Hej, vi har idag ett suterränghus som har del av terassen under takstolarna, dvs "den går in" i huset så huset är inte fyrkantigt. För att få bättre vardagsrum vill vi bygga in denna del så huset blir rakt. Det handlar om ca 3,5 x 1,25 m. I samband med detta funderar vi på att gräva ut källaren med samma yta för att få större förråd. Tyvärr har man ju inte pengar och tid att göra allt på en gång och vi har insett att dränering är akut medan utbyggnaden kanske ligger ~tre år fram i tiden.
Min fråga är då: om vi dränerar med isodrän på källarväggen som den ser ut idag, kan vi om vi gräver ut källaren flytta ut dessa isodränplattor på nya väggen? Vad jag förstår kan man fästa dem med punklim eller specialskruv, är något att föredra vid en flytt?

huset är alltså ett suterräng där de 3,5 m av framsidan är under mark (den del vi ska dränera) resten är fritt.

D
Nya isodän-skivor är nog en försumbar kostnad i samband med utgrävningen av ny källare, så om det går att återanvända isodränen eller inte är nog inte så viktigt. Om man är försiktig vid utgrävningen går det säkert att plocka upp skivorna hela, men bara att gräva försiktigt kostar nog nästan lika mycket som nya skivor.

Sant det här med grävningen. Kanske kan man helt hoppa över dräneringen på denna bit?
men... planer ändras ju så det känns också lite dumt när man ändå gör resten...

Kan du vänta med den sidan som ev ska byggas om så skulle iaf jag gjort så. Annars får du gräva 2 ggr på 2-3 år och det ställer till det väldigt plus att du inte kommer att ha en fungerande trädgård på nästan 4 år.

Själv har jag nyligen låtit dränera hela mitt hus och nu är det dags att fixa trädgården igen, vi bor just nu i en ler/jord/sand-hög, det räcker att vi haft det så i år ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.