I
ikeo: suck ingen som har några bra ideer. skulle det kunna fungera om man kortar ner plinten lite borrar i ett gäng armeringsjärn och gör en form och bygger upp den igen fast lite bredare kan det hålla?
1 svar · 1,4k läst
·
A
agalychnis: Hej, Jag håller på att bygga ett uterum på en altan och skulle vilja isolera under trallen och göra en trossbotten. Det finns hyggligt gott om plats att jobba på under altanen. Tanken är att lägga ett klickgolv på ljuddämpande folie på den befintliga trallen och isolera under trallen. Skall man ha vindpapp direkt under trallen också, eller kan man isåfall lägga den ovanpå trallen
0 svar · 2,1k läst
C
corre: Antingen skaffar man sig en gummimuff för syftet, eller så gjuter du igen med cement. Om de ligger i mark så duger det mer än väl.
1 svar · 5,5k läst
P
peterollsjo: Jag vet inte säkert vad det går att diskutera här och resonera kring. Det jag undrar, hur hög marken ska vara på en tomt gentemot huset, är kanske inget som någon här har kunskap eller någon aning om när jag nu lagt det i rubriken GRUND & MARKARBETEN där andra frågor kring grund och mark har förekommit.
1 svar · 2,5k läst
Stew
Stew: Hej, Har nu fått svar från kommunen. Det är helt ok att höja marken, men dock max 50cm. Och inte på ett sådant sätt så att det påverkar grannarna. Men nu är ju fallet tvärtom, vattnet rinner in till min tomt. Blir till att fundera på detta ett tag (förmodligen något år eller så) innan grävmaskinen kommer dit. Mvh Stefan
12 svar · 11,3k läst
·
B
Barbro Törnquist: Jag har tänkt och tänkt på detta. Jag har 87% luftfuktighet nu och jag har nog kommit till slutsatsen att en avfuktare behövs. Jag tror att det tidigare systemet byggde på samma princip som en fläkt i kök/badrum. Den fuktiga luften skulle dras ut genom röret och vidare ut genom skorstenet med hjälp av en fläkt. Men borde då inte ventilerna tillslutas så att ingen luft dras in
5 svar · 3,6k läst
C
calle_77: Hade tänkt fixa dräneringen runt grunden som är platta från -78 . Idag är det bara sand runt dräneringsslangen och ingen duk. Dräneringen fungerar såklart inte. Det verkar endast vara sand och inget singel eller makadam under själva plattan. Kommer inte fukt att sugas upp oavsett fungerande dränering? Min tanke är iaf att lägga dit en markduk och makadam runt röret. Jag blev lite
0 svar · 1,8k läst
·
S
stee: Jag skulle vilja veta om jag kan reparera änden på en lång tomtmur som är avsågad ? Muren är gjuten på plats och försedd med armeringsjärn. Den delen som är ovan mark är ca 40 cm hög och hur djup den sträcker sig i marken vet jag inte. Den del som ska repareras/som är avsågad är ca 30 cm lång, så det är ingen stor bit. Det borde väl gå att gräva ut marken runt den och bygga
0 svar · 2,2k läst
G
gullegrizen: Följande text finns i skötselanvisningen från St.Eriks: "Plattor och marksten av betong är känsliga för salthaltigt vatten och ren vägsalt, varför halkbekämpning genom saltning bör undvikas på markbetongytor, speciellt under det första året." Skriver de detta bara för att ha ryggen fri?
13 svar · 10,4k läst
P
Postman: Hej, Vi har just fått en grund gjuten till vårt fiskarhedenhus. Nu undrar jag vad det är för toleransnivåer som finns. Jag har hört att det finns något som kallas AMA. Dessutom har jag hört att det är särskilt viktigt att det inte diffar där ytterväggarna ska stå. Samtidigt har jag hört att det är olika beroende på vilket golv som ska ligga där, dvs parkett eller klinker. Vad
0 svar · 1,9k läst
P
Proton: Jag har fyllt upp med 0-32 bärlager som jag haft till parkeringen och kommer ha runt huset innan jag lägger på "fin sten" till grusgångarna. Fyllde upp 3dm så vid husgrunden (400mm höga element) och 2dm runt garaget (300mm höga element). Stabilt och bra. Övre bilden är garaget uppfyllt, nedre huset men bara hunnit fylla efter sidan längst upp till höger i bild.
7 svar · 12,9k läst
·
Maxpayne
Maxpayne: Hur är dräneringen? om dräneringen fungerar inte så det spelar ingen roll vad har du under plattan, MVH
1 svar · 5,3k läst
D09
D09: Hej Håller på o murar en keystonemur, dvs stenblock, har kommit till en nedförsbacke. Hur murar man lättast fortsättningen? Börjar man på lägsta punkten o jobbar sig upp eller hur hade ni gjort? Underlaget är berg så det blir o gjuta en liten klack. Stenblocken kräver exakta linjer för att inte börja glappa.
