K
KNe: Turspenna, blå färg är nog snyggast
1 svar · 937 läst
K
KNe: Camilla tycker du borde höra med kommunen om inte dom har en anslutning åt dig framdragen vid tomtgränsen, där kan du mot en kostnad koppla på både dagvattnet och dräneringen.
10 svar · 2,1k läst
A
Anders_Nilsson: Tittade på ett hus i liggtimmer med granitsockel från 1918. Problemet är att sockeln saknar kattgluggar (vad jag kunde se) och jag hittade ingen inspektionslucka för kryprummet i källaren (halv källare). Vad har jag missat, eller är detta vanligt? Brukar ju vara bra att kunna kolla hur bjälklaget ser ut i ett kryprum. Någon som kan kommentera vad man skall ge akt på vi köp? Ingen lukt
0 svar · 1,3k läst
N
nombz: [citat] Precis, det finns inget golv. Skumt att det står i den tekniska beskrivningen men aldrig gjordes. Planen blir att jag får göra det själv i efterhand då.
6 svar · 9,0k läst
K
KungAnka: Akta dig för att isolera källarväggen på insidan. Källarväggen blir kallare vilket ger mer kondens. Det behöver inte bli dåligt att göra så, men risken finns.
5 svar · 6,5k läst
K
KungAnka: Det är det bästa med att göra saker själv, man kan göra er experiment och se om det funkar. I proffslivet måste man nästan alltid ta i med hängslen och livrem.
10 svar · 4,4k läst
K
KungAnka: Nej en bergborr typ Cobra eller pionjär-borr men med med jordspett och uppdragare. Själva borrmaskinen finns lite varstans, men jordspett är Inte lätt att hitta. Borren används normalt till att borra i berg, men då har man en annan spets. I Stockholm finns bland annat Georent som hyr ut. Sök efter geoteknik på gula sidorna, det kostar inget att ringa och fråga. Idén att sätta en lång
10 svar · 28,3k läst
M
Malten: okej de lät bra, då kan ja släppa det bekymret :). jo dräneringen verkar funka som den ska, men ska gräva om det framöver, inte gjorts sen de byggdes -52, så då får man väll slänga ner en pumpbrunn åxå.
3 svar · 4,5k läst
K
kickassford: okej, ja egentligen skulle jag inte vilja ha yt/smältvattnet varken i avlopp eller dränering men jag har inget val om jag inte vill gräva 50m 2m djupt =/ funderar på hur man kan bygga ett tak utan att det ser för taskigt ut. hur är det gjort hos er andra som har källarnedgångar?
7 svar · 7,8k läst
·
T
thomasx: [citat] I detta fallet är det ingen väg som ska byggas, och själva plattan ingår inte i priset. Utöver förberedelse för plattan är det "bara" att skrapa av jorden där parkeringen framför garaget ska vara och lägga ut grus. Jag vet inte varför han skrivit byggväg i offerten, men jag antar ett det är någon standardskrivning han bara copy-paste'at. Finplanering ingår inte heller.
4 svar · 3,2k läst
S
scania r500: Empame! Bara grund ellementen går på cirka 80 000 till en sån platta ink golvvärme. Jag kommer att hamna på det men då gräver jag själv och fraktar grus och betong själv.
4 svar · 2,3k läst
L
Lucioperca: Nån som har erfarenhet av biokleen?
5 svar · 3,6k läst
L
larsson r: Protte , Varför har du mattan stickande upp o listen synlig när den ska avslutas 10 cm under marknivå
18 svar · 5,7k läst
prototypen
prototypen: Det går inte plugga ett dräneringsrör, vattnet rinner in och ut som det vill. Pluggar du änden så kommer vattnet att underminera marken runt röret så rinner det ut iaf. För grannsämjans skull, skarva ihop. Sedan kan man undra när det hela är nedlagt, skull tro på en 40-50 år och sedan då kanske med ett muntligt medgivande i samförstånd. Servitut behövs bara om man blir osams.
3 svar · 2,9k läst
S
swebichon: Tack för tipset. Fast dessa tankar kanske är overkill för att samla in vatten då de är livsmedelsgodkända så priset blir ganska stort. 9300 SEK + moms och frakt för en tank på 2.5 kubik. Någon som har förslag på andra företag?
