbarr: Vad ska du använda avloppet till? Är det en brunn som vanligtvis sitter vid källaringångar? Dessa är kopplade på dräneringen vanligtvis. Annat avlopp ska du inte lägga på dräneringen.
Anna_H: Det är kattens skalle som är måttet och den är inte mer än 5 cm hög på sin höjd, på en klen huskatt. Nätet är ju dessutom böjligt, så väljer du hönsnät måste du fästa ner väldigt tätt mot marken, ta kycklingnät istället som har mycket mindre hål. Enkelt att fästa i trä med häftpistol.
jonas7412: 7. Isolering och sorptionsavfuktare till krygrund verkar kosta ca 30-40,000:-. Skulle man kunna tänka sig att sätta en luft-luft-värmepump till krypgrunden och/eller källaren istället och därmed spara 50% kostnader oxh få varmare fötter?
Gabbe1: Jag kommer oxå lägga 110mm avloppsrör för tilluft i min kommande platta. Närmast kaminen blir det rostritt och övriga delen som går ut blir vanlig plast.
freddeh: När jag dränerade om i somras (aug 2011) blev det fastpris på själva dräneringsjobbet, vilket alla som lämnade offerter (4 st) gav, ingen ville köra på löpande räkning. Om det blev arbeten utöver fastpris var det 300 kr/h plus moms utan maskin och 650kr/h ex moms med maskin.
matiashr: Jag tänkte mest på om det är görbart... dräneringen ligger uppskattningsvis ca 20-30cm under golvet, (dränerade i somras, men kommer inteihåg exakt djup. Det finns ett avloppsrör till brunnen i garaget, men det går i en annan riktning än jag tänkte mig gropen. skulle gisningsvis behöva en pump för ev dräneringsvatten. Djup har jag inte funderat så mycket på, men det klart att
parper: @gstv Väntade på den kommentaren =) Givetvis har du rätt i det, därför jag sade som jag sa samt vidhäftningen är ju sådär. Samt armeringen jag har är ju den du säger. Det är ju inte så att jag har ersatt armeringen med värmerören heller men de ligger ju där och de lägger ju till någon slags armeringseffekt... Skulle dock vara kul och se vad den är om man kunde beräkna den. En
Donatello: Vet inte om detta är rätt kategori, men hittade inget annat så here we go. Har fått ett rum över i källaren och en gammal plan/dröm verkar kunna gå i lås, nämligen att få till en replokal i källaren där jag kan hysa in alla mina gitarrförstärkare, trummor, PA-högtalare etc. Rummert ligger under vårt uterum och har inga fönster etc. så ljudisoleringen är rätt god. Vi har haft
Anders_Nilsson: Tittar på ett hus med halv källare. Behöver nog dräneras om på sikt, dock inget akut. Problemet är ju att en av väggarna är svår att komma åt eftersom där ligger vardagsrummets golv. Hur gör man för att dränera om hus med halv källare? /Anders
Douglas L: Jo det är tanken att använda grannens överblivna massor till grovplanering av tomten (som jag för övrigt står på när bilden tas). Har följ husen runt omkring och deras uppfyllning, ser seriöst och bra ut med en lekmans ögon. Markfirman frågade hur högt vi ville ha huset..hmm så högt man kan utan att det förstör "gatubilden" i förhållande till grannarna. Men så klart ju höge
SBH: tänk på att även om ni har vibrobalk så behöver ni en stav vibrator ändå. balken tar ungefär tio-15cm ner i massan. så glöm inte använda víbrostav i alla "balkar".
Henrietta70: Funderar på alla olika valmöjligheter som dyker upp när man ska välja dräneringsmaterialet. När det gäller slang. Hur är kokosslangen? Varför väljer man kokos? Dimensionerna är även annorlunda på kokosslangarna jämfört med vanliga slangar, varför? Vad har ni valt för typ av slangar? Varför?
Kakelfog: Jodå, geoduk har dom. Nu diskuterar dom fall på gamla brunnen resp mot gatan så vi får väl se om de blir någon överaskning där. Fall mot gatan bör det vara med råge men om brunnen är tillräckligt djup vet jag inte ännu. Om fallet mot gatan är tveksamt kan man väl sätta dit något form av rör där flödet bara går åt ena hållet? Minns inte vad det heter :)
Locke: [citat] Ja, det finns många sätt att göra det på. Jag brukar rekommendera kapillärbrytande material hela vägen upp. Vet att många vill ha rabatter och buskar kring husväggarna och det är ju snyggt. Problemet med att ha lera, jord och silt nära huset är, förutom att det fungerar som ett vått skikt rund grundmuren också att det så småningom letar sig vidare in i de materialen som
Henrietta70: Shit - shit =O/ Den här ritningen har vi på avvattningen. Var börjar jag söka felet? Bonden har kört sönder dräneringsröret som går i nederst på bilden mellan vår tomt och hans åker - kan detta bidra till problemet? Nivåskildnaden är kanske en meter från brunnen och ner till tomtgränsen.
nahoj neval: Pris jag söker är - före Rotavdrag - Överblivet material skall köras bort - Grovplanering (grusbädd) - Det är full tillgänglighet runt fastigheten - Inga hålkärl mellan platta och vägg - exkl blästring - Isodrän 100 mm Troligtvis är det dåligt fyllnadsmaterial eftersom det är en gammal kåk så man måste räkna med nytt material (grus etc).
