Grund & Markarbeten
Locke: 1. Ja. Under gynnsamma omständigheter räcker det med något dygn för att det skall börja växa. 2. För att få reda på vad det är kan man skicka några provbitar på analys. Då får man också reda på om angreppet är pågående. Dessutom finns det mögel som inte syns med blotta ögat och för att krångla till det ytterligare finns det missfärgningar som ser ut som mögel men inte är
prototypen: 1. Avbeställ betongen. 2 såga ut rundningar av spånplatta/MDF/whatewer och klä med den föreslagna masoniten. Man kan behöva skarva rundningarna men det går bra med överlapp. 3 stötta men stöttorna får inte vara för branta, då kan formen lyfta. 4 vänta på din kompis eller skaffa en ny. Protte
Luxman: Jag bilade nyligen upp ett hål i vår krypgrund. (Fritidshus -sekelskifte) hålet blev väl ca 50x60 cm Jag snickrade bara en trälucka på gångjärn av lite överblivet panelvirke. Anticimex som var där och besiktigade grunden klagade inte över att åla sig in detta hål.
Getsome: Grundmuren går ner ca 40-50 cm på resten av huset dock har jag lägsta punkten på ett ställe ca 1.5 m ner för det är där avlopp och vatten kommer in och detta är en utgrävd del som är teglad & har betonggolv invändigt (som förra ägaren gjort) som jag kallar för typ service"källare" resten av grunden har dålig krypvänlighet på sina ställen 30-50 cm från marken.
Locke: Den här typen av frågor kommer upp titt som tätt. Här är en tråd där jag sammanfattade det där lite grann: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/193443-hjalp-dranering.html Jag tycker inte 0-16 är lämpligt runt huset. Vill du skapa en yta med avrinning fungerar det inte med ett kapillärsugande material. Lägg då hellre stenplattor eller om du nu skall ha sjösten så lägg
MathiasS: Har du inte naturligt fall från dränrörens nivå bort från huset måste du pumpa upp vattnet. Om du då pumpar till en stenkista eller bara ut på marken spelar ju ingen roll. Som sagts redan så krävs det ju ev en väldigt stor stenkista om du lägger den i lera.
catwalkqueen: Detta är jag också nyfiken på att veta då vi har en tomt med delvis berg på.
jojjan: Tack för svar! Vi får nog hoppa över det huset. Vi skulle vara beredda att bygga till (det lilla huset) om det skulle vara så, men det är för många saker som är osäkra här. Rör sig huset fortfarande, om inte, går det ens att lyfta till ett överkomligt pris... Hade vi bara tänkt bo i det hade det kanske varit ett alternativ att bara fixa golven, men att bygga på t.ex. en våning på
Ripper500: [citat] Har funderat på liknande, men cellplast till marken för min del kostar ca 10.000 kr ex frakt. Då har jag även tittat på byggmax där priset är ca 49 kr för 0,7kvm.
thomasx: En liten... ;) Jag som nybörjare har lagt 1,5 dag borrning, 1,5 dag spräckning so far, helt manuellt arbete. Men det är nog 1-2 dagar kvar för mig + 1-2 dagar med grävmaskin för att nå motsvarande status. Dock fortfarande klart mindre än de 1-2 veckor för 2 man med grävmaskin som "offerten" sa. Jag betalade totalt 1500 för kompressor + borrmaskin 2 borr och övriga avgifter från fre
jkarlberg: Om du nu ska ha det på plintar kanske det inte gör nåt om du inte lägger tillbaka nåt?
Rebeckaf: Denna fråga är för en bekants räkning. Om man har mindra än tre meter till fast mark (i detta fallet sandig-siltig morän enligt geoundersökningen), skulle man då istället för att påla kunna göra källargrund/suterräng som grävs ned till bärade jordlager? Känns ju roligare att lägga pengarna på ett utrymme som faktiskt kan användas till något än till betong i marken.
anders.ostling: Bump! Nu 3 år senare kan jag konstatera att det inte har blivit värre. Strax efter mitt sista inlägg så lånade jag en avfuktare som fick stå i nya delen under några veckor. Vill minnas att den fyllde behållaren, 50L, minst 3 gånger under den tiden. Har en fuktmätare som visar på 18-20% fukt i trädelar. Hur som helst har jag nu bestämt att köpa en avfuktare som en ren
camelot: Tack för svaren! Jag håller helt med själv sedan någon dag tillbaka: Jag bestämde mig för att gräva upp en gridstolpe och den hade en enorm betongklump under sig. Medan jag grävde började det sippra in vatten i hålet och efter att jag tagit en fika var det flera liter vatten som trängt ut från sidorna av hålet... Det råder ett rätt saftigt vattentryck från sidorna med andra ord.
