Grund & Markarbeten
Lars K: Låter bra, Väggen kommer ju att stagas av växthuset från ena sidan och boden från den andra så det ska nog inte vara några problem med sidolaster.
Enk Projektet: Det är ju bara några hundra kg...kan väl inte vara några problem dag 2.......men ska du inte ha något ytskick på golvet innan du ställer dit VP?
tihimas: Det heter jordfuktad betong. På byggarslang heter det torrbruk. Det är ingen bra idé att fixera plattorna.
jävla_hus: [quote="fidelie, post: 1549641under den röda panelen är det tillägsisolerat och isodränen har juh en viss isolerande effekt men hur gör man mellan dessa eller är det så att man inte gör något där och isåfall varför? [/QUOTE"] Isodränen har förmodligen bara sämre isoleringsförmåga när den sitter som den gör hos dig, Isodränen är väldigt öppen och all värme som nu läcker ut
vectrex: Hej, är inte klar än. Har 2 barn och ett arbete på heltid att sköta också :). Snart semester men då skall ett badrum bli till, detta får bli lite då och då när tid finns. Har gjutit 3 plintar, har satt dit en provisorisk stolpe av två ihopskruvade 2"x4", mest för att testa konceptet, det gick långt över förväntan med den justerbara stolpskon. Det gick att pressa på med riktigt
tack: Så här gör jag: http://tyskland.bloggo.nu/ /Tack
Genvägen: En diamanthålsåg kan vara ett alternativ. Jag är kanske lite för snål bara.. Just nu bilar jag med en jättetung skakande maskin. Det går inte fort och det är jobbigt, men det kanske går. Återstår att se hur det blir i slutändan. Det är svårt att få någonsomhelst precision en bit under väggen. På andra sidan väggen är det tänkt att det ska se fint ut..
KungAnka: Undersökningen kan redovisas med bara nivå="plushöjd", dvs höjd över havet i ett referenssystem. Vanliga system är RH00 och RH 2000. Det SKA anges i handlingarna vilket system som används! Vilket system som är lämpligt beror på vilken kommun man är i, Uppsala kör RH 2000 och Sthlm RH00, skillnaden är ca 0,5 m. T.ex kan markytan anges på +15,5 och stopp på +5,5. Man kan också ange
currenthill: Jag brukar skruva isär de två brädorna på min B&D Workmate, blir en perfekt vagga för röret. Ibland lyxar jag till det med ett spännband för stabilitetens skull. Då kan man såga riktigt fort med fogsvansen. Huruvida det blir rakt eller ej vill jag nog tillskriva träning/erfarenhet.
tihimas: Eller hur? Grävmaskin måste du ju ta dit lik förbannat. Ett plus är ju om du råkar ha ett krondike inom räckhåll, if you know what I mean. Host... bräddavlopp... host, host.
Mats: är det jordhaltigt under betongen så kommer det antagligen inte att hålla nej. Då blir det till att knacka bort befintlig platta. gräva ur ned till "dött" matrial. Fylla upp igen med tex 0-32, padda ordentligt. Lägga 10-15 cm 8-16 som dräneringslager och sen gjuta en 10 cm platta ovanpå
soyari: Hej, Har ett hus som jag funderar på att köpa. Har haft besiktningsman och allt. Det vi inte kunde undersöka var grunden. Nu har jag öppnat upp ett litet hål och sett att det var isolerat under. Under isoleringen var det fuktigt med över var det inget problem. Finns det någon med erfarenhet av detta och kan säga om detta borde vara ok eller ska man misstänka att det finns mögel eller
tihimas: Det är ändå enklast att fylla hela tomten om han kan få gratis. Hör med varenda anläggare i trakten och var ute i god tid.
