Grund & Markarbeten
Cabrera: [citat] Stämmer, Sundolitt är det som har ett likadant kantelement. Jag var i kontakt med dem också innan beställning.
MMR: [citat] Men då måste ju TS ändå gräva sig ner till dräneringsdjup, och då har vi ju samma arbetsinsats som att dränera om. Det jobbiga med dräneringen är ju inte att lägga dränrör och sätta isodrän (eller liknande) utan det är ju gräva och återställa (och blästra bort eventuell asfalt från källarväggen om man skall sätta isodrän)
Matti_75: [citat] Jag överdriver inte jag bara varnar. Är det tex. lera där TS tänkt bygga och han lägger en tät golvmatta ovanpå så kommer inte leran få någon vatten tillförsel varvid den sjunker ihop. Man måste alltid tänka ett steg längre. Nu vet jag inte vad det är för mark han bygger på, men golvmattor är inget material att använda som markduk.
Azas: Hej! Undrar hur det gick för dig? Står själv i stargroparna och har bestämt mig för Jackon Superdrän, valde du det? Vore intressant att höra dina erfarenheter. Tacksam för svar
Nimajneb: Förvisso ser det ut som makadam o inte singel, men gräsklipparen brukar inte uppskatta sådant nära gräskanten. Sätt marksten eller det räcker med en trallbräda för att dela av.
Hoyas: Saken var den att plintarna var ca 150 höga från mark så det blir svårt att dölja att de står bredare än huset. Men idag rök de och jag borrade nya hål för nya plintar. Blir bra tror jag.
MrWalker35: fick bli ett t i botten då ledningen går åt 2 håll en bit. Men en "dexel" verkar mkt intressant.
e-hufs: För två veckor sedan så smällde jag upp kantelementen och sedan armerades det. [bild] Sedan kom betongbilen, ringde på torsdagen och de kunde komma fredagen (den13:e)..på förmiddagen. Valde vibrationsfri och stod redo med en hyrd sloda. Hade tänkt handståla plattan men den ytan var grövre och kornigare än att bara låta det vara så jag hoppade över det. Lade mycket jobb på att fylla
Huntelaar: Ring och fråga något bolag som tar fram betong. Du bor i halland, ring sydsten i halmstad så svarar dom dig på det.
AndersS: [citat] Beroende av hur djupt du grävt så kan det ta flera år innan det slutar sjunka, speciellt med källare.
MrWalker35: När man har hus utan utstick på grundsulan så verkar det som instruktionerna från isodrän har 2 olika alternativ. Det ena i broschyren har enkel skiva hela vägen ner och det andra har man dubbel skiva längst ner. alltså vid EJ utskjutande sula. Samt hur tar man enklast bort asfalten från väggen??
Greyshanks: Hm, hur vet man om det är lerfritt med säkerhet? Det jag kan säga är just det att jag inte såg någon annan typ av mark när vi grävde upp, samt att det inte verkar finnas några tecken på att marken egentligen rört sig under uppfarten tidigare. Jag vill ju inte vara dumsnål och få en ojämn uppfart om några år, men kassaflödet är en viktig sak att ta hänsyn till... Funderar som
Perfaus: [bild] Hej, Vi har en källartrappa som har sett sina bästa dagar. Tacksam för tips hur jag går tillväga efter att ha skagit bort allt löst material. Vilket murbruk ska jag ha, verktyg, att undvika etc. Tack på förhand!
Fotografen: Grannen ska ta hand om sitt vatten på sin mark, det ska inte rinna över och orsaka problem för grannen, speciellt inte om det rinner från en beteshage (där det inte spelar så stor roll med en vattensamling) till en bebyggd tomt.