svartöra: Jag tror det räcker med en vanlig avfuktare ja (det är vad jag själv har valt) men egentligen väljer man mellan två sätt att lösa problemet: - antingen ta dit en firma som troligen monterar en sorptionsavfuktare; man får betala en bra peng för installation, utrustning och sedan driften, men man är troligen av med problemet och man behöver inte bry sig mera. - eller så gör man det
Kackelbo: OK Haavard, så det innebär att min offert nästan ligger på det dubbla eftersom det var två gubbar under ca 4 dagar... Det bekräftar min egen uppfattning att en grävare borde kunna göra jobbet på en (1) dag. Frågan är om två gubbar gjuter plintar dubbelt så fort som en ensam? Har svårt att tänka mig det...
pastorola: Är det overkill med typ Isodrän på utsidan plattan eftersom jag inte har nån innervägg under mark? Eller kan inte utvändig cellplast (kanske både ovan/under marknivå) göra hela plattan varmare? Givet att man gör enligt tillverkarens anvisningar naturligtvis!
Locke: Jag använde Isovers skivor och kombinerade med System Platon. De där dränerande och isolerande skivorna tror jag inte på. Finns många trådar om det där.
Vroom: Vi skall bygga ett kallstall från Uteboxen, 90 kvm oisolerat med ett ramverk där man skjuter i spontat virke. En ganska enkel konstruktion alltså. Hur skulle ni göra grunden på ett kostnadseffektivt sätt? Vilka kantelement är att föredra?
Mikael_L: Börja med att rätta till på enklast möjliga vis, och ha lite koll på det under något år framåt, medan du funderar på hur stort du egentligen upplever problemet och hur ofta justeringar behöver göras. Så skulle i alla fall jag göra. Att dränera kan ev ställa till med mer. Dränerar man lera så sjunker det då torr lera krymper. Jag säger inte att det blir så, bara att dränering
Addan91: Har lagt i två rum, ett på 40m2 och ett mindre på 10m2. Tredje luftkanalen är för framtida andra rum. Värmer med element. Komforten är inga problem men man får se till att hålla normal rumstemp annars känns golven lite kalla. Har laminatgolv.
Edit_Kräpp: Anslutningspunkten ...Kolla med kommunens VA verk, dom vet ofta mer än man tror. Annars blir det att gräva fram den och mäta med avvägningsinstrument (laser med mätsticka) för att se om/hur mycker fall man har tillgodo.
BiFuel: Det vi främst undrar är egentligen om alternativ 2 är praktiskt möjligt. Blir det inte ett väldigt tryck på gjutformen när det ska gjutas så högt som 1,5 meter? Att alternativet med att mura en ram (eller gjutform om man så vill) av lecasten funkar vet vi, men det finns de inom familjen som hävdar att alternativ 2 vore bättre. Själv är jag skeptisk :)
Riggen: Kan du vänta med den sidan som ev ska byggas om så skulle iaf jag gjort så. Annars får du gräva 2 ggr på 2-3 år och det ställer till det väldigt plus att du inte kommer att ha en fungerande trädgård på nästan 4 år. Själv har jag nyligen låtit dränera hela mitt hus och nu är det dags att fixa trädgården igen, vi bor just nu i en ler/jord/sand-hög, det räcker att vi haft det
jkarlberg: kostar 4.71+moms/dag hos cramo :) Hyrde förra veckan, bra bra
Barbro Törnquist: Fukt i krypgrunden. Vi fick för 25 år sedan råd av kommunen för att ta bort fukt och lukt från källaren. Det sattes in ett ventilationsrör från krypgrunden upp genom en garderob och vidare upp på vinden och ut genom ett nytt skorsten. Det finns ett reglage i köket som skall reglera (fläkten som aldrig sattes in)? Dessutom grävdes jord ut, makadam las på och sen byggplast med singel(
ikeo: suck ingen som har några bra ideer. skulle det kunna fungera om man kortar ner plinten lite borrar i ett gäng armeringsjärn och gör en form och bygger upp den igen fast lite bredare kan det hålla?
Suhagg: Tackar för tipsen. Med stålreglar behövs ingen syllremsa emot betongen då?
agalychnis: Hej, Jag håller på att bygga ett uterum på en altan och skulle vilja isolera under trallen och göra en trossbotten. Det finns hyggligt gott om plats att jobba på under altanen. Tanken är att lägga ett klickgolv på ljuddämpande folie på den befintliga trallen och isolera under trallen. Skall man ha vindpapp direkt under trallen också, eller kan man isåfall lägga den ovanpå trallen