I det här fallet...?

Om du menar i mitt fall eftersom det är min grund jag beskriver i denna tråden så är det märkligt att du som inte sett grunden själv vet tvärsäkert tvärs emot två ledande utredningsaktörer och Fuktcentrum i Lund - om det alltid är så enkelt att man löser alla problem/behov i en grund genom att ha en statisk lösning i en broschyr/manual hade troligen varken Munters eller Anticimex såld en enda fortsatt teknisk utredning av krypgrund eftersom det står vad som gäller i deras broschyrer...

Munters rekommenderar i sin manual att lägga plast ovanpå det kapillärbrytande skiktet - det står inte någonting om de skall vara ut i kant eller inte - har själv manualen och den finns på deras hemsida - därför fick jag enkel och konkret rådgivning om detta på plats av deras utredare. Att det ev skulle kunna bildas kondens på plasten har du bara påstått i denna tråden, jag skrev under...

Vänligen

TMC

Vet inte om Anticimex ar ändrat på senare tid men när jag monterade in min avfuktare för två år sedan så satte Anticimex plasten en bit upp på muren för att täta så mycket som möjligt mot markfukten.

Jag valde att inte göra det... men lämnade inte heller någon spalt mot muren.

Hej Linnex,

Det är nog så att beroende på grundens förutsättningar så kan man göra på olika sätt - ett exempel på att rekommendationer i manualer inte alltid skall tas som evig sanning är exempelvis att Munters rekommenderar att man kan/bör/skall täta sina ventiler med fogskum i ordalag som "det brukar gå bra" men svarade lite undflyende "jaha, det kanske finns bättre sätt" när jag berättade att en leverantör av fogskum jag varit i kontakt med aviserade en reservation för att fogskum troligen inte är så ålderbeständigt mot UV som man förväntar sig om det inte täcks på sedvanligt vis som när man har foder runt ett fönster.

Intressant med loggning av kWh och timmar - funderar på att göra det själv, vad har du valt för utrustning till detta? Dyrt?

Vänligen

TMC

Driftstid så satte jag bara dit en sådan där mekanisk tidsmätare som man kan se på tex truckar och solarie för att mäta driftstid. Var redan förberett på avfuktaren så jag köpte en på Kjells eller om det var clasohlson och klämde dit. Sedan så köpte jag en enfas elmätare på blocket (typ sådan nu har på huset för elmätning men då enfas). Tror jag gav 200 spänn för elmätaren och knappt hundringen för tidsmätaren. Nyare elmätare har utgångar för möjlighet till att logga men det är överkurs för mig.

TMC skrev:
I det här fallet...?

Om du menar i mitt fall eftersom det är min grund jag beskriver i denna tråden så är det märkligt att du som inte sett grunden själv vet tvärsäkert tvärs emot två ledande utredningsaktörer och Fuktcentrum i Lund - om det alltid är så enkelt att man löser alla problem/behov i en grund genom att ha en statisk lösning i en broschyr/manual hade troligen varken Munters eller Anticimex såld en enda fortsatt teknisk utredning av krypgrund eftersom det står vad som gäller i deras broschyrer...

Munters rekommenderar i sin manual att lägga plast ovanpå det kapillärbrytande skiktet - det står inte någonting om de skall vara ut i kant eller inte - har själv manualen och den finns på deras hemsida - därför fick jag enkel och konkret rådgivning om detta på plats av deras utredare. Att det ev skulle kunna bildas kondens på plasten har du bara påstått i denna tråden, jag skrev under...

Vänligen

TMC
I det här fallet menar jag inte din grund, jag menar fallet med hur man ska lägga plasten. Oavsett förutsättningar i grunden ser jag inte anledningen till att man inte skulle dra plasten ända in till muren. Jag har dessutom aldrig påstått att det skulle kunna bildas kondens, tvärtom har jag sagt att det inte kan bildas kondens.

Jag har en fråga:
Vilka månader på året skall avfuktaren vara igång? Hela året? Sommar? Vinter?

Jag har en känsla av att juli augusti är värst (fuktigast?)

När den ska vara igång får man mäta, men juli och augusti är säkert fuktigast om det är en uteluftventilerad krypgrund, alltså om man inte har täppt till ventilerna. Det kan ju annars variera med en massa andra faktorer så det enklaste är att placera en trådlös mätare därnere och läsa av den ibland.

Om den där kontrollboxen från LFS funkar bra kan man nog överlåta beslutet till den. Kopplar man in en elmätare ser man ju vad den pysslar med, men en liten nackdel är att dess fina display också måste sitta i krypgrunden. En trådlös webkamera löser detta men känns lite dyrt i sammanhanget...

Jag måste köra min avfuktare året runt. Vintertid drar den ungefär hälften jämfört med sommaren.

• Gilla
MB300E
  • Laddar…
Linnex: ska bli mycket intressant att följa dina erfarenheter med HygroPro'n när du får den! Startade denna tråd http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/89190-hygropro.html för ett tag se'n. Det blev väl ingen respons att tala om, så därför är det väldigt intressant att du beställt en HygroPro! Håll oss uppdaterade.

Rozeman skrev:
Linnex: ska bli mycket intressant att följa dina erfarenheter med HygroPro'n när du får den! Startade denna tråd [länk] för ett tag se'n. Det blev väl ingen respons att tala om, så därför är det väldigt intressant att du beställt en HygroPro! Håll oss uppdaterade.
Denna tråd har jag skrivit en del om min driftkostnad.
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/64007-krypgrund-avfuktare.html

Kommer hålla forumet uppdaterat hur min plånbok kommer att må efter installation. ;-)

Hej

Fungerar detta fortfarande och kunde du råda mig lite?

Mvh Barbro

Fukt i krypgrunden.
Vi fick för 25 år sedan råd av kommunen för att ta bort fukt och lukt från källaren. Det sattes in ett ventilationsrör från krypgrunden upp genom en garderob och vidare upp på vinden och ut genom ett nytt skorsten. Det finns ett reglage i köket som skall reglera (fläkten som aldrig sattes in)? Dessutom grävdes jord ut, makadam las på och sen byggplast med singel( makadam) på toppen.
Nu har jag läst på och kommit fram till att jag kan

1. Täcka alla ventiler och alla luftinsläpp till krypgrunden.
  2. Sätta in en kondens avfuktare.
  3. Skulle vilja använda röret som går från krypgrunden och upp genom ett eget skorsten att sätta en fläkt i så att den fyller funktionen av att dra ut luft, vilket en sorptionsavfuktare gör.
Då borde jag få samma effekt som en sorptionsavfuktare som kostar skjortan, dvs avfuktning och fläkt som drar ut luktande luft. Är det något fel här?
Jag tänkte bara att avfukta under juni till september beroende på fuktkvot.
Kan jag råka illa ut med det systemet?
Vore tacksam för råd!
Barbro

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.