Mats: Tycker det låter bra med platta. Lätt att dränera och fint utbredd last. Bör ju vara låg till obefintlig risk för tjälproblem
Nissenys: Hej John! Är det fortfarande tätt? Hur mycket Vattenglas skall man blanda i bruket?
gunnar blomkvist: Isola har en skiva 25 mm spontad som kallas komfortskiva av hårdfrigolit är det ett alternativ till asfaboard?
grozny: Detta är nog ett tecken att antingen fel färg användes, eller bristfällig ventilation. Fråga. kan det fungera med att montera solarventi http://www.lfs-web.se/luftsolfangare_solarventi.htm ? Ngt säger mig att det är en hyffsad lösning istället för att riva golvbjälklag och börja om från scratch. [bild]
Karla1: Jag har en gamal naturmur som har rasat och som jag vill göra om ordentligt denna gång. Muren är ca 1 meter hög och 7 meter lång. Bakom muren är det fyllt med jord så att det skapas en nivåhöjning med samma höjd som muren. Den har rasat för att jordtrycket men kanske framförallt att vattentrycket ligger på. Jag har grävt ut jorden på baksidan av muren hela vägen ner dvs 7 * 1
jbr: Ett annat bra alternativ är annars att singla minimalt där syftet enbart är att erhålla ett jämnt underlag. (ev. med mindre storlek). Därefter lägga cellplast som isolering och sedan gjuta. Det är en godkänd metod för att erhålla ett kapillärbrytande skikt samtidigt som man även isolerar samt sparar takhöjd.
MathiasS: Det normala är nog att lägga duk även under, precis som du tänkt dig. Jag tror att den som resonerar annorlunda tänker sig att vattnet som sipprar upp underifrån är rent (och det är nog sant) och att blandning av fraktioner nedåt inte gör något. Man skulle kunna hävda att risken med detta är mindre än risken för att duken blir igensatt av jorden under.
Robert 75: http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/196446-casa-di-montagne.html Håller på med det lilla projektet i tråden ovan och har nu pratat med entreprenören ang isolering och dränering av källarväggen. Enl detaljritningar från byggnadsingenjör ska vi köra på lecamur/2x100 iso- pordrän (motsv)/platonmatta/dräneringlager/markduk. Entreprenören ansåg att det var lite överkurs att ha
peternicklas: [citat] Ja och sedan fiberduk på toppen. På 44 löpmeter gjorde jag av med c:a 15 m3. Jag la nog runt 60 cm makadam, i fyrkant, med dräneringsröret mitt i. Lite mycket men transporten är det dyra och det som blir över kan man fylla upp med.
harry73: Varför köpte du ett hus med vatten i krypgrunden och varför undersökte du det inte närmare innan du köpte huset? Om huset har träkonstruktion ska du få bort vattnet så fort som möjligt och sen sätta avfuktare där luftfuktigheten är för hög. Kontrollera också luftfuktigheten inne i huset. Om det är stenkonstruktion (även golv och innerväggar) är problemet lite mindre men även
brevik: Hej, Tack för alla svar. Gjöt i morse och allt verkar ha gått bra :). Weber hade 50% på sin grovbetong så jag slog till på 25 säckar.
Helioz: Använd fiberarmerad reparationsbetong så slipper du använda nät. Den har flyttillsats också så den beter sig mer som ett flytspackel. Expanderbetong går också bra. Skall det vara så billigt som möjligt så kör vanlig finbetong och 5200 nät. Hetvattenhögtryckstvätt, syratvätt eller diamantslipning med grov skiva som rengöring. Det får inte finns fett på ytan.
Fredrik Å: Precis det som cecar33 beskriver har jag tänkt att göra. Trappan blir 105 cm bred och sju steg hög så det är ingen jätte trappa vi pratar om. Varje steg består av 3 block á 42kg styck Ingen rörgrav med grus runt röret.Det ligger bara rätt upp och ner i backen. Observera att det inte är ett dräneringsrör utan det är ett dagvattenrör som kommer från stuprören. Jag har bara grävt
mycke_nu: Att leda bort vattnet är säkert en bra idé, speciellt om ni har vatten som emellanåt tränger upp genom sprickor i golvet. Däremot tror jag inte att färg löser kodensproblemet, golvet kommer fortfarande att vara kallt. Möjligen syns dock inte fukten på ett målat golv.