Uffe_xx: Du kan hjälpa till med vatten eller luft med tryck i slangen, sök på "venturi pump" "venturi effect" på Youtube, se t.ex. här för principen http://www.youtube.com/watch?v=-0YWHqDK--E och här en källarlösning http://www.youtube.com/watch?v=Ds21daLDcK8&feature=related
Locke: Fördelen med kryprumsproblem är att man med ganska stor säkerhet kan säga vad som orsakat dem och därmed göra en bedömning av vilka åtgärder som krävs för att rätta till dom. Det innebär att man kan värdera problemet i eget arbete och / eller pengar. Mer diffusa fuktproblem som lokala mögelangrepp, elak lukt som vars ursprung inte lätt kan hittas et cetera riskerar att föra med
Cippe: Hej. Jag är ute på jakt efter en seriös byggfirma, i Göteborgstrakten som kan lägga Nivell-golv. Tacksam för hjälp.
Alfred Jonsson: Varför skulle det inte gå att lyfta hela garaget menar du?
larsakeni: Dränerade om för drygt ett år sedan. Fick information att jag skull vänta 1 år innan jag målade om i källaren. Har nu mätt fukthalten i golv och vägg nära golv. Hittar 14-16% fuktighet! Är det någon som kan tala om om uppmätt fukthalt är ok för att måla på. Har frågat färghandlare och de vet inte. Dumt nog mätte jag inte upp fukthalten för dräneringsarbetena. Ser fram emot
byggankan: Detta med häckar är väl en evig orsak till bråk. Eftersom att den står på er sida så måste den rimligen betraktas som er. Däremot så kommer ni inte få sätta upp ett plank utan bygglov och grannarna lär väl höras angående det och neka. Rent juridiskt så vet jag ju ingenting om plattorna på er tomt men rent logiskt så borde de få skylla sig själva om de ligger på er tomt och
Erik Link: Jag vill bygga ut med källare och vill helst ha gjutna betongkällarväggar. Takhöjden i källaren ska vara omkring 2,10 och jorddjupet utanför är 1,50 till 1,80. Väggens längd är 6m men det är nog lämpligt med en bärande mellanvägg så den fria vägglängden blir omkr 3m. Jag tänkte ha lättklinkerbjälklag ovanpå men vill kunna ha rätt tung last på detta t.ex. fyllda bokhyllor
dosken: Hej, Har ett fritidshus från -69 med källare murad i lättbetong direkt på berg som sluttar ned mot källarmuren. Nu har jag tänkt bygga ut huset med ett duschrum/toa på ca 8 kvm. Där jag tänkte bygga ut är det ca 1 meter ner till berget (har tidigare grävt upp runt huset och dränerat så gått det nu går) Jag funderar på att gräva bort all jord (sandjord) de ca 8 kubikmetrarna som
Kakelfog: Startar ny tråd som endast behandlar mitt bärlager för en kommande platta till mitt framtida uterum. Detta efter dränering. Jag har just nu några som sköter dräneringsarbetet åt mig. Där jag ska ha mitt uterum vill de fylla upp med grus pga sättningsrisken. Detta istället för den lerjord de grävt upp. Jag har bett en annan grävare kolla på jobbet som säger något helt annat
spjakob: [citat] Jag har inte kommit till något beslut. När jag skrev mitt första inlägg hade jag inte ens köpt tomt(en). Det är nu gjort, men det blev dock en annan tomt. Har dock samma fundering på den nya tomten, men behöver göra lite markundersökningar först för att ta reda på hur man kan gå vidare. Ett problem med den "nya" tomten är att det inte finns någon dagvattenledning för att
Exp11: Vi har ett fritidshus i Jämtland. Ligger på en ås. Torpargrund. Under köksgolvet en jordkällare. För några år sedan lät vi snickare lägga på ett nytt furugolv - 18 cm breda, 22 mm tjocka brädor. Lucka ner till källaren i samma material. Huset står ouppvärmt när vi inte är på plats. Förra året hade vi svårt att få upp luckan när vi anlände för sportlov. Efter några dagar,
andreasimner: Vad är det för typ av firma som räknar på såna saker? Inte en vanlig schaktfirma antar jag? Garaget och resten om rådet byggdes på 60-talet. Grannen har dock låtit borra för bergvärme så han kanske vet något mer....