Hej!

Vi håller på att köpa ett litet skruttigt hus på 90 m2. Det finns en källare och dränering är inte utförd på decennier. Vi hade Anticimex på utökad besiktning och personen sade att dränering inte var akut ifall man kunde leva med lite putssläpp från källarväggarna.

Ett av rummen i källaren är tänkt som sovrum/gästrum så där behövs definitivt dräneras, men resten av källaren är inte inredd och är inte tänkt att vara det heller. Anticimexkillen sade att när vi ändå tänker dränera runt det lilla rummet (ett hörn av huset, totalt ca 12 löpmeter att dränera och isolera) så borde vi göra alltihopa eftersom det inte blir så mycket dyrare (huset är 14 meter långt och fem meter brett). Någon vecka senare träffade jag på en grävare som sade att dräneringskostnaden är starkt beroende av hur långt man gräver (2000-3000 kr per meter). Vi har tänkt att bygga till på plintar utmed en stor del (minst 50 %) av huset och då behöver vi väl inte dränera under de delarna?

Jag funderar alltså på om vi ska nöja oss med att dränera + isolera utanför det lilla rummet och av kostnadsskäl låta resten vara. På så sätt skulle vi också slippa göra så mycket hål i den väldigt fina trädgården. En stor del av det som återstår kommer sedan alltså troligen att hamna under tak.

Tacksam för alla kommentarer!

Petter

Det är inte bara ytvattnet som ska dräneras bort, grundvattnet som kommer underifrån marken är lika viktig att dränera bort. Tycker def. att du ska dränera runt hela kåken, så har du ett säkert skydd för många år framöver. Tänk om du bygger ut/bygger om och får problem om några år. Då kommer du inte åt att gräva runt dessa väggar....

håller med ovanstående! ni lär ångra er om det blir problem efter utbyggnaden!

Tack för svaren!
Jag håller helt med själv sedan någon dag tillbaka: Jag bestämde mig för att gräva upp en gridstolpe och den hade en enorm betongklump under sig. Medan jag grävde började det sippra in vatten i hålet och efter att jag tagit en fika var det flera liter vatten som trängt ut från sidorna av hålet... Det råder ett rätt saftigt vattentryck från sidorna med andra ord.

Tack igen!

Petter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.