Hans_W: Hej Jag har gjutit 3 st betongpontoner (1,9 x 2,5 x 0,64 m) fyllda med frigolit till en flytbrygga. Varje ponton väger strax över 1,3 ton och ger en nettoflytkraft på knappt 1,8 ton. Väggarna är 5 cm tjocka och taket 4 cm (ingen botten). Alla sidor är förstärkta (ytterligare 10 cm betong). Jag armerade med armeringsjärn (8mm, 2 rader runt om, för att det ska gå att lyfta
Fredrik Å: Precis.Ta bort gallret i hängrännan.Det är ju dessutom felmonterat.Det enda det gör är att hindra flödet med översvämning som resultat Fredrik
Locke: Har du lagt på kallasfalt ovan marknivå? Putsväggar är en egen skola. Rätt utförda håller de väldigt länge men så fort det blir obalans på något sätt så får man den här typen av problem. Man får börja att fundera kring hur det ser ut under mark. Har man brutit kapillärt där så återstår att se på hur väggen är uppbyggd i övrigt. Det svåra är att en vägg som fungerar
Fredrik Å: Nu är det kanske inte ett problem i ditt fall men faran med att koppla ihop dom är om det av någon anledning blir stopp i röret ut till gatan och det regnar samtidigt.Vattnet kommer då att fylla dräneringsröret bakvägen. Fredrik
pumpola: [citat] Hur gick det? Blev det ett tegelgolv och på vilket sätt lades det och blev ni nöjda? Ola
kirurgen: Har just börjat gräva ur källaren i mitt 30-tals hus, har 140kvm källare så det är ett stort projekt! Frågan är hur jag löser sulan på hålbetongväggarna, har tänkt gräva ner 50cm och får då sulan som ligger ojämt i line runt om. Har aldrig sett hur folk löser det på snygg sett. Vill ju att golvet är lägre en sulan. Tips, bilder?
emilm: [citat] Funkade fint för mig också. Jag var tvungen att ta bort ca 5cm av en sten som var i vägen när jag skulle lägga trall. Det blev ett inköp av en ny vinkelslip med diamantklinga - det var som att skära i smör :)
SnickarNicke: Jag kommer att gjuta för farstukvisten och sedan blir det köpes till altanen.
inquam: Var lite trött. Mockfjärds har jag ja :-). Platta är det iaf. Jag ser inga sprickor utan när jag fick bort lös putts och hackade loss lite halv hårt så lossnade först sand liknande substans. Sedan kommer dessa stenar som jag snabbt fattade var leca.. Skall kolla ritningarna imorgon och se hur det är gjort.
MathiasS: Borra ett hål i tunnan på lämplig höjd, montera ett skarvstycke, dra slang på utsidan till lämplig plast. Billigt breddavlopp på tunnan. http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Skarvstycke-14018/
coyern: Kollade precis och jag använder samma rör som till displayindikatorn, alltså jag har två kablar i det röret nu.
thomasx: [citat] Ja just det, tack, insåg just att jag bad om en offert från dem när jag kollade förra sommaren i samband med att vi sökte bygglovet. De låg några tusenlappar över tjälldén då, men då ingick ingen golvvärme, vilket det gjorde från tjälldén, så i praktiken mycket dyrare från accell.
bjolletts: Vi passade på att gjuta plattan till garaget samtidigt och slapp då en extra etableringskostnad på ca 20.000kr. Eftersom garaget även var med i bygglovet och kommunen gjorde sin grov- och finutsättning samtidigt som huset tror jag man sparade lite där med. Kvadratmeterpriset blev ca 1500kr allt medräknat.
Slapparsmurfen: Vad jag kan se så har en mindre del av källaren vattenburna radiatorer, men i övrigt verkar det vara mycket klinker. Antar att sånt blir kallt om man inte har just golvvärme (därför min tanke om att göra om helt). Nån som vet om det är möjligt att ta in nån form av energi-expert som kan bedöma hur mycket man kan spara beroende på åtgärd?
Locke: Ja, man kan ju bara spekulera men om dom nu lagt huset på en massa sprängmassor så skall det ju till mycket om det skulle börja suga genom dom. Å andra sida är ju hus längs med berg extra knepiga eftersom berget för med sig en massa vatten. Ett hus på lerjord kanske omsätter sitt markvatten på tio år emedan ett hus vid ett berg omsätter det på en vecka. Rena gissningar alltså men
lasseboy: Har läst mig blåmen inte fått riktig klarhet i hur jag ska göra med min befinliga gång i trädgården. Har just nu sjösten plattor som är ca 20 år, har plockat bort stora delar av dem för attjag har kopplat på stupränna till dag vatten. Min fråga blir: räcker det att jag hyr en padda och paddar, sen på med en duk och 3 cm sand? Hade gammal granit som skiljde gräs mattan från