Vi tänkte bygga ett trädäck på baksidan av huset så jag tänkte dränera och isolera om den sidan av huset (resten av huset dräneras om senare). Vi har dock en källartrappa jag inte vet riktigt hur jag ska göra med. Dessutom har vi en utbyggnad av huset som ligger på en platta. Frågan är hur nära trappan och plattan man vågar gräva? Om man tittar på bifogad bild så tänkte jag dränera och isolera källarväggen på båda sidorna av källartrappan. Vi har sandjord som är ganska lös som jag utan större svårigheter kan gräva med spade. Vågar man gräva (grönt område på bilden) så nära trappan som vertikalt rakt ner från trappans översta trappsteg? Och vågar man gräva fram till dit plattan börjar?

En annan fråga: Som jag förstått det bör dräneringsrören kopplas ihop i en slinga runt hela huset som sen i sin lägsta punkt går ut i dagvattenbrunnen. Men i.o.m källartrappa och en utbyggnad på platta blir det svårt att göra en sammankopplad slinga. Hur gör man då? Och vad händer om dagvattenledningen är placerad på en högre nivå än dräningsrören? grund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite svårt att se vartåt de lutar och var anslutningspunkten ligger så jag tar bara sista raden...vad som händer om det inte lutar rätt...Då leder man ändå allt till regnvattenbrunnen och shoppar därefter en pump med "vippa" som när nivån stiger i brunnen pumpar ut vattnet så det kan rinna ut i gatan.

Edit_Kräpp skrev:
Lite svårt att se vartåt de lutar och var anslutningspunkten ligger så jag tar bara sista raden...vad som händer om det inte lutar rätt...Då leder man ändå allt till regnvattenbrunnen och shoppar därefter en pump med "vippa" som när nivån stiger i brunnen pumpar ut vattnet så det kan rinna ut i gatan.
Tackar för svaret.

Jag förstår att det kan vara svårt att avgöra de andra frågorna utan att se det hela på plats.

Men jag tror jag vågar gräva där jag tänkt så länge jag inte har för branta fall på kanterna, och dräneringsrören drar jag runt utanför källartrappan.

En annan fråga, hur vet man var anslutningen till kommunens dagvatten ligger, även höjdmässigt?

Anslutningspunkten ...Kolla med kommunens VA verk, dom vet ofta mer än man tror. Annars blir det att gräva fram den och mäta med avvägningsinstrument (laser med mätsticka) för att se om/hur mycker fall man har tillgodo.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.