6 svar · 6,1k läst
·
S
Sontan: Hej Nej, detta är mintgrönt och luktar "kemiskt". Bilderna kanske är för dåliga för att det skall synas. Nya bilder kommer i morgon.
4 svar · 1,1k läst
B
Bovalll: Tack båda. Det här kommer att gå lätt!
3 svar · 5,4k läst
A
SBH: fogskum funkar att fylla mot cellplast och rör
7 svar · 3,7k läst
·
H
huggan: Mindre än vecka om du har dom förhållandena beroende på hur djupt dom behöver gräva. Dom grävde ut en platta till mig på 25 kvm på en dag men jag hade en del flisberg också. Och detta var två meter djupt eftersom plattan var i källarplan.
1 svar · 3,6k läst
hahalj
hahalj: Har läst på mer om avfuktningssystem och det verkar ju inte alltför komplicerat. Är inte rädd för att göra jobbet själv, saknar behörighet för el så framdragning av det får man väl betala jobbet för. Men resten är ju inga konstigheter vad jag kan förstå.
7 svar · 6,7k läst
N
nombz: Jag har varit och tittat på ett hus som är väldigt intressant, men där källaren är oinredd. Det är i sutteräng så typ kanske 30% av väggarna ligger ovan mark. Frågan är vad oinredd verkligen betyder. Huset är byggt -90 och har vatten(och avlopp tydligen fast det såg jag inte) och el framdraget till källaren. Beskrivs "oinredd källavåning i sutteräng av mäklaren. Väggarna
0 svar · 1,6k läst
untilever
untilever: Jag köpte av XL-bygg. kolla med Ignucell. Jag fick snabb support via mejl!
7 svar · 5,9k läst
M
Mats: en dimensioneringsguide var önskad :) Dock är inte underliggare med dumt nog men bärlinorna får du i alla fall
4 svar · 7,3k läst
mexitegel
mexitegel: En rad med plattor närmast vägg/mur gör att det är enklare att klippa gräset, kanske minskar det risken för beväxning också. Dock verkar det inte vara en god idé att använda högtryckstvätten för att rengöra eftersom du då riskerar att trycka in porer längre in i materialet som sedan växer och då är det svårare eller omöjligt att bli av med problemet.. Använd någon form av
3 svar · 6,5k läst
Apprentice
Apprentice: Jag hade fixat en mur på ett avstånd som du kommer överrens med grannen i 7,5 graders lutning mot gatan. Lejt bort det, definitivt. På så sätt kommer du upp till huset med barnvagnar, rullstolar osv
39 svar · 17,5k läst
·
N
nypon: Kanske lite tunt, men har du inte tillgång till maskiner så skulle jag nog inte göra om det. Är marken bara hyffsad under så kommer det nog fungera. Men är det lera eller något annat sämre material då vettetusan. Detta förutsatt att du lägger plattor som man kan justera till, jag skulle inte lägga asfalt på. Det är för dyrt att göra om. Lycka till!
5 svar · 1,1k läst
N
nogood: Hej. Jag kommer under våren att ta bort en platta i ett rum i källaren på ett 50-tals hus. Jag har läst mycket i detta forum hur jag ska göra för att sedan återställa det. Hittar dock bara trådar om "golvvärme. Det jag tänkt mig är att gräva ur och isolera innan jag gjuter platta för att sedan lägga platon och något golv ovan detta. Min fundering är om jag får varmare golv genom
0 svar · 962 läst
C
corre: Man brukar säga 3mån torktid för ytor som byggs in med fuktspärrande ytskikt, typ badrum
3 svar · 2,6k läst
·
S
sukke2k: Det lät intressant de där men färdigarmerad betong men samtidigt så är man ju inte sugen på betala 2-300kr säcken för detta syftet. Risken är nog stor att sådan betong är väldigt dyr. Fiberförstärkt cement kan säkert funka ja måste kika mer på vad det är men som det ser ut nu så får jag väl helt enkelt ta mig i kragen och börja klippa till armering för detta. De blev
5 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.