0 svar · 2,2k läst
R
Ripper500: [citat] Har bestämt mig för sorpotionsavfuktare då jag vill få bort både ev lukt och radon. Blir till att installera och göra ordning nästa år.
6 svar · 1,9k läst
O
obba: varför frigolit?
5 svar · 1,8k läst
PNO
PNO: [citat] För min del så var det bara ett rum på sådär 23m2som var aktuellt just nu. Men läser du andra trådar så finns det ju de som gjort jätteprojekt på hela källare på en gång. Rasrisk har jag hört om, ja, men bedömde den som låg då jag inte var under sulans underkant och har lågt marktryck, dvs källaren går inte ner så djup i marken, endast ca 1,5m. Jag tror det är svårt
12 svar · 7,4k läst
·
J
Joukko: Hehe. Jag har 1 rör som är 40cm, 1 rör som är 60 osv. Äh jag kanske ska köpa 2st 150x800 rör och såga och tejpa lite så det jag har 3st sen. Kanske sparar in på lite betong när jag har rör nästan hela vägen ner. ;)
6 svar · 2,6k läst
D09
D09: Sök på stenspräckning typ www.ptools.se
1 svar · 1,1k läst
M
marcand: Tack för svar, det är precis vad vi beslutat oss för nu. Vi bygger först en tvådelad altan enligt konstruktionen ovan. Sen river vi en altandel när det blir dags för inglasning och gjuter då... Återstår att se om altan står stilla eller inte
6 svar · 3,4k läst
M
MFrans: Jag har hört att om man köper lite tunnare skiffer så SKA den ligga på betonggrund. (Det jag pratar om är 1 - 2 cm skifferplattor). Stämmer inte det?
5 svar · 17,9k läst
Bowman
Bowman: Det som är byggt är då totalt: Murar ca 20m x 70cm höga Plattor 40x40cm 4x8m Grus 4x6m Trappor, 24 steg totalt fördelat på två trappor, 105cm breda. Är det någon som har hyfsad koll och kan göra en överslagsräkning och ge mig ett rimligt pris det skulle kunna kosta, inklusive arbete. Jag blir nämligen inte klok på detta. Bilder nedan på delar allt, bry er inte om mina
0 svar · 2,7k läst
A
Afarsan: Låter vettigt så testar detta!
2 svar · 3,2k läst
Janus82
Janus82: Själva källaren (betongen) mår inte alls dåligt av fukten så det är ingen fara med det. Det som kan ske när det är fuktigt är att väggar och golv som är uppreglade direkt på betongen kan angripas av mögel eller kanske till och med ruttna. Det intressanta är alltså inte vilken fukthalt som finns i betongväggarna utan i själva trämaterialet. Men det kanske är trämaterialet som
13 svar · 4,0k läst
P
Postman: ok, tack!
4 svar · 1,0k läst
Locke
Locke: Ja, jag såg framför mig 200 mm Leca längs med väggen det var därför jag blev lite fundersam. Ritningen säger en del om hur isolerande Leca är. Man får ha någonstans i storleksordningen 10-20 gånger den tjocklek man skulle haft med ett verkligt isolerande material för att få samma effekt - och då har jag höftat till med ett U-värde som jag antar är framtaget på torrt material.
5 svar · 2,9k läst
Matti_75
Matti_75: Du kan köpa vanliga kantelement med putsad yta. Titta på tex. Jackons hemsida.
3 svar · 8,4k läst
L
Lars K: Ska bygga ut huset på krypgrund eftersom marken lutar så det blir lite av sutteräng. Undrar lite över höjdnivåer på sulorna. Det bästa är naturligtvis om man kan gjuta alla sulorna i samma höjd, men en tanke är att schakta mindre på den sidan som inte är sutteräng och lägga den sulan högre. Hur gör man då med anslutningarna mellan sulorna? Är det bara att forma upp den
0 svar · 2,3k läst
T
thomasx: Cramo i Tagene hade snigamit, till ok pris dessutom. Åsså bjöd dom på godis och mackor också. Bra ställe! :)
1 svar · 2,4k läst
M
MetaD: [citat] Tack för att du tog dig tid....detta är ett stort problem för mig...jag vill inte ha folk under huset vid arbete med att rätta till problemet...och sen vet jag att det är jobbigt att ligga under ett hus och gräva och greja....att ha något att ta spjärn mot är ett problem...det skulle väl vara ett berg det...jag hade tänkt mig att lägga järnplattor på plintarna efter lyft och